Producent gier The Farm 51 zaproponował stworzenie aplikacji e-learningowej dla Wojsk Obrony Terytorialnej. Produkcja ma zawierać elementy gry taktycznej mającej uczyć m.in. obsługi sprzętu wojskowego.


The Farm 51 złożył Wojskom Ochrony Terytorialnej ofertę w przedmiocie stworzenia dla WOT aplikacji e-learningowej w postaci wirtualnych trenażerów proceduralnych obsługi uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz treningowej gry taktycznej na komputery klasy PC. Aplikacja ta miałaby umożliwić poszerzenie możliwości szkoleniowych oraz promocję Wojsk Obrony Terytorialnej jako piątego rodzaju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Proponowana aplikacja w założeniu byłaby połączeniem interaktywnego e-learningu oraz wirtualnej gry taktycznej online, dającej możliwość wirtualnego treningu tak od strony obsługi sprzętu, jaki zgrania taktycznego. Podczas gry taktycznej, przedstawionej z perspektywy pierwszej osoby (widok z oczu), użytkownicy będą mieli możliwość rozegrania różnorodnych scenariuszy taktycznych, umożliwiających współzawodnictwo lub współpracę z innymi żołnierzami, w ramach małych pododdziałów z wykorzystaniem standardowego oraz specjalistycznego wyposażenia, uzbrojenia, pojazdów oraz bezzałogowych statków latających.
Akcjonariusze The Farm 51 przyjęli te informacje bez większych emocji, a kurs spółki pozostaje dziś praktycznie bez zmian. Jednocześnie akcje producenta gier są tuż po bardzo mocnych spadkach, tylko od początku października spadając o blisko jedną trzecią.
Aplikacja na bazie „World War 3”?
Choć nie zostało to wprost powiedziane, to aplikacja ta prawdopodobnie mocno bazowałaby na grze „World War 3”. Produkcja ta stworzona przez The Farm 51, to tak zwany militarny shooter dla wielu graczy osadzony w realiach współczesnego konfliktu zbrojnego. Jedną z dostępnych tam lokalizacji jest m.in. Warszawa. Co istotne, przy tworzeniu tej gry spółka współpracowała z ośrodkami wojskowymi i weteranami działań wojennych z sił specjalnych (GROM, KSK, SAS, SEAL’s etc.). The Farm 51 jest ponadto oficjalnym partnerem Polskiej Grupy Zbrojeniowej oraz OBRUM.
„World War 3” jest dostępne do sprzedaży już od 20 października 2018 roku, jednak wciąż nie wyszło z fazy wczesnego dostępu. Według zapowiedzi studia pełna wersja powinna się pojawić w najbliższych miesiącach. Mimo że gra zyskała sporą popularność i zwróciła się już trzeciego dnia sprzedaży, to zdaniem graczy jej jakość wciąż pozostawia sporo do życzenia. Do tej pory zaledwie 64 proc. ocen na platformie Steam było pozytywnych, do czego z pewnością mocno przyczyniły się problemy techniczne już podczas premiery.
Gra mająca być poradnikiem dla potencjalnych rekrutów i jednocześnie umożliwiać promocję wojska nie jest tylko polskim wymysłem. Podobny projekt swego czasu realizowano dla wojska amerykańskiego, co doprowadziło do powstania darmowej dla graczy produkcji „America’s Army”. Warto tu także wspomnieć, że stworzenie takiej aplikacji dla Wojsk Obrony Terytorialnej teoretycznie może zwiększać szanse na uzyskanie przez The Farm 51 ulgi w podatku dochodowym za grę kulturową. Więcej o tego typu formach wsparcia dla gamingu można przeczytać w tekście „Czy państwo powinno dotować producentów gier?”.
W przypadku przyjęcia oferty przez WOT projekt (aplikacja) miałby być realizowany w kilku etapach, rozłożonych na kilka lat produkcji, z których każdy rok będzie kończył się oddaniem w pełni funkcjonalnego i gotowego do użycia modułu szkoleniowego. Modułowa oraz elastyczna budowa proponowanej aplikacji szkoleniowej, umożliwiałaby ponadto swobodną jej rozbudowę o nowe treści lub funkcjonalności w przyszłości, zgodnie z wolą WOT. Póki co, jest to jednak wyłącznie złożenie oferty, a o ostatecznej decyzji spółka ma informować w kolejnych komunikatach.