REKLAMA
ZASADY PROMOCJI

Rząd mógłby zdecydować się na obniżenie akcyzy

Łukasz Piechowiak2011-03-31 07:00główny ekonomista Bankier.pl
publikacja
2011-03-31 07:00
Paliwo jest drogie. Najprostszym i najszybszym sposobem obniżenia ceny benzyny jest ingerencja w akcyzę.Pracodawcy RP zwrócili się z taką propozycją do ministra finansów - Jacka Rostowskiego. Ich zdaniem czasowa obniżka uchroniłaby polską gospodarkę przed wzrostem inflacji

Paliwo jest towarem inflacyjnym. Jeżeli drożeje to automatycznie wpływa na podwyżkę wszystkich tych produktów, które zanim trafią do finalnego odbiorcy muszą być przetransportowane. Innymi trzeba liczyć się z tym, że cena paliwa jest dodatnio skorelowana z prawie wszystkim towarami, jakie możemy zakupić w sklepach.


Naturalnie obniżenie akcyzy na paliwo nie spowoduje powrotu do cen z przed 4-5 lat. Na to co się dzieje na światowych rynkach tego surowca oraz kurs złotówki w stosunku do dolara, polscy politycy raczej mają znikomy wpływ, co z resztą już wielokrotnie udowodnili. Innymi słowy jednym rozwiązaniem jest ingerencja w obciążenia podatkowe, gdzie obniżka akcyzy wydaje się najprostszym rozwiązaniem. Z drugiej strony sytuacja finansów publicznych jest na tyle opłakana, że zmniejszenie dochodów do budżetu państwa z tytułu akcyzy za paliwo, może doprowadzić do katastrofy, której tak bardzo rząd chce uniknąć.

Zdaniem Pracodawców RP czasowa obniżka akcyzy jest konieczna, bo inflacja już wynosi 3,6%, to może doprowadzić do podniesienia stóp procentowych co w efekcie zmniejszyłoby wzrost gospodarczy. Dodatkowo podkreślają, że straty w dochodach z tytułu akcyzy, zniwelowałyby się przez wyższe wpływy z innych podaktów (np. dochodowego, VAT-u itp.).

Makroekonomia nie interesuje kierowców



Przeciętnego kierowcy nie interesują wszystkie procesy zachodzące w gospodarce. Dla niego najważniejsze jest to, by paliwo było tańsze, dzięki czemu on będzie mógł jeździć dalej i częściej. Nie ma również dla niego znaczenia to, czy będą podniesione stopy procentowe, których i tak nie rozumie oraz czy niedoskonały wskaźnik wzrostu gospodarczego wyniesie 4 czy 5%. Kierowcy to wyborcy, a oni chcą płacić mniejsze podatki. W Anglii czasowe obniżenie akcyzy było możliwe, czy w Polsce też będzie? To raczej wątpliwe.

Po pierwsze rząd nie zaryzykuje zmniejszonych wpływów do budżetu - bo o ile wyliczalne są dochody z akcyzy, o tyle nikt nie będzie w stanie obiektywnie i dokładnie policzyć w jakim stopniu wzrost gospodarczy przełoży się na wpływy do budżetu. Rząd zdaje sobie sprawę z tego, że wskaźnik wzrostu gospodarczego jest niedoskonały - więcej na ten temat w artykule PKB rośnie, Polacy tego nie odczuwają.

Po drugie, o ile wiadomo, że obniżenie akcyzy praktycznie natychmiast wpłynie na zmniejszenie dochodów, to nie ma pewności czy stacje benzynowe nie wykorzystają okazji do odrobienia strat sprzed wzrostu ceny paliwa do ponad 5 zł. Obecnie akcyza na benzynę wynosi 1,56 zł na litr. Gdyby teoretycznie rząd ją obniżył o złotówkę to nie oznczałoby natychmiastowego spadku ceny paliwa o tę samą kwotę. Stacje mogłyby narzucić większą marżę. Biorąc to pod uwagę czasowe obniżenie akcyzy można zaakceptować tylko w przypadku, gdyby odbywało się to stopniowo.

Wczoraj minister finansów Jacek Rostowski powiedział, że nie będzie obniżał akcyzy po to by mogli na tym zarobić pośrednicy. Tak jak napisałem w tekście, istniałaby taka możliwość gdyby zdecydowano się na stopniowe obniżanie tego podatku w taki sposób by zminimalizować ewentualne "nadużycia" ze strony pośredników.

Łukasz Piechowiak
Bankier.pl
l.piechowiak@bankier.pl

 
Źródło:
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (10)

dodaj komentarz
~olszan
Ręcznie sterowaną gospodarkę już mieliśmy.
Jaki byłby sens podnoszenia VAT by chwilę później obniżać akcyzę ?
~ron
jesli tu ktoś jest debilny to na pewno nie rząd chloptasiu. Policz sobie przypadek, kiedy całą obnizke akcycy przejmuje stacja paliwowa i placi od tak uzyskanego zysku podatek i sytuacje gdy cała akcyza trafia do budżetu, a przypomnę ze podobnie jak cała niemal Europa jestesmy w procedurze nadmiernego deficytu !
~seth
Mimo że cel RPP jest 2,5%+-1%
~Zibi
Czy ten rząd naprawdę jest taki debilny i nie rozumie ,że zmniejszenie akcyzy przyniesie większe zyski dla firm i tym samym większe dochody dla budżetu ?.Proponowałbym na okres przejściowy wprowadzić stałą marżę np średnią za ubiegły rok uniemożliwi to podnoszenie cen.
~Krzysiek
Polska może obniżyć wyłącznie akcyzę na benzynę. Możliwość obniżenia akcyzy na olej napędowy jest zablokowana do czasu wygaśnięcia procedury nadmiernego deficytu. W transporcie wykorzystuje się prawie wyłącznie olej napędowy, więc niższe ceny benzyny nawet jakby udało się je uzyskać nie spowodują obniżki cen towarów i usług. Rząd Polska może obniżyć wyłącznie akcyzę na benzynę. Możliwość obniżenia akcyzy na olej napędowy jest zablokowana do czasu wygaśnięcia procedury nadmiernego deficytu. W transporcie wykorzystuje się prawie wyłącznie olej napędowy, więc niższe ceny benzyny nawet jakby udało się je uzyskać nie spowodują obniżki cen towarów i usług. Rząd zamiast obniżać akcyzę powinien wpłynąć na umocnienie złotówki.
~ch
jestem pewny w 100 procentach że rząd nie obniży akcyzy. Czy ktoś to zakwestionuje albo założy się ze mną?
~haha
Min Rostowsko to co wam obniży to wasz dochód i nic wiecej..... ha ha ha, niech nikt nie wierzy ze Rostowski obnizy wam cos oprocz waszego dochodu ! On jest po to wy wycisnac z was ostatnie soki a nie po to by wam ulżyć !
afordancja
Czy dziennikarze nie potrafia juz sensownie pisac? Tytul sugeruje, ze isnieje taka mozliwosc, a z tresci wynika, ze to raczej watpliwe i tak po prostu sobie gdyba.

ehh... gdzie sie podzial dziennikarski profesjonalizm
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki