Przewoźnicy otrzymają wyczekiwane od dawna finansowe wsparcie. Znamy zasady, na jakich będą mogli ubiegać się o dopłaty na wymianę tachografów. Jak dużo dostaną i jakie warunki powinni spełnić?


Nareszcie rusza program dopłat do tachografów. O sprawie pisaliśmy w lipcu. Przypomnijmy – pod koniec lipca Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że przeprowadzi akcję dofinansowania wymiany tachografów ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
Wymiana stała się obowiązkiem, ponieważ – w myśl unijnego prawa obejmującego branżę transportową - od 19 sierpnia w każdym pojeździe używanym w przewozie międzynarodowym na terenie państw unijnych musi być zainstalowany smart tachograf najnowszej generacji (G2V2).
Tymczasem, jak wynikało z badań przeprowadzonych przez firmę Inelo, na początku sierpnia nawet 25% pojazdów nie miało zainstalowanego wymaganego wyposażenia.
W odpowiedzi na zmianę przepisów w resorcie infrastruktury powstał projekt rozporządzenia, który zakładał częściowy lub całkowity zwrot kosztów wymiany tachografów. W kolejnych tygodniach projekt był rozbudowywany o kolejne zagadnienia i w końcu 14 października Ministerstwo Infrastruktury opublikowało stosowne rozporządzenie dotyczące dofinansowania do wymiany tachografów.
Kto według przepisów będzie mógł dostać dopłatę i jakie warunki powinien spełnić? Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części tekstu.
W pierwszej kolejności: maksymalnie 10 tachografów
Już na etapie konsultacji społecznych przewoźnicy zwracali uwagę na to, że początkowy projekt rozporządzenia nie zapewniał równego dostępu do pomocy rządowej. Dlatego po wielu rozmowach resort infrastruktury zdecydował o ważnych zmianach w tej materii.
Ostatecznie wsparcie w pierwszej kolejności zostanie przyznane przedsiębiorcom, którzy wnioskują o dofinansowanie wymiany maksymalnie 10 tachografów. Wielkość przedsiębiorstwa nie będzie miała znaczenia. Natomiast jeśli po pierwszym etapie w budżecie pozostaną niewykorzystane środki, zostaną one rozdzielone między pozostałych wnioskujących przewoźników w drugiej turze. W tym etapie nie będzie ograniczeń liczby urządzeń.
– To ważna korekta w stosunku do pierwotnych założeń, odnoszących się wyłącznie do firm posiadających maksymalnie dziesięć pojazdów. W praktyce mogłoby to ograniczyć szansę na dopłaty głównie dla najmniejszych podmiotów. Teraz zasady są bardziej zrównoważone. Każdy przewoźnik, niezależnie od wielkości floty, będzie mógł skorzystać z dofinansowania przynajmniej na część pojazdów. To dobra wiadomość dla średnich i dużych firm, które poniosły duże koszty wymiany tachografów – mówi Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń w Inelo z Grupy Eurowag.
Firmy dostaną do 3 tys. złotych na jeden pojazd
Dofinansowanie obejmie tylko koszty wymiany tachografów na urządzenia inteligentne drugiej generacji (G2V2). Każdy przewoźnik będzie mógł uzyskać zwrot do 3 tys. zł na jeden pojazd, w formule pomocy de minimis.
Na dopłaty przeznaczono łącznie 319 678 800 zł, co powinno pozwolić na wsparcie ok. 106 600 pojazdów (zakładając otrzymanie maksymalnej dopłaty za wymianę urządzenia). Pieniądze na wymianę tachometrów pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) i Zwiększania Odporności.
Ile tachografów należy jeszcze wymienić?
Jak wynika z danych dwóch największych producentów tachografów w Unii Europejskiej, w Polsce wymienionych zostało do tej pory około 150 tys. tachografów. Według szacunków dopłata mogłaby objąć nawet około 70 proc. pojazdów, w których został zamontowany nowy tachograf.
– Skala wymiany tachografów w Polsce pokazuje, że przewoźnicy poważnie potraktowali obowiązek dostosowania się do przepisów unijnych, a możliwość uzyskania częściowego zwrotu kosztów będzie realnym wsparciem finansowym – podkreśla Mateusz Włoch.
Gdzie można wnioskować o dopłatę?
O dopłatę będą mogli ubiegać się przewoźnicy drogowi ujęci w wykazie prowadzonym przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD). Nabór zgłoszeń wraz z regulaminem zostanie ogłoszony 14 dni przed rozpoczęciem, a informacje o nim pojawią się na stronie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR).
Firmy mogą składać wnioski w formie elektronicznej do 31 sierpnia 2026 roku za pośrednictwem ARiMR, chyba że fundusze zostaną wyczerpane wcześniej – wówczas nabór może zostać zamknięty przed końcem sierpnia. Obowiązuje kolejność zgłoszeń.
Jakie dokumenty będą potrzebne do złożenia wniosku?
Warto już teraz przygotować dokumenty potrzebne do złożenia wniosku oraz wybrać 10 pojazdów, które jako pierwsze będą wskazane w zgłoszeniu. Do wniosku potrzebne będą m.in. informacje o uprawnieniach przewoźnika drogowego i warsztacie, który zamontował nowy tachograf oraz oświadczeniu przewoźnika o zakupie i montażu nowego rejestratora w pojeździe lub wydruku danych technicznych z tachografu G2V2.
Warto również sprawdzić w Biurze ds. Transportu Międzynarodowego (BTM) dane dotyczące firmy transportowej, pojazdów, które zostały zgłoszone do licencji, jak i informacje o osobach upoważnionych do reprezentowania przedsiębiorstwa.

























































