REKLAMA
GPW

Rosyjski statek widmo zostanie usunięty. Stoi w Gdyni o 6 lat

2025-02-07 18:25
publikacja
2025-02-07 18:25

Statek "Khatanga", który od kilku lat cumuje w gdyńskim porcie, nie nadaje się do samodzielnej żeglugi. Port Gdynia podał, że jednostka docelowo prawdopodobnie zostanie zezłomowana. W czwartek Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało, że statek, który cumuje w porcie od 8 lat zostanie z niego usunięty.

Rosyjski statek widmo zostanie usunięty. Stoi w Gdyni o 6 lat
Rosyjski statek widmo zostanie usunięty. Stoi w Gdyni o 6 lat
fot. Marcin Lukaszewicz / / FORUM

W czwartek w mediach społecznościowych Ministerstwo Infrastruktury podało, że zgodnie z decyzją wydaną przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni (UMG), Zarząd Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) został zobowiązany do usunięcia rosyjskiego statku "Khatanga", który stoi w porcie od 2017 roku.

Podano, że jednostka zagraża bezpieczeństwu żeglugi i jest wycofana z eksploatacji.

Dzień później rzeczniczka prasowa UMG Magdalena Kierzkowska przekazała, że dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni wydał Zarządowi Morskiego Portu Gdynia zarządzenie usunięcia statku. 

"Jest to element działań, zmierzających do skutecznego rozwiązania kwestii statku, który po latach przebywania w Gdyni z niejasnym i zmiennym statusem własnościowym (wejście do stoczni na remont, upadłość armatora, brak kontaktu z syndykiem, zmiany własnościowe terenów portowych i samego nabrzeża) jest obecnie obiektem niezdolnym do samodzielnej żeglugi, bez załogi, bez zasilania i w aktualnym stanie, stanowiącym potencjalne zagrożenie dla infrastruktury portowej" - przekazała Kierzkowska.

Zapewniła przy tym, że statek pozostaje pod stałym nadzorem ze strony Portu Gdynia oraz służby dyżurnej Kapitanatu. Statek pozostaje pod nadzorem Portu Gdynia oraz służby dyżurnej Kapitanatu.

Z kolei rzeczniczka prasowa ZMPG Kalina Gierblińska poinformowała, że port od miesięcy starał się o decyzję, która odblokuje możliwość wyprowadzenia statku z gdyńskiego portu.

Wyjaśniła, że decyzja wydana przez Urząd Morski w Gdyni nie precyzuje jeszcze warunków wyprowadzenia jednostki. "Zostaną one ustalone w porozumieniu z ZMPG" - podała.

Podkreśliła, że statek z pewnością nie nadaje się do samodzielnej żeglugi, a docelowo prawdopodobnie będzie zezłomowany. "ZMPG będzie dążyć do sprzedaży tej jednostki, aby z jej ceny pokryć przynajmniej część zobowiązań, jakie powstały wskutek nieopłacania postoju przez rosyjskiego armatora" - wyjaśniła.

Rekompensata za postój, to już ok. 13 mln złotych

W czwartkowym komunikacie Ministerstwo Infrastruktury przekazało, że ZMPG będzie domagać się od rosyjskiego armatora zwrotu kosztów za cały okres cumowania jednostki w porcie.

Gdyński magistrat na swojej stronie podał, że zbiornikowiec "Khatanga" ma ponad 150 metrów długości, 26 metrów szerokości i waży ponad 15 tys. ton. Służył do transportu ropy naftowej i jej pochodnych. Od 2017 roku cumuje w Porcie Gdynia, gdzie został zatrzymany, kiedy nie przeszedł kontroli technicznej. Statek miał przejść remont i odpłynąć, ale do tego nie doszło.

W 2020 roku armator jednostki – Murmansk Shipping Company – ogłosił upadłość przez co "Khatanga" pozostała w porcie. Z biegiem lat coraz bardziej pogarszał się stan techniczny statku.

Jak wynika z informacji medialnych rosyjski zbiornikowiec dwukrotnie zerwał się z cum zagrażając bezpieczeństwu innych statków. (PAP)

pm/ mick/

Źródło:PAP
Tematy
Najlepsze konta premium – wrzesień 2025 r.
Najlepsze konta premium – wrzesień 2025 r.
Advertisement

Komentarze (6)

dodaj komentarz
polonu
podejrzewam że ten statek zawinął do portu , w celu przeprowadzenia remontu ,jakaś umowa musiała być z różnych przyczyn jedna ze stron nie wywiązała się z umowy i statek stał i stoi .wygląda to tak oddajesz auto do naprawy do mechanika stawiasz u niego na parkingu auto oczekuje na swoją kolej po 7 latach auto nie naprawione a mechanik podejrzewam że ten statek zawinął do portu , w celu przeprowadzenia remontu ,jakaś umowa musiała być z różnych przyczyn jedna ze stron nie wywiązała się z umowy i statek stał i stoi .wygląda to tak oddajesz auto do naprawy do mechanika stawiasz u niego na parkingu auto oczekuje na swoją kolej po 7 latach auto nie naprawione a mechanik żąda zapłaty za parking kwoty 1 mln zł ,jedno jest tylko pytanie co ten statek robił tam 7 lat i żadna ze stron nie podjęła żadnych działań . jeden czekał drugi nie remontował a teraz woła za parking .
carlito1
Murmansk Shipping Company – ogłosił upadłość ... Można się rozejść.
lebski_gosc
Stanowski nagrał materiał, dopiero po tym władze w naszym kraju zaczęły działać.
polonu
no właśnie część roszczeń się przedawniła , ale teraz można wszystko kto na to patrzy , zarekwirować pociąć na złom jak nikt się nie dopomina o swoją własność . może są spadkobiercy .trzeba sprawdzić status prawny .

Powiązane: 1

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki