Globalny rynek sprzedaży smartfonów skurczył się o 6 proc. w ciągu ostatnich 12 miesięcy – podała firma Canalys. Główny powód zmniejszenia rynku to brak komponentów niezbędnych do produkcji. "Nadchodząca fala popytu jest niemożliwa do zaspokojenia".


Światowy rynek sprzedaży smartfonów zmniejszył się o 6 proc. w III kwartale 2021 r. do analogicznego okresu przed rokiem – informuje Canalys. Jako główny powód niekorzystnej zmiany firma podaje brak komponentów, które są kluczowe w produkcji urządzeń.
"Głód chipsetów naprawdę nadszedł. Przemysł smartfonów dąży do maksymalizacji produkcji urządzeń najlepiej, jak potrafi. Po stronie podaży producenci chipsetów podnoszą ceny, aby zniechęcić do nadmiernego zamawiania, próbując zamknąć lukę między popytem a podażą. Ale mimo to niedobory nie znikną aż do 2022 roku. W wyniku tego, a także wysokich kosztów globalnego transportu, marki smartfonów niechętnie podniosły ceny detaliczne urządzeń" – mówi główny analityk Canalys, Ben Stanton.
W kanałach sprzedaży może pojawiać się nerwowość związana z nadchodzącym światowymi okresami zwiększonych zakupów m.in. z okazji Czarnego Piątku lub Dnia Singla w Chinach. "Zapasy smartfonów w kanałach są już na wyczerpaniu, a ponieważ coraz więcej klientów zaczyna przewidywać te cykle sprzedaży, nadchodząca fala popytu będzie niemożliwa do zaspokojenia. Klienci powinni spodziewać się, że w tym roku przeceny smartfonów będą mniej agresywne. Jednak aby uniknąć rozczarowania klientów, marki smartfonów, które są ograniczone w marży, powinny szukać możliwości łączenia w pakiety innych urządzeń, takich jak wearables i IoT, aby stworzyć dobre zachęty dla klientów" – dodaje Stanton.
Samsung ma blisko jedną czwartą rynku
W czołówce liderów na rynku smartfonów bez większych zmian. Swoją pozycję umocnił Apple, który w III kwartale posiada 15 proc. udziały w rynku. Szczegółowe informacje zamieszczone zostały w tabeli poniżej.

Podatkowy rozkład jazdy i wskaźniki kadrowo-płacowe na 2023. Ściąga dla przedsiębiorcy
Od stycznia 2023 r. zmieniły się wskaźniki kadrowo-płacowe. Prezentujemy najważniejsze zmiany. I zachęcamy do pobrania pliku pdf. Pobierz e-book bezpłatnie lub kup za 20 zł.
Masz pytanie? Napisz na marketing@bankier.pl
Sprzedaż smartfonów w III kwartale 2021 r. | ||
---|---|---|
Firma | III kw. 2020 r. | III kw. 2021 r. |
Samsung | 23% | 23% |
Apple | 12% | 15% |
Xiaomi | 14% | 14% |
vivo | 9% | 10% |
OPPO | 9% | 10% |
źródło: Canalys |
DF