REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

Tak próbowali mnie oszukać przez telefon. Polegli na prostej prośbie

Wojciech Boczoń2024-04-05 06:00analityk Bankier.pl
publikacja
2024-04-05 06:00

Oszuści telefoniczni nie próżnują. Tym razem trafiło na mnie - jeden z nich próbował mnie przekonać, że jest „pracownikiem działu bezpieczeństwa PKO BP”. Poległ jednak na jednej prostej prośbie. W ten sam sposób możecie w łatwy sposób zweryfikować, czy rzeczywiście dzwoni konsultant z banku.

Tak próbowali mnie oszukać przez telefon. Polegli na prostej prośbie
Tak próbowali mnie oszukać przez telefon. Polegli na prostej prośbie
fot. PR Image Factory / / Shutterstock

W ostatnich miesiącach jednym z najczęściej spotykanych zagrożeń czyhających na użytkowników bankowości elektronicznej są fałszywe telefony od konsultantów bankowych. Przestępcy podszywają się pod pracowników próbując wyłudzić od klientów banków hasła i loginy do bankowości internetowej, nakłaniają do podania kodów Blik czy zainstalowania dodatkowych programów szpiegujących na komputerach.

Tym razem trafiło na mnie. Tuż przed Świętami miałem spotkanie służbowe. W jego trakcie zadzwonił do mnie na prywatny telefon nieznany numer. Nie mogłem odebrać, ale rozmówca po drugiej stronie notorycznie ponawiał próby kontaktu. Uznałem, że być może stało się coś ważnego i w końcu odebrałem. Rozmówca przedstawił się z imienia i nazwiska, zapytał czy rozmawia z Wojciechem Boczoniem i poinformował mnie, że dzwoni z działu bezpieczeństwa PKO Banku Polskiego.

Następnie powiedział, że na moje nazwisko ktoś założył przed chwilą zlecenia zakupu jednostek na GPW. Pomny ostrzeżeń publikowanych przez banki i Związek Banków Polskich, nie dałem się wciągnąć w dyskusję. Poprosiłem go więc o wysłanie komunikatu „push” w aplikacji IKO, którym potwierdzi swoją tożsamość. PKO BP ma taką funkcję w bankowości mobilnej – jeśli nie jesteśmy pewni czy rzeczywiście dzwoni konsultant możemy poprosić o potwierdzenie.

Ale nie zbiło to mojego rozmówcy z tropu – był dobrze przygotowany do rozmowy. Zaczął mnie przekonywać, że on nie dzwoni z ofertą, nie jest konsultantem, tylko pracownikiem działu bezpieczeństwa. Ich rzekomo nie dotyczy potwierdzanie tożsamości przez IKO. Nie dałem się jednak wciągnąć w dalszą dyskusję i powiedziałem, że w takim razie ja oddzwonię na infolinię. W ten sposób uniknąłem dalszej rozmowy, w której prawdopodobnie byłbym manipulowany, by podać dane do „zablokowania zleceń”.

Ciekawostką w tej sprawie pozostaje fakt, że rzekomy „pracownik działu bezpieczeństwa PKO BP” wiedział, że mam konto w tym banku, znał moje imię i nazwisko i prywatny numer telefonu.

Jeżeli nie jesteście pewni, czy dzwoni do Was prawdziwy konsultant z banku, poproście go o dodatkową identyfikację przez aplikację. Niestety nadal nie wszystkie banki udostępniają taką funkcję. Mogą z niej skorzystać m.in. klienci PKO BP, Pekao, mBanku czy Credit Agricole.

W każdym innym przypadku warto jednak zachować ostrożność. Zwłaszcza, jeśli rzekomy pracownik naciska o podanie wrażliwych danych, takich jak dane dostępowe do rachunku czy kod Blik. Jeśli Wasz bank nie udostępnia dodatkowej weryfikacji mobilnej, najlepiej jest zakończyć rozmowę i oddzwonić na infolinię.

Warto też pamiętać, że oszuści potrafią podszyć się pod prawdziwe numery infolinii bankowych lub innych urzędów. Wówczas na telefonie wyświetli się prawdziwy numer, który może uśpić naszą czujność. Należy zapamiętać, że pracownik banku ani inny przedstawiciel instytucji nigdy nie będzie nas prosił o podawanie prywatnych danych oraz jakichkolwiek haseł czy kodów dostępu. Jeśli ktoś do Was zadzwoni i to zrobi, należy się rozłączyć i zgłosić sprawę do banku.

Źródło:
Wojciech Boczoń
Wojciech Boczoń
analityk Bankier.pl

Ekspert z zakresu bankowości. Autor komentarzy, poradników, artykułów i raportów o bankowości skierowanych zarówno do branży, jak i jej klientów. Redaktor prowadzący branżowego serwisu PRNews.pl. Autor cyklu raportów "Polska bankowość w liczbach". Dziennikarz Roku 2013 według Kapituły Konkursu IX Kongresu Gospodarki Elektronicznej przy Związku Banków Polskich. Dwukrotnie nominowany do nagrody Dziennikarskiej im. Mariana Krzaka oraz laureat tej nagrody w 2014 r. Finalista Nagrody Dziennikarstwa Ekonomicznego Press Clubu Polska za 2019 r. Tel. 881 083 389.

Tematy
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Advertisement

Komentarze (20)

dodaj komentarz
magik97
Zanim podacie swoje dane, sprawdźcie tożsamość pracownika banku. To klasyczna metoda oszustów!
wifi7
w dzisiejszych czasach trzeba być naprawdę ostrożnym i weryfikować rozmówców.
magik97
W przypadku telefonów z banku można to chociażby przez aplikację banku zrobić. Dużo z nich ma już takie opcje
merfol
Nigdy nie podawajcie danych osobowych, nawet jeśli ktoś mówi, że dzwoni z banku! Styleman też przestrzega przed takimi oszustwami w kampanii społecznej..
zuziix
Niestety wszyscy mogą paść ofiarą takiego oszustwa ...
wifi7 odpowiada zuziix
dlatego trzeba weryfikować z kim się rozmawia jak ktoś potrzebuje naszych danych, nie tylko z banki ale również z innymi instytucjami Maria Winiarska prawie też została oszukana a dostała tylko SMS z elektrowni z nieuregulowaną płatnością
magik97 odpowiada zuziix
Styleman też wspominał, by nie ufać wszystkim, którzy dzwonią z "banku"
go_ral
przeciez to slychac po akcencie ze dzwonia ruscy/ukry/balorusini

kto normalny uwierzy ze jakis ruskojezyczny typ pracuje dla banku.
andregru
Może wystawiasz faktury i na nich są takie dane . A może już włamali się do bazy danych banku ? "Ciekawostką w tej sprawie pozostaje fakt, że rzekomy „pracownik działu bezpieczeństwa PKO BP” wiedział, że mam konto w tym banku, znał moje imię i nazwisko i prywatny numer telefonu"
and00
Dokładnie
Wystarczy nawet zapłacić jakąś fakturę przelewem
Jest imię i nazwisko i numer konta z którego to przyszło
a często i adres

Powiązane: Cyberbezpieczeństwo

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki