Te dane nie pozostawiają złudzeń. Częściej logujemy się do bankowości mobilnej niż internetowej

analityk Bankier.pl

Bankowość mobilna spycha internetową na drugi plan. W dużych bankach klienci logują się już do konta częściej przez smartfon niż z poziomu komputera.

Jak wynika z raportów PRNews.pl, na koniec pierwszego półrocza 2018 r. z bankowości mobilnej korzystało 10 mln klientów banków. To osoby, które logowały się z urządzeń mobilnych do aplikacji, serwisów lite, RWD oraz zwykłych systemów transakcyjnych banków. Z samych aplikacji korzystało natomiast 6,6 mln klientów. Już blisko 3 mln klientów miało status mobile only. Oznacza to, że logowali się do swojego banku wyłącznie z poziomu urządzeń mobilnych, nie używając  do tego komputerów stacjonarnych i laptopów. Jeśli spojrzymy na najnowsze dane o bankowości mobilnej, możemy założyć, że takich użytkowników będzie w przyszłości coraz więcej.

Z danych udostępnionych nam przez banki wynika, że w wielu instytucjach liczba logowań do bankowości mobilnej przewyższa już liczbę logowań do bankowości internetowej. Poniższa tabela obejmuje łączną liczbę logowań do obu systemów w sierpniu 2018 r.

Liczba logowań w sierpniu 2018 r.

Bank

Bankowość mobilna

Bankowość internetowa

Razem

Bank Millennium

18 600 000

5 700 000

24 300 000

Citi Handlowy

211 014

359 861

570 875

Credit Agricole

2 057 560

5 533 180

7 590 740

ING Bank Śląski

33 200 000

14 700 000

47 900 000

mBank

30 500 000

20 700 000

51 200 000

PKO Bank Polski

52 683 545

34 502 466

87 186 011

Santander Bank Polska* 26 611 082 12 346 401 38 957 483
* tylko klienci detaliczni

Źródło: Bankier.pl

Logowania do bankowości mobilnej obejmują logowania z poziomu urządzeń mobilnych (do aplikacji, serwisów lite, RWD i standardowego systemu). Logowania do bankowości internetowej to z kolei wejścia do banku z poziomu komputerów i laptopów. Dane te obejmują łączną sumę logowań, co oznacza że jeden klient mógł logować się do systemu wiele razy – zarówno do bankowości mobilnej, jak i internetowej. Powyższe zestawienie nie obejmuje innych form logowania do konta, np. przez serwis telefoniczny.

Liczba logowań do bankowości mobilnej i bankowości internetowej w sierpniu 2018 r.



Bank Pekao nie udostępnił nam wartości nominalnych, ale podał podział procentowy – liczba logowań do bankowości mobilnej stanowiła w sierpniu 56 proc. wszystkich logowań przez kanały elektroniczne. Podobny udział stanowią logowania w PKO BP – 60 proc. wszystkich logowań stanowiły logowania do bankowości mobilnej. Przy czym tu mamy wgląd konkretne wartości - w sierpniu 2018 r. do bankowości mobilnej logowano się aż 53 mln razy. Warto przy tym zwrócić na ogromne dysproporcje w liczbie logowań między dużymi a małymi bankami.

Powyższe dane świadczą o tym, że bankowość mobilna jest już nawet nie tyle standardem, co realną alternatywą dla klasycznej bankowości internetowej. W sześciu dużych bankach klienci logują się już częściej z poziomu smartfona niż komputera PC. Są to co prawda dane, które mogą charakteryzować się zmiennością, bo obejmują tylko jeden miesiąc, ale nie należy oczekiwać, by trend ten miał się w przyszłości odwrócić. Wręcz przeciwnie, liczba logowań z poziomu urządzeń mobilnych będzie rosła.

Z czego wynika taki stan rzeczy? Przede wszystkim smartfony nosimy cały czas przy sobie – większość z nas woli wyjść z domu bez portfela niż bez telefonu. Smartfon daje nam wgląd w swoje finanse w każdej chwili. W przypadku komputera jest to możliwe zazwyczaj w określonych sytuacjach (w domu, pracy, w kawiarni). Z poziomu programów mobilnych użytkownicy mogą już wykonywać zdecydowaną większość operacji dostępnych w bankowości internetowej, więc w praktyce nie muszą korzystać z komputerów. Dodatkowym atutem bankowości mobilnej są płatności – zbliżeniowe lub z użyciem kodów.

Nie sposób też nie wspomnieć o wygodzie użytkowania. Pod tym względem polskie aplikacje mobilne należą też do światowej czołówki, o czym świadczą liczne nagrody branżowe. Większość z nich jest także bardzo wysoko oceniana przez użytkowników w sklepach Google Play i App Store.

Więcej informacji o bankowości mobilnej  w raporcie „Polska bankowość w liczbach – II kw. 2018 r.”.

Wojciech Boczoń

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 6 jes

Artykuł sponsorowany !!!
Banki wolą by autoryzacja odbywała sie przez aplikację bo to je mniej kosztuje niż wysyłanie sms'ów. A że to mniej bezpieczne bo wszystko jest na jednym urządzeniu to niech już się martwi użytkownik. W razie czego zarzuci mu się, że nie dochował zasad bezpieczeństwa.

! Odpowiedz
1 14 devnull

Korzystanie z aplikacji do banku na tym samym urządzeniu na które przychodzą kody do autoryzacji to proszenie się o kłopot.

! Odpowiedz
3 33 czytacz

Ja taqm wolę korzystać z komputera niz ze smartfonu

! Odpowiedz
11 22 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
14 55 marcin321

Nie uwierze, że ludzie są aż tak głupi by wierzyć ślepo w te aplikacje. Banki podają dane do tego raportu jakie im pasują, aby zachęcić reszte do instalacji syfu, dzięki któremu łatwiej stracić kasę.

! Odpowiedz