Sonka SA zadebiutuje 23 października na NewConnect. Będzie to kolejna z córek PlayWaya, która pojawi się na giełdzie. Sonka wyróżnia się m.in. tym, że jej specjalizacją są nie tyle produkcje własne, co tzw. portowanie gier.


Sonka to stosunkowo młoda spółka, która powstała 31 sierpnia 2017 roku. Wśród założycieli znaleźli sie Rafał Sankowski, Bartosz Moniewski oraz spółki Qubic Games oraz PlayWay. Sonka jest członkiem grupy kapitałowej PlayWay, z kolei bilansowe przeszacowanie wyceny jej akcji napędziło wyniki Qubic Games w II kwartale 2019 roku. Powiązania nie ograniczają się jednak tylko do akcji, Sonka współpracuje bowiem przede wszystkim z firmami z grupy PlayWay. Oprócz Qubic Games i PlayWay spółka kooperuje m.in. z Games Operators, Movie Games oraz Ultimate Games.
Spółka specjalizuje się w zakresie portowania (przerabiania gry z jednej platformy na inna) gier na konsole, tworzy także nowe tytuły. Najważniejszą platformą było dla niej do tej pory Nintendo Switch, na które ze stajni Sonki trafiło 10 gier. - Najważniejszym dotychczasowym produktem tego typu jest gra pt. "The Way Remastered", która sprzedała się w liczbie ponad 200 000 kopii na platformie Nintendo Switch. Spółka posiada m.in. autorskie prawa majątkowe do marki Astro Bears, w tym gry "Astro Bears Party", która została wydana 28 września 2017 roku - czytamy w dokumencie informacyjnym. Obecnie, jak poinformowała spółka, sprzedaż "The Way Remastered" osiągnęła już 300 000.


W 2019 roku ogólnie spółka planuje jeszcze przeprowadzenie pięciu premier. Firma wyróżnia trzy podstawowe obszary działalności. Część potowa, w ramach której za przerobioną gę spółka otrzymuje z góry ustaloną sumę. Dotychczas emitent zawarł dwie znaczące umowy na tego typu usługę, która realizowana jest dla dwóch dużych światowych wydawców. Część wydawniczo-portowa, w której oprócz portowania Sonka zapewnia także marketing. - Emitent nie pobiera za taką usługę płatności, zamiast tego pobiera wynagrodzenie prowizyjne w wysokości ustalonej stawki procentowej od przychodów z gry - tłumaczy swój model spółka. Z kolei najważniejszym produktem własnym spółki są gry na licencji wspomnianego "Astro Bears". Trwają prace koncepcyjne nad kolejnymi tytułami.


- Zarząd Sonka SA upatruje największy sukces biznesowy w obszarze produkcji własnych, który obarczony jest znaczącym ryzykiem tworzenia własnych gier, dlatego emitent prowadzi działalność portowo-wydawniczą oraz portową. Zarząd spółki zapewnia w ten sposób generowanie stałych przychodów ze sprzedaży i obniża ryzyko operacyjne prowadzonej działalności w branży gier - czytamy w dokumencie. - Celem spółki jest portowanie i wydawanie jednego dużego projektu rocznie. W 2019 r. będzie to gra "Farm Tycoon". Poza tym emitent wyda nieokreśloną ilość mniejszych projektów - dodaje spółka.


W I połowie 2019 roku Sonka uzyskała przychody na poziomie 1,8 mln zł. - W skład przychodów w tym okresie wchodziły przede wszystkim przychody z działalności portowowydawniczej w wysokości 804 780,11 zł, tj. sprzedaż gier: "The Way Remastered", "Bouncy Bob", "VSR: Void Space Racing", "Earthworms", "911 Operator", "Escape Doodland" oraz "Scrap", stanowiąc 45,00% wszystkich przychodów w analizowanym okresie. Przychody z działalności portowej wyniosły 429 900,80 zł (stanowiły 24,04% wszystkich przychodów) i związane były z realizacją portów dla dwóch dużych, światowych wydawców. Przychody z produkcji własnych wyniosły 5 355,24 zł (stanowiły 0,30% wszystkich przychodów) i dotyczyły podziału przychodów ze sprzedaży gry "Astro Bears Party" na platformę Nintendo Switch, dostępnej w sklepie Nintendo eShop - czytamy w dokumencie informacyjnym.


Na poziomie produkcyjnym spółka zatem wciąż raczkuje. Warto także dodać, że w Sonce zatrudnionych jest obecnie ledwie 11 pracowników, co - biorąc pod uwagę działalność portową - może utrudniać ekspansję w produkcji. Sama działalność portowa jest jednak rentowna, a spółka pokazuje obecnie zyski. W 2017 roku spółka miała stratę 18,6 tys. zł, ale już w 2018 roku 190,8 tys. zł zysku. Za I kwartał 2019 roku spółka pokazała 330,8 tys. zł na plusie. W II kwartale zysk osiągnął 533 tys. zł.
Do obrotu wprowadzonych zostanie 3,6 mln akcji, które stanowią 100 proc. kapitału spółki. 42,1 proc. znajduje się w rękach PlayWay, drugi największy udział w Sonce posiada inny giełdowy podmiot - Qubic Games (13,1 proc. akcji). W gronie posiadaczy ponad 5 proc. akcji wymienieni są także Rafał Sankowski (8,3 proc.) oraz Bartosz Moniewski (także 8,3 proc.). Pozostałe 27,84 proc. należy do inwestorów mniejszych, w tym animatora rynku.


Najwięksi inwestorzy zadeklarowali, że nie będą sprzedawać akcji w przeciągu 12 miesięcy od debiutu. W sumie czasowym ograniczeniem zbywalności będzie obłożone blisko 81 porc. akcji spółki. Warto dodać, że debiutowi nie będzie towarzyszyła emisja. Ostatnią emisją akcji Sonki były akcje serii C, które przydzielono w ramach subskrybcji prywatnej w grudniu 2018 roku. Papiery objęło wówczas 57 podmiotów. Cena emisyjna wyniosła 4,5 zł. W perspektywie 2019-2022 spółka nie wyklucza kolejnych emisji, które miałyby posłużyć do realizacji strategii rozwoju.
Adam Torchała