Malwina Wrotniak, Bankier.pl: Czy w skali krajowego rynku duża część graczy dystrybuuje dziś ubezpieczenia kanałem direct?
|
Czy każde towarzystwo stać na to, by direct wdrożyć?
M.S.: Oczywiście za jakiś czas wszystkie towarzystwa będą umożliwiały dystrybucję w kanale Direct, ale te które to robią teraz z chęcią zwiększenia lub utrzymania udziałów w rynku, muszą inwestować znaczne środki w szczególności w IT i marketing. Inwestorzy oczekują w tym przypadku zwrotu z inwestycji w niezbyt odległym horyzoncie czasowym. Wydaje się, że nie wszystkich jest obecnie stać na agresywne inwestowanie w rynek, który nie rośnie aż tak dynamicznie jako to się niektórym wcześniej wydawało.
Które typy produktów mają szansę realnie zaistnieć w tym kanale dystrybucji, a które z pewnością się tutaj nie sprawdzą?
M.S.: W kanałach zdalnych sprawdzają się produkty proste, nie wymagające zbytniej interakcji z doradcą ubezpieczeniowym/finansowym. Trudno jest tu wyrokować z pewnością, ale produkty inwestycyjne wymagające precyzyjnego doboru przypuszczalnie nie znajdą dużego zainteresowani. choć może np. ich odnowienia już tak (new business poza direct, odnowienia w direct). Zatem produkty życiowe z funduszami inwestycyjnymi przypuszczalnie zostaną domeną doradców, ale ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w życiu prywatnym, następstw nieszczęśliwych wypadków czy ubezpieczenia zdrowotne mają szansę w kanałach direct już wkrótce się pojawić.
Direct w Polsce to wciąż głównie telefon – czy ten kanał nadal wymaga pielęgnacji, czy może wysiłki skupiane są dziś wyłącznie na Internecie?
M.S.: Każdy kanał, który buduje sprzedaż jest istotny. Telefon wspiera tez istotnie internet i vice versa, zatem trudno jest tu jednoznacznie mówić o dominacji.
Coraz częściej mówi się o ubezpieczeniu przez... SMS. Jak miałoby funkcjonować?
M.S.: Przykładem ubezpieczenia przez SMS jest ubezpieczenie turystyczne oferowane abonentom Orange. Podaje się przez SMS liczbę dni i numery PESEL i przychodzi SMS z numerem polisy. Możliwe jest to przy zryczałtowanych stawkach za dzień wyjazdu niezależnie od kraju/strefy oraz braku opcji np. uprawiania sportów podnoszących ryzyko.
Moja osobista wizja w przyszłości to dialog prowadzony z klientem, którego kluczowe dane już towarzystwo ma. Celem takiego dialogu byłoby odnowienie albo ustalenie szczegółów konkretnej polisy. Taki zdalny dialog to przeniesienie formularzy telefonicznych czy internetowych na platformę SMS wraz z jej ograniczeniami, ale też wygodą bycia nieosiągalnym w innych kanałach. Ale to tylko wizja...
Dziękuję za rozmowę,
Malwina Wrotniak
Bankier.pl
Najnowsze informacje, komentarze, analizy
z rynku ubezpieczeń!
Kupujesz lub wynajmujesz mieszkanie?
Sprawdź ceny w swojej okolicy.