REKLAMA

Rzecznik Finansowy złożył skargi nadzwyczajne do SN

2023-10-13 07:00
publikacja
2023-10-13 07:00

Rzecznik Finansowy złożył do Sądu Najwyższego dwie skargi, w których w jego ocenie doszło do rażącego naruszenia praw klientów instytucji finansowych - poinformowało w czwartek Biuro Rzecznika Finansowego.

Rzecznik Finansowy złożył skargi nadzwyczajne do SN
Rzecznik Finansowy złożył skargi nadzwyczajne do SN
fot. Andrzej Hulimka / / FORUM

Jedna ze spraw - jak wyjaśniono - dotyczy kredytu hipotecznego "mPlan" waloryzowanego kursem franka szwajcarskiego i udzielonego w 2006 roku przez BRE, którego następcą prawnym jest mBank.

Biuro Rzecznika Finansowego tłumacząc istotę sprawy poinformowało, że w wyniku sytuacji życiowej, kredytobiorczyni zaczęła mieć problemy ze spłatą rat kredytu, w związku z tym, bank wypowiedział jej umowę, stawiając w stan wymagalności wszystkie mające z niej wynikać należności. "W 2017 r. bank dokonał cesji wierzytelności na rzecz Niestandaryzowanego Funduszu Inwestycyjnego. W 2018 r. Sąd Okręgowy w Łodzi wydał nakaz zapłaty na rzecz nabywcy wierzytelności, następnie komornik sądowy wszczął postępowanie egzekucyjne z nieruchomości stanowiącej zabezpieczenie spłaty kredytu. W czerwcu 2021 r. nieruchomość została zlicytowana przez komornika i przejął ją nowy właściciel" - wyjaśnił cytowany w komunikacie pełniący funkcję Rzecznika Finansowego Bohdan Pretkiel.

W jego ocenie zastrzeżenia budzi przede wszystkim fakt, że Sąd Okręgowy w Łodzi, który wydał nakaz zapłaty, nie wywiązał się z obowiązku zbadania, czy postanowienia uzgodnione między stronami mają nieuczciwy charakter. "Zaniechawszy tego badania, Sąd Okręgowy nie zapewnił ochrony zaufaniu, jakie konsument ma prawo pokładać w organach władzy publicznej w zakresie ich działania na podstawie prawa i w jego granicach, w celu zapewnienia prawa do sądu i sprawiedliwego procesu, naruszając tym samym zasadę ochrony konsumenta" - wskazał Rzecznik.

Dodał, że wniesienie skargi jest konieczne dla zapewnienia zgodności z zasadą demokratycznego państwa prawnego urzeczywistniającego zasady sprawiedliwości społecznej. "Zaskarżone orzeczenie powinno być wyeliminowane z obrotu prawnego jako naruszające prawa i wolności człowieka określone w Konstytucji, takie jak: ochrona konsumenta, prawidłowość działania organów władzy publicznej w rozumieniu ochrony obywatela przed arbitralnością władzy publicznej, a także gdyż stoi ono w sprzeczności z wiążącym Polskę prawem międzynarodowym" – ocenił Rzecznik.

Druga skarga - jak poinformowano - dotyczy pożyczki konsumenckiej zawartej w 2017 roku z Capital Service (wierzyciel pierwotny) na kwotę około 3,5 tys. zł. Wierzytelność - jak poinformowano - została sprzedana na rzecz GPM Vindexus Niestandaryzowanego Sekurytyzacyjnego Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego, który w związku z niespłacaniem pożyczki, wniósł o zasądzenie od pozwanej kwoty ponad 7,5 tys. zł. "Nakazem zapłaty w postępowaniu upominawczym z 2018 r., Sąd Rejonowy w Lublinie zasądził na rzecz powoda dochodzoną przez niego kwotę wraz z kosztami procesu. W 2019 r., sąd nadał klauzulę wykonalności wyżej wymienionemu nakazowi zapłaty" - wskazało Biuro Rzecznika.

Według Rzecznika Finansowego, sąd rozpatrujący sprawę nie zapoznał się z treścią umowy pożyczki, na podstawie której dochodzone było roszczenie. Obecnie - jak wskazano w informacji - "w sprawie toczy się postępowanie egzekucyjne, zaś klientka dokonuje w jego ramach spłat zgodnie z wydanym nakazem zapłaty". "Kontunuowanie postępowania egzekucyjnego może doprowadzić do bardzo trudnego lub być może nawet niemożliwego do odwrócenia uszczerbku w majątku klientki" - podkreślono.

Rzecznik Finansowy zauważa, że Sąd Rejonowy w Lublinie nie dokonał ustalenia, czy znajdujące się w umowie pożyczki postanowienia odwołujące się do maksymalnych pozaodsetkowych kosztów kredytu konsumenckiego nie mają charakteru niedozwolonego.

Zdaniem Rzecznika, sąd wydając zaskarżony nakaz zapłaty, rażąco naruszył prawo poprzez niepełne zbadanie sprawy "(...) W ten sposób naruszył konstytucyjną zasadę ochrony konsumentów, poprzez niezapewnienie konsumentowi ochrony przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi w sposób, jakiego wymaga dyrektywa 93/13 i przepisy ją implementujące. Klientka jako konsument, została w konsekwencji pozbawiona należnej jej ochrony sądowej" - wyjaśniono. (PAP)

ewes/ mick/

Źródło:PAP
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Sąd Najwyższy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki