REKLAMA

Rowerowi liderzy Europy. Polska goni Niemcy [Wykres dnia]

2021-07-20 14:15
publikacja
2021-07-20 14:15
Rowerowi liderzy Europy. Polska goni Niemcy [Wykres dnia]
Rowerowi liderzy Europy. Polska goni Niemcy [Wykres dnia]

Pandemia skłoniła wiele osób do przesiadki na rowery. Polska jest jednym z unijnych liderów produkcji tych pojazdów, choć na wspólnym rynku dominuje import z Azji.

Jak oszacował Eurostat, w 2020 r. w UE wyprodukowano 12,2 mln rowerów. To o 1,2 proc. więcej niż w 2019 r. Wśród unijnych producentów dwóch kółek dominuje Portugalia, z wynikiem przekraczającym 2,6 miliona. Oznacza to jednak, że w Kraju Żeglarzy w roku pandemii wyprodukowano o 17 proc. rowerów mniej niż rok wcześniej. Z jeszcze większymi spadkami produkcji mieliśmy do czynienia w Holandii (-53,4 proc.), Bułgarii (-27,3 proc.) i Francji (-22,1 proc.).

Są jednak kraje, w których produkcja rowerów wzrosła. Jednym z nich jest Polska, która z wynikiem 1,1 mln rowerów zajmuje czwarte miejsce w stawce. Nasz kraj nadal wyprzedzają Niemcy, jednak różnica względem 2019 r. wyraźnie zmalała.

W innym komunikacie Eurostatu, opublikowanym na początku czerwca, znajdziemy informację o handlu zagranicznym rowerami. Jak się okazuje, w 2020 r. pańswa UE wysłały w świat 1,3 mln rowerów za 471 mln euro, podczas gdy zaimportowały 5 mln rowerów za 930 mln euro.

Głównym kierunkiem eksportowym, szczególnie dla relatywnie drogich rowerów z UE, są kraje bogate – Wielka Brytania (34 proc.) i Szwajcaria (13 proc.). Dalsze miejsca zajmują Brazylia (9 proc.), Turcja (5 proc.) i Uzbekistan (4 proc.).

W imporcie dominuje Azja: Kambodża (24 proc. importu rowerów do UE), Chiny (17 proc.), Tajwan (11 proc.), Bangladesz (8 proc.), Turcja (7 proc.), Filipiny (6 proc.) i Sri Lanka (5 proc.).

Więcej o rynku rowerów możesz posłuchać w niedawnym podcaście Pulsu Biznesu na ten temat. W ostatnich tygodniach w Bankier.pl publikowaliśmy także artykuły o propozycji ostrzejszych kar dla rowerzystów i pieszych oraz o tym, jaki odsetek rowerzystów posiada ubezpieczenie?

MZ

Źródło:
Tematy
Konto Firmowe i Karta przez rok za bezwarunkowe 0 zł

Konto Firmowe i Karta przez rok za bezwarunkowe 0 zł

Advertisement

Powiązane: Wykres dnia

Komentarze (6)

dodaj komentarz
men24a
Nie będzie aut elektrycznych, będą rowery.

Premier Mateusz Morawiecki zapowiadał milion samochodów elektrycznych w Polsce w 2025 r.

Ponoć znaleźli miejsce pod fabrykę aut elektrycznych w samym środku lasu. Aby ją postawić muszą wyciąć tysiące hektarow drzew. W wycinaniu są mistrzami.
Czy budowa fabryki
Nie będzie aut elektrycznych, będą rowery.

Premier Mateusz Morawiecki zapowiadał milion samochodów elektrycznych w Polsce w 2025 r.

Ponoć znaleźli miejsce pod fabrykę aut elektrycznych w samym środku lasu. Aby ją postawić muszą wyciąć tysiące hektarow drzew. W wycinaniu są mistrzami.
Czy budowa fabryki narodowego samochodu na prąd potknie się na pierwszej z setek spodziewanych przeszkód? Dziś okazuje się, że „ta jedyna” działka, jaką wybrano spośród wielu potencjalnych lokalizacji, to las, na którego wycięcie nie chcą zgodzić się Lasy Państwowe

I znów jakiś Balcerowicz torpeduje narodową inwestycje.
qwertas
Kiedyś mieliśmy wielkiego producenta rowerów w Bydgoszczy. Te rowery to Romet ale tak, jak wiele polskich firm zostały zarżn*ęte przez Balcerowicz i Liberałów.
men24a
Mógłbyś napisać w jaki sposób Balcerowicz zarżnął Rometa ?
Doskonale pamiętam jak obroniliśmy przed prywatyzacją Ursusa. Skutki są znane do dziś. Gdy inwestujemy setki miliardów w gotowe uzbrojenie, wkrótce czołgów będziemy mieć więcej jak Niemcy, Wielka Brytania i Francja razem wzięci to Ursus właśnie
Mógłbyś napisać w jaki sposób Balcerowicz zarżnął Rometa ?
Doskonale pamiętam jak obroniliśmy przed prywatyzacją Ursusa. Skutki są znane do dziś. Gdy inwestujemy setki miliardów w gotowe uzbrojenie, wkrótce czołgów będziemy mieć więcej jak Niemcy, Wielka Brytania i Francja razem wzięci to Ursus właśnie ogłosił bankructwo.
Jest taka prywatna fabryka rowerów Kross, sprzedajemy te rowery na cały świat.
Również pamiętam jak Zygmunt Solorz za 18 mld zł przejmował sieć PLUS. Nie mógł się nadziwić jak taka firma mogła mieć 18- tu dyrektorów a do tego wicedyrektorów, sekretarki, służbowe auta. Dzisiaj zapewne byśmy żądali dopłacania jak do górnictwa.
demeryt_69
Jakie to ma znaczenie w sytuacji gdy import jest 10-krotnie wyższy niż eksport i niemal wszystkie komponenty pochodzą z Azji. Sporym wyjątkiem jest czeski producent opon Mitas.
vonmisses
Słusznie prawicie obywatelu. To nie jest żadna produkcja rowerów tylko składanie podzespołów, które przypływają z Azji. Chociaż nie wiem, czy taki SRAM nie produkuje w Europie?
demeryt_69 odpowiada vonmisses
Portugalia, Tajwan, Chiny oraz Stany. Gama produktów spora (SRAM, Avid, RockShox, Truvativ, Quarq, Zipp i inne) to i rozstrzał wytwórni też spory.

PS. Moje manetki Grip Shift SRT-800 wciąż działają!

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki