W 2018 r. po raz pierwszy od pięciu lat w Unii Europejskiej spadła produkcja samochodów osobowych. Hamuje także liczba rejestracji aut osobowych. W 2018 r. było ich tylko o 0,1 proc. więcej niż rok wcześniej – wynika z raportu ACEA.
W ubiegłym roku światowa produkcja samochodów spadła o 0,6 proc. z 98,7 mln do 98,1 mln egzemplarzy. To pierwszy spadek produkcji aut na świecie od 2009 r.
Koniec wzrostu produkcji aut
Fabryki zlokalizowane w Europie w ubiegłym roku wyprodukowały 16,5 mln samochodów osobowych – o 1,4 proc. mniej niż w 2017 r., kończąc tym samym trwający pięć lat trend wzrostowy.
Najwięcej aut osobowych w UE opuściło linie produkcyjne w Niemczech – 5,1 mln i Hiszpania 2,3 mln. Polska z 451 tys. wyprodukowanych osobówek uplasowała się na ósmym miejscu, m.in. za Słowacją i Czechami. W relacji do 2017 r. w Polsce wyprodukowano o 5,2 proc. mniej osobówek i o 12,3 proc. mniej aut w ogóle. Dla porównania, w ubiegłym roku na Litwie z taśm produkcyjnych zjechały jedynie 92 samochody ciężarowe.
Samochody i silniki produkowane były w 229 montowniach i fabrykach. W Polsce działało 16 takich zakładów. Najwięcej mieściło się w Niemczech (43), Francji (37) i Wielkiej Brytanii (33).
Fabryki działające w UE produkowały średnio 7,6 egzemplarzy na jednego pracownika. Najwięcej hiszpańskie (18,6 sztuk) i słoweńskie (13). Na przeciwnym biegunie znalazły się zakłady zlokalizowane w Polsce (3,4).
Popyt na nowe osobówki hamuje
W ubiegłym roku na świecie zarejestrowano 97,2 mln samochodów – o 0,4 proc. mniej w porównaniu z 2017 r. Liczba rejestracji w Unii Europejskiej wzrosła o 0,6 proc. i wyniosła 17,6 mln.
Piąty rok z rzędu mieliśmy do czynienia ze wzrostem liczby rejestracji aut osobowych w Unii Europejskiej. Nie da się jednak ukryć, że wzrost mocno wyhamował. W 2018 r. w państwach członkowskich UE zarejestrowano w sumie 15,2 mln aut osobowych – o 0,1 proc. więcej niż w 2017 r. To i tak znacznie lepszy wynik niż biorąc pod uwagę wszystkie państwa świata, w których w 2018 r. pojawiło się 78,7 mln nowych aut osobowych – o blisko 900 tys. i 1,1 proc. mniej niż rok wcześniej.
Najwięcej aut osobowych zarejestrowali Niemcy – 3,4 mln, Brytyjczycy – 2,4 mln i Francuzi – 2,2 mln. Na polskich drogach w ubiegłym roku przybyło ok. 530 tys. samochodów. To wynik o 20 tys. gorszy w porównaniu z trzykrotnie mniejszą Belgią.
W przeliczeniu na 1000 mieszkańców, największą liczbą samochodów osobowych mogli poszczycić się mieszkańcy Luksemburga – 88, Belgii 48 i Niemiec 41. Polska z 14 samochodami osobowymi na 1000 mieszkańców uplasowała się na 21. Miejscu – ex equo z Węgrami. Jeszcze słabiej zmotoryzowani są Bułgarzy i Rumunii – odpowiednio 5 i 7 osobówek na 1000 osób.
Benzyna bije diesla. Reszta tylko patrzy
W przypadku segmentów poszczególnych aut, najwięcej rejestracji dotyczyło SUV-ów – 35 proc. i aut małych i miejskich (segmenty A i B) – 29 proc. Co piąte zarejestrowane nowe auto (19 proc.) zaliczono do segmentu samochodów kompaktowych. 8 proc. aut stanowiły minivany, 7 proc. auta klasy średniej (segment D) a 3 proc. auta klasy wyższej i luksusowe (segmenty E i F).
W dalszym ciągu Europejczycy najchętniej sięgają po auta benzynowe – 56,7 proc. zarejestrowanych nowych aut w 2018 r. Ich udział w rynku nowych aut w relacji do 2017 r. wzrósł o 6,4 proc, a w porównaniu z 2015 r. o 12,5. Systematycznie spada za to liczba diesli, które w ubiegłym roku stanowiły 35,9 proc. nowo zarejestrowanych aut – o 8,1 proc. mniej niż w 2017 r. i o 15,6 proc. mniej w porównaniu z 2015 r.
Nieznacznie wzrosła za to liczba aut hybrydowych – 3,8 proc. rejestracji (wzrost o 1 proc.) i elektrycznych – 2 proc. rejestracji (wzrost o 0,5 proc.).
Polacy w coraz młodszych autach
Niestety, mimo wyraźnej poprawy, Polacy wciąż jeżdżą jednymi ze starszych samochodów w Unii Europejskiej. Według raportu ACEA w 2018 r. Polska ze średnim wiekiem auta wynoszącym 13,6 roku została sklasyfikowana na 17. miejscu. Średni wiek auta spadł w Polsce o ponad 3,5 roku. Najstarszymi samochodami w UE jeżdżą Litwini (16,9 roku) i Rumuni (16,2).
Najmłodsze auta posiadają z kolei Luksemburczycy (6,3 roku), Brytyjczycy (7,8) i Austriacy (8,2). W Niemczech, skąd Polacy najchętniej sprowadzają samochody, średni wiek auta to 9,3 roku.
Auta coraz mocniej trują
W ubiegłym roku wzrosła emisja CO2 z samochodów, która w UE wyniosła średnio 120,6 g/km (o 1,8 proc. więcej niż w 2017 r.). Najwyższą emisją cechowały się samochody w Estonii (średnio 132,3 g/km), Luksemburgu (131,1 g/km) i Niemczech (129,9 g/km). Na przeciwległym biegunie znalazły się samochody na Malcie (105,9 g/km), w Holandii (105,5 g/km) i Portugalii (106,3 g/km).
Być może wpływ na większą emisję miał spadek o 1 proc. popytu na samochody o najniższym zużyciu paliwa. O 3 proc. wzrósł z kolei udział aut o najwyższej emisji dwutlenku węgla – powyżej 130 g/km.
UE – fabryka patentów
Unia Europejska dominuje w kwestii patentów na nowoczesne rozwiązania w branży automotive. W 2018 r. w państwach UE zarejestrowano 5848 – 53 proc. wszystkich światowych patentów związanych z motoryzacją. Ponad połowa z opatentowanych rozwiązań powstała w Niemczech – 2988. Na kolejnych miejscach uplasowały się Francja – 980 patentów i Szwecja – 444 patenty.