Sejm zdegradowany do maszynki głosującej

założyciel SpotData.pl

Kończy się ósma kadencja Sejmu. Postanowiłem podsumować ją krótką statystyką, która sama w sobie jest niepokojąca, ale może też odzwierciedlać głębszy i szerszy problem. Chodzi o tempo procedowania ustaw. Systematycznie się ono zwiększa, co pokazuje, że Sejm staje się głównie maszynką do szybkiego głosowania ustaw rządzącej partii. A za tym kryje się niestabilność systemu prawnego. Jest to problem, który pojawił się wcześniej niż obecna kadencja Sejmu, ale w tej kadencji został spotęgowany.

Na wykresie widać medianowe tempo procedowania ustawy w parlamencie od skierowania do pierwszego czytania do skierowania do podpisu Prezydenta. Znajduje się ono w systematycznym trendzie spadkowym, przy czym w siódmej kadencji Sejmu obniżyło się o 25 proc., a w ósmej kadencji o 35 proc.*

(SpotData)

Co gorsze, zwiększa się liczba ustaw procedowanych w gwałtownym trybie. Jeszcze w piątej i szóstej kadencji nie było ustawy, która przeszłaby opisaną procedurę w czasie krótszym niż 10 dni. W siódmej kadencji było takich ustaw 6, a w ósmej aż 29.

Polski Sejm stał się maszynką do głosowania o bardzo niskim wpływie na rzeczywistość. Może to tylko dostosowanie do stanu faktycznego, który istniał zawsze? Może debaty w Sejmie zawsze miały małe znaczenie? Nie wykluczam tego. Pewnie taką hipotezę musieliby zweryfikować politolodzy. Ale stan faktyczny jest bardzo zły.

Ustawa dziś wyraża wolę partii rządzącej, rzadko jest efektem szerokich konsultacji politycznych. Można by wprawdzie próbować argumentować, że proces konsultacji przebiega przed skierowaniem ustaw do Sejmu. Ale praktyczna obserwacja prac legislacyjnych wskazuje, że rzadko tak się dzieje. Weźmy przykład ostatniego projektu ustawy o płacy minimalnej, która zostaje znacząco podniesiona. Projekt przed skierowaniem do Sejmu nie był szeroko konsultowany z pracodawcami i związkami zawodowymi, a o jego istnieniu nie wiedziała nawet … minister przedsiębiorczości. Podobnie było z wieloma innymi ustawami o bardzo istotnym znaczeniu dla gospodarki.

Pominę rozważania o charakterze ustrojowym, zostawiając je ekspertom z tej dziedziny i publicystom. Natomiast niestabilność systemu prawnego to jeden z kluczowych problemów polskiej gospodarki. Ma ona negatywny wpływ na wzrost gospodarczy poprzez zwiększenie niepewności i ograniczenie inwestycji. Problem ten powinien znajdować się w centrum uwagi debat ekonomicznych. 

*Jest to analiza wstępna, która została przeprowadzona na podstawie zautomatyzowanego podsumowania opisów procesu legislacyjnego znajdujących się na stronach Sejmu. Program zaciągnął zdecydowaną większość ustaw uchwalonych w piątej, szóstej, siódmej i ósmej kadencji Sejmu, ale nie zaciągnął wszystkich ustaw. Dokładniejsza analiza może wskazać na nieco inne wyniki, wątpię jednak, by różniły się one pod względem jakościowym.

Chcesz samodzielnie analizować dane ekonomiczne? Platforma SpotData to darmowy dostęp do ponad 40 tysięcy danych z polskiej i światowej gospodarki, które można analizować, przetwarzać i pobierać w formie wykresów i tabel do Excela. Sprawdź na: https://spotdata.pl/ogolna.

Ignacy Morawski

Źródło:
Ludzie:
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
3 17 jacyna2017

Autor uważa, że długie mielenie ustaw jest lepsze!? Jakiej głupoty nie wymyślą w tygodniu wyborczym aby namieszać w POgłowiu!? Sprawa prosta - większość w sejmie = szybsze ruchy, a za efekty władzę zweryfikują w wyborach! Tak działa demokracja - wystarczy wygrać wybory! Widzę, że to wiedza tajemna, czy niewygodna?

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 gringo7

Komentarz 1/3 Ze względu na możliwość zablokowania rozwiązanie problemu zostanie przedstawione w 3 częściach:
Komentarz 1/3 Część wprowadzająca
Komentarz 2/3 Część zasadnicza,
Komentarz 3/3 Część weryfikująca.
Brak jakiejś części będzie świadczyć o ingerencji cenzuralnej.

! Odpowiedz
0 0 gringo7

Projekt ma za zadanie wyeliminowanie fałszerstw na etapie obwodu do głosowania.Pozwala przy niewielkim wzroście kosztów szybko przedstawić wstępne wyniki głosowania z możliwością indywidualnego sprawdzenia.
A / Każda KARTA WYBORCZA składa się z części zasadniczej i części kontrolnej.Na obu
częściach w sposób ciągły jest nadrukowany w postaci kodu paskowego indywidualny numer
karty.W części kontrolnej ,niewidoczny dla komisji wyborczej,jest pokazywany dodatkowo w
formie cyfrowej.
B/ KARTY WYBORCZE są losowane.
C/ Część kontrolna,po potwierdzeniu wiarygodności przez komisję wyborczą przez
ostemplowanie,po odcięciu jest przekazywana głosującemu.
D/ Po posortowaniu (dotyczącym poszczególnych kandydatur ) karty są rejestrowane w bazie
wyników wyborczych z wykorzystaniem czytnika kodów paskowych.
E/ Ilość kart wyborczych musi być odpowiednio większa od zarejestrowanych wyborców.Ma to
pozwolić na utajnienie ostatnich głosujących.
wyborczej z wykorzystaniem skanera kodów paskowych

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 gringo7 odpowiada gringo7

Komentarz 3/3 Wyniki głosowania powinny być przedstawione w siedzibach komisji wyborczych w postaci posegregowanej,umożliwiającej szybką weryfikację.Dodatkowo powinna istnieć ogólnokrajowa baza wynikowa w postaci elektronicznej.
Niniejszy projekt nie może być opatentowany w żadnym miejscu i czasie.

! Odpowiedz
12 10 trooper

U nas nawet jednego dnia nie trzeba już, często wystarcza jedna noc. Idziesz spać wieczorem w jednym państwie a budzisz się już w innym :(

! Odpowiedz
14 10 oorim

Proces legislacyjny powinien być sprawny i szybki.... ale poniżej 10 dni i to co się stało w przypadku niektórych ustaw.... to przegięcie, skandal i trybunał stanu!

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,6% IX 2019
PKB rdr 4,4% II kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,2% VIII 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 125,26 zł VIII 2019
Produkcja przemysłowa rdr -1,3% VIII 2019

Znajdź profil