REKLAMA

Test dostępności polskich operatorów VoIP

2007-11-15 15:16
publikacja
2007-11-15 15:16

Serwis Aviaa.com zbadał niezawodność usług oferowanych przez polskich operatorów telefonii internetowej. Badanie wykazało, że w pełni niezawodne są usługi oferowane tylko przez dwóch działających w Polsce operatorów, jednak pozostali - w większości - tylko nieznacznie ustępują im jakością usług.

Aviaa.com, niezależny serwis poświęcony telefonii internetowej VoIP, przeprowadził badanie przy wsparciu technologicznym WatchScript.pl. Dzięki badaniu powstał niezależny ranking operatorów VoIP, po raz pierwszy uwzględniający niezawodność - a więc i jakość - oferowanych przez nich usług telekomunikacyjnych.

Operatorzy telefonii internetowej mogą działać tylko wtedy, gdy ich serwery telekomunikacyjne są dostępne dla użytkowników. Wszelkie niedomagania aplikacji obsługujących telefonię VoIP, zakłócenia pracy serwerów oraz łącz mają bezpośredni wpływ na niezawodność usług czyli ich jakość. Wykorzystując platformę WatchScript.pl zdecydowaliśmy się więc zbadać dostępność serwerów - mówi Krzysztof Nojka z serwisu internetowego poświęconemu VoIP - Aviaa.com. Dostępność serwerów uznaliśmy za najistotniejszy składnik jakości usług, wobec którego wtórne są takie parametry jakościowe jak opóźnienia czy szumy podczas połączenia. Jeśli serwery usługodawców są niedostępne, występuje najpoważniejsze naruszenie jakości świadczenia usług telekomunikacyjnych - mianowicie całkowita niemożność wykonywania połączeń.

Partnerem technologicznym w badaniu była firma IDEGO, która opracowała metodologię badania i udostępniła platformę WatchScript.pl pozwalającą na obiektywne określenie dostępności usług. Metodologia testu była bardzo prosta. W ciągu miesiąca, przez całą dobę, system WatchScript wysyłał zapytania do serwera SIP. Jeśli serwer nie odpowiadał, wówczas generowane było ostrzeżenie i test był wykonywany co 1 minutę.

- Jeśli system wygenerował 2 ostrzeżenia następujące tuż po sobie, to 3 ostrzeżenie było traktowane jako błąd, wpływający bezpośrednio na dostępność usługi - wyjaśnia mechanizm badania jakości usług Marcin Stępniewski z WatchScript.pl. Ilość generowanych błędów była następnie przekładana na syntetyczny wskaźnik, wyrażany w procentach, a pozwalający ocenić czas niedostępności usług danego operatora, a poprzez to opisujący pośrednio jakość oferowanych przez niego usług - dodaje Marcin Stępniewski. Przykładowo, jeśli w wyniku badania operator otrzymał wskaźnik niezawodności usług na poziomie 99,8999 procent, znaczy to, że serwer tego usługodawcy był przez cały czas badania - czyli miesiąc - niedostępny przez blisko 40 minut.

Wyniki badania wskazują, że pełną niezawodnością charakteryzowały się usługi świadczone zaledwie przez dwóch operatorów - easyCALL i Tlenofon. Większość pozostałych badanych operatorów tylko nieznacznie ustępuje im jakością swoich usług, ze wskaźnikiem niezawodności wynoszącym powyżej 99,9 procent. Zdecydowanie najgorzej w badaniu wypadła "Słuchawka", ze wskaźnikiem dostępności na poziomie 96,37 procent.

Wyniki badania:

  • easyCALL - 100 proc.
  • Tlenofon - 100 proc.
  • Callfromweb - 99,989 proc.
  • Teleaikon - 99,978 proc.
  • Actio - 99,944 proc.
  • Inotel (również Ipfon) - 99,899 proc.
  • Freeconet - 99,899 proc.
  • Dialog Newfon - 99,798 proc.
  • Alekontakt - 99,742 proc.
  • Moje telefony - 99,709 proc.
  • Gadu-Gadu Nagłos - 99,698 proc.
  • Netia (również Fonea) - 99,328 proc.
  • Televoice - 99,922 proc.
  • MyFon - 99,160 proc.
  • HaloŚwiat - 98,846 proc.
  • Sieć T2 (również Freephone) - 99,474 proc.
  • Hopin (również Ifon) - 98,432 proc.
  • Ipcall - 96,841 proc.
  • Słuchawka - 96,371 proc.

Badanie zostało przeprowadzone w okresie od 01.10.2007 do 31.10.2007 r.

Krzysztof Nojka
Aviaa.com

Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (8)

dodaj komentarz
~Tomek
Ja tam polecam HappyCall, mam dość tanie połączenia, nigdy mnie nie zawiódł, do tego ma naprawdę dobrą jakość połączeń porównywalną do ipfona. Brak jakiegokolwiek abonamentu, uzupełniasz kiedy chcesz, konto jest ważne praktycznie bezterminowo. Jeśli ktoś chce, to przy rejestracji dają złotówkę za darmo można przetestować za free,Ja tam polecam HappyCall, mam dość tanie połączenia, nigdy mnie nie zawiódł, do tego ma naprawdę dobrą jakość połączeń porównywalną do ipfona. Brak jakiegokolwiek abonamentu, uzupełniasz kiedy chcesz, konto jest ważne praktycznie bezterminowo. Jeśli ktoś chce, to przy rejestracji dają złotówkę za darmo można przetestować za free, Ja używam i jestem bardzo zadowolony, jeśli kogoś namówiłem i chce spróbować, proszę o wpisanie mojego nr 1271, jako osoby polecającej. Testujcie to nic nie kosztuje!
~support easycall
jest do niczego
~marek
mam tam usługi i sporo naszych znajomych.
Zrobiliśmy klaster znajomych składający się ze 100 osób...działa wsio świetnie...Gdzie te testy i kto rzetelnie robił ? Lipa jakaś z tymi testami :)
Marketing ?..
~Wojtek
Jak można jako jedyne kryterium w ocenie jakości usług przyjąć dostępność serwera?!!
Tak się składa, że korzystam z VOIP od trzech lat. Z wymienionych powyżej testowałem easycall, tlenofon, słuchawkę i z nie wymienionych ipfon. W mojej ocenie sluchawka, która zajęła tutaj ostatnie miejsce na głowę bije zarówno easycall i tlenofon.
Jak można jako jedyne kryterium w ocenie jakości usług przyjąć dostępność serwera?!!
Tak się składa, że korzystam z VOIP od trzech lat. Z wymienionych powyżej testowałem easycall, tlenofon, słuchawkę i z nie wymienionych ipfon. W mojej ocenie sluchawka, która zajęła tutaj ostatnie miejsce na głowę bije zarówno easycall i tlenofon. Nie patrzcie tylko na cenę i na takie pseudo testy. W mojej subiektywnej ocenie tlenofon wypadł blado: często nie udane połączenia, zwłaszcza z telefonami komórkowymi. Easycall w połączeniach krajowych sprawdza się jako tako, jednak problemy pojawiają się przy połączeniach z telefonami stacjonarnymi w Niemczech i Holandii (takie zazwyczaj wykonuję). Serwer łączy rozmowę jednak jakość jest nie dopuszczalna - często nie można zrozumieć rozmówcy. Te spostrzeżenia potwierdzi mój znajomy, który chciał wykorzystać easycall do celów biznesowych i wydrukował milion ulotek....
Jedynie słuchawka i ipfon byli bez zarzutu. Słuchawka ma bardzo przyjazny i intuicyjny panel administratora. Do panelu ipfon można się przyzwyczaić - jednak mnogość oferowanych usług w połączeniu z ich jakością może zadowolić najbardziej wymagających.

Przeprowadzający test chyba nigdy nie mieli do czynienia w praktyce z telefonią VOIP
~blue2004
Jak w temacie. Jakość połączeń jest już porównywalna u wszystkich operatorów (abstrachując od jakości połączeń internetowych). Co ważniejsze i bardziej denerwujące aspekty voip nie zostały zbadane ani przetestowane. Np usługi dodatkowetypu mail2fax, fax2mail, poczta głosowa, prezentacja numeru, ważność konta, minimale doładowania Jak w temacie. Jakość połączeń jest już porównywalna u wszystkich operatorów (abstrachując od jakości połączeń internetowych). Co ważniejsze i bardziej denerwujące aspekty voip nie zostały zbadane ani przetestowane. Np usługi dodatkowetypu mail2fax, fax2mail, poczta głosowa, prezentacja numeru, ważność konta, minimale doładowania i okres ich ważności dla prepaid'ów, łatwość i czas potrzebny na doładowanie konta, łatwość zarządzania kontem przez www, dostęp do pomocy technicznej.
Weźmy np taki Actio, przy logowaniu przez www do panelu użytkownika często zmusza do zmiany hasła, a ponieważ to samo hasło jest używane przez np brankę voip więc bramka zostaje wywalona z systemu i konieć dzwonienia. Hasło znowu trzeba zmienić na stare żeby bramka ponownie się zalogowała, albo zmienić je w ustawieniach bramki, zabawy co nie miara. Doładowania też problematyczne: połączenia nie szyfrowane podczas wprowadzania danych poufnych jak numery kart itp., i nawet jak już z drżeniem rąk wprowadzimy te dane to i tak na przelew środków trzeba poczekać bliżej nie określony czas, a 90% trzeba prosić na czacie obsługę (pracującą tylko w godzinach dziennych w dni robocze) o łaskawe rozwiązanie problemu, a winę i tak zwalą na nas, bo to o nieodpowiedniej godzinie robiliśmy np. mTransfer, albo transakcję kartą, to z kolei kody doładowujące nie przychodzą mailem, można wymieniać długo... A i jeszcze prezentacja numeru inaczej wyświetlają się komórki, inaczej stacjonarne, raz z 0 na początku raz bez czasem z 48....
Ale żeby nie było że tylko narzekam na Actio to duży PLUS za:
1. brak opłaty za numer w wybranej strefie numeracyjnej
2. sporo stref numeracyjnych do wyboru,
3. brak minimalnego doładowania konta
4. brak ograniczeń czasowych co do ważności konta i numeru telefonu nawet przy zerowym stanie konta.

I aż prosi się o dokonanie takiego porównania ofert operatorów voip.
Miejmy nadzieję że kiedyś ktoś się o takie zestawienie kokusi.

No i wielu operatorów w ogóle nie uwzględniono, np mój ulubiony do niedawna halonet.
Pozdrawaim.
~tytus
Jaki brak opłat za numer? A comiesięczna opłata 5 zł to co?
~Mateusz
A gdzie firma IPFon ??
Firma ma dość sporo klientów, sam jestem zadowolony z niej...

Powiązane: Nowe technologie

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki