Rekord na rynku: polska domena sprzedana za 1 mln zł

analityk Bankier.pl
Na polskim rynku domen internetowych doszło do rekordowej transakcji. Właściciela zmienił adres co.pl, za który nabywca zapłacił 315 000 USD, czyli ponad 1 mln zł. Transakcja została zawarta za pośrednictwem giełdy AfterMarket.pl.

Znając rynek domen i sprzedaże z lat ubiegłych, można domniemywać, że sprzedać adresu co.pl będzie największą transakcją 2011 roku. Do tej pory liderem zestawienia była sprzedaż domeny lista.pl za 98 000 zł. Drugi w rankingu adres oled.pl znalazł nabywcę za 30 000 zł. Podium zamykała sprzedaż domeny libro.pl za, którą nabywca zapłacił 24 600 zł.

Warto przypomnieć, że w roku 2008 największą transakcją była sprzedaż adresu urlopy.pl za kwotę 400 000 zł. Drugie miejsce rocznego zestawienia zajął wtedy adres domain.pl, który został sprzedany za 97 000 zł. Na podium znalazła się także sprzedaż domeny deser.pl za 73 000 zł. Rok 2009 to rekordowa sprzedaż adresu gg.pl, za który nowy właściciel wyłożył 400 000 zł. Adres nk.pl został sprzedany za 300 000 zł, a domena budownictwo.pl uzyskała cenę 200 000 zł. W ubiegłym roku na czele zestawienia najdroższych domen znalazł się adres samochod.pl z ceną 146 000 zł. Druga – magazyny.pl i trzecia – material.pl w rankingu domena kosztowały odpowiednio 132 000 zł i 80 000 zł.

Nowy właściciel adresu co.pl - firma Michau Enterprises LTD - 29 września uruchomił rejestrację domen z rozszerzeniem co.pl. Operator liczy głównie na klientów korporacyjnych, którzy mogą być zainteresowani takim adresem. Cena rejestracji oraz przedłużeń została ustalona na 20 PLN. Jak zapowiada właściciel, wkrótce będzie można korzystać także z innych usług – zakładania opcji na domeny o tej końcówce oraz ich przechwytywania.

Komentuje Daniel Dryzek, inwestor i organizator Meetdomainers

Cieszę się, że takie transakcje się u nas pojawiają. To świadczy o dojrzałości polskiego rynku domen. Do samego rozszerzenia podchodzę jednak sceptycznie, ale dopiero przyszłość pokaże czy się sprawdzi czy nie. Osobiście nie będę rejestrował subdomen w domenie co.pl. Trzeba sobie zdać sprawę, że nie jest to klasyczna domena taka jak .com.pl, .pl, .co.uk, czy np. .co. Podobne rozwiązanie już istnieje pod .eu.pl i nie zdobyło popularności. Rozszerzenie .co.pl zawsze będzie tylko ciekawostką i nie będzie wiarygodną domeną np. w oczach klientów firmy posługującej się taką nazwą. Zamiast .co.pl lepiej już wybrać domenę .com. Na świecie są przykłady tego typu domen - np. .co.nl czy .com.de. Niestety nie znam wyników ich popularności na rynku holenderskim i niemieckim. Domeny najwyższego rzędu obsługiwane przez rejestry krajowe (np. NASK) lub międzynarodowe (np. VeriSign czy NeuStar) zapewniają też konieczne bezpieczeństwo funkcjonowania danego rozszerzenia. Inicjatywa prywatnych przedsiębiorstw niestety nie daje takiej pewności, a jest nią właśnie rozszerzenie .co.pl. Moim zdaniem jednak tego typu przedsięwzięcia to przede wszystkim świetny biznes dla rejestrów i rejestratorów, niekoniecznie dla użytkowników domen.

Grzegorz Marynowicz
Bankier.pl

Grzegorz Marynowicz

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 1 ~Mietek

Tomasz masz kurvva rację. Powinni zapłacić tylko 1 zł a różnice zapłacisz Tylko ok?

! Odpowiedz
2 0 ~Tomasz

Moim zdaniem przepłacili.

!
Polecane
Najnowsze
Popularne