Rynek internetu mobilnego w Polsce w latach 2021 - 2026 będzie rósł średniorocznie o 4,9 proc. - ocenia firma badawcza PMR.


"Na lata 2021-2026 PMR prognozuje kontynuację trendów wzrostowych na rynku internetu mobilnego w Polsce, zarówno w ujęciu ilościowym, jak i jakościowym. Na poziomie wolumenu z roku na rok trend wzrostowy będzie jednak malejący. W dużej mierze będzie to pochodną nasycania się rynku i efektu skali, co ogranicza dalszą ekspansję. W związku z tym liczba dostępów mobilnego internetu będzie dążyła do stagnacji" - napisano w raporcie.
"W perspektywie sześciu kolejnych lat, według modelu prognostycznego PMR, wartość rynku mobilnego internetu w Polsce będzie rosła średniorocznie o 4,9 proc. Trendy wzrostowe przypadną głównie na segment „data” w telefonach – efekt realizacji strategii „more-for-more”, rosnącego zużycia danych mobilnych w smartfonach oraz cyklicznej sprzedaży taryf głosowych z dostępem do sieci 5G" - dodano.
Według danych PMR, w 2020 roku wartość polskiego rynku internetu mobilnego wzrosła o 7 proc. rdr, do poziomu 6,2 mld zł, odpowiadając za jedną czwartą całkowitych przychodów operatorów komórkowych.
PMR nie spodziewa się skokowego wzrostu przychodów operatorów komórkowych z transmisji danych w związku z rozwojem technologii 5G. PMR jest zdania, że w kolejnych latach, po zabiegach marketingowego pozycjonowania, ceny taryf 5G zostaną obniżone.
"W korelacji ze stopniowym przechodzeniem użytkowników na technologię piątej generacji nie spowoduje to gwałtowanych ruchów na rynku w ujęciu wartościowym. Tak samo w związku z rozwojem sieci 5G PMR nie przewiduje gremialnego ruchu Polaków na łącza mobilne w dostępie „modem/karta + komputer”. Ograniczeniem dla takiego trendu jest wysokie znaczenie łączy stacjonarnych i zyskująca na znaczeniu technologia światłowodowa. Poza tym PMR stoi na stanowisku, że łączność 5G zrewolucjonizuje polską gospodarkę, a nie rynek konsumencki. Z drugiej strony pewien impakt technologii 5G na ARPU z usługi i wartość rynku jest widoczny w zamarkowanych prognozach" - napisano. (PAP Biznes)
map/ ana/