SMART > Poradniki > Firma > Coca-Cola, Orlen, New Balance — jak powstają ciekawe nazwy firm?
   Aktualizacja:

Coca-Cola, Orlen, New Balance — jak powstają ciekawe nazwy firm?

Właściwie dobrana nazwa firmy może istotnie wpłynąć na powodzenie całego biznesu. Ma ona ogromne znaczenie zwłaszcza z marketingowego puntu widzenia. Ponadto zastanawiając się, jak wymyślić nazwę firmy, trzeba uwzględnić kwestie praktyczne i formalne. Informacje zawarte w tym artykule pomogą Ci sprawnie przejść przez cały proces namingu firmy. Znajdziesz tu też ciekawe przykłady nazw firm. To świetne źródło inspiracji.

Coca-Cola, Orlen, New Balance — jak powstają ciekawe nazwy firm?
Spis treści
więcej Ikona strzałki

Jak duże znaczenie ma nazwa twojej firmy?

Nazwa dla firmy jest mniej więcej tym samym, co imię i nazwisko dla człowieka. Przede wszystkim pełni więc ona funkcję identyfikacyjną. Istotne jest to, że potencjalni klienci nazwę twojej firmy zwykle poznają jeszcze przed zapoznaniem się z dostępnym asortymentem. Stąd nazwa firmy jest odpowiedzialna za pierwsze wrażenie

To, jakie skojarzenia pojawią się w głowach twoich klientów po przeczytaniu nazwy ma więc naprawdę duże znaczenie. Odpowiednio dobrana nazwa może po prostu zachęcić klientów do skorzystania z usług twojej firmy i zwiększyć poziom sprzedaży.

Co uwzględnić podczas namingu działalności gospodarczej?

Podczas zakładania działalności gospodarczej ma się do podjęcia szereg decyzji. Trzeba przecież wypełnić stosowne formularze, wybrać konto firmowe, czy też podjąć decyzję na temat formy opodatkowania. Naming, czyli wymyślenie nazwy firmy to kolejne z wyzwań. Kiedy chcesz nazwać firmę, to powinieneś uwzględnić następujące kwestie:

  • Optymalną długość nazwy firmy;

  • Specyfiką danej branży;

  • Unikalność nazwy;

  • Wymogi prawne;

  • Potrzeby grupy docelowej;

  • Ponadczasowość nazwy;

  • Dostępność adresu internetowego;

  • Identyfikację wizualną marki.

W trakcie określania nazwy dla firmy jednoosobowej i każdej innej trzeba więc uwzględnić szereg czynników. Tak naprawdę jednak wymyślanie nazwy firmy to pasjonujące zajęcie. Podczas namingu można wykazać się zarówno kreatywnością, jak i zdolnościami analitycznymi.

Optymalna długość nazwy firmy

Tworząc nazwę, chce się podkreślić indywidualny charakter i przewagi konkurencyjne swojej firmy czy produktu. Przykładem wśród znanych nazw firm jest Coca-Cola. Pierwszy człon tej nazwy został wymyślony, ponieważ pierwotnie skład tego napoju obejmował między innymi… kokainę. Bywa jednak, że w trakcie namingu firmy pojawia się bardzo wiele przeróżnych pomysłów. Może się wtedy pojawić pokusa, by połączyć kilka propozycji w jedność. W konsekwencji powstaje pomysł na długą nazwę.

Trzeba jednak pamiętać, że na ogół krótsze nazwy przynoszą lepsze rezultaty.  Dobra nazwa firmy powinna być nie tylko krótka, ale też łatwa do wymówienia i przeliterowania. Równie ważne jest to, by nazwa zapadała w pamięć. Te wszystkie aspekty łączą się ze sobą. Dużo prościej jest przecież zapamiętać nazwę BBC niż British Broadcasting Corporation. Używanie skrótów w nazwach firm to popularna praktyka.

Jedną z ciekawych technik namingu jest też odwołanie się do ponadczasowej symboliki. Świetnym przykładem jest tu Nike. Nazwa tego potentata z branży obuwniczej odnosi się do bogini zwycięstwa z greckiej mitologii. Podobnym przykładem jest towarzystwo ubezpieczeniowe Ergo Hestia. Hestia to bowiem bohaterka mitologii greckiej, którą można określić mianem opiekunki domowego ogniska.

Specyfika branży a nietypowość nazwy

Często chwytliwa nazwa firmy może okazać się świetnym pomysłem. Łączenie i gra słów, stosowanie zdrobnień oraz  rymów, a nawet wątki humorystyczne mogą przykuć uwagę klientów. Dużo zależy jednak od specyfiki konkretnej branży.

Reklama

Przykładem ciekawej gry słów w nazwie firmy jest Orlen. Otóż ta nazwa powstała w wyniku połączenia słów „Orzeł” i „Energia’. Podobna strategia została zastosowana, kiedy wymyślano nazwę Groupon. Mianowicie jest to połączenie słów „group” oraz „coupon”.

Na nietuzinkową nazwę marki warto stawiać choćby w przypadku firm powiązanych z rozrywką, gastronomią, czy usługami przeznaczonymi dla dzieci. Inaczej będzie, gdy działalność dotyczy rynku finansowego czy prawnego. W takich przypadkach nazwa powinna przede wszystkim wzbudzać zaufanie.

Sprawdź również: To warto wiedzieć o jednoosobowej działalności

Unikalność nazwy

Warto wyróżnić się na tle konkurencji. Kiedy wymyślasz nazwę firmy, to możesz spisać nazwy wszystkich swoich konkurentów, np. w arkuszu Excela. Umożliwi to przeprowadzenie analiz i sprawdzenie, jakie elementy często powtarzają się w nazwach konkurentów.

Z zasady powinno dążyć się do tego, by nazwa firmy była w pełni unikalna i łatwa do odróżnienia od konkurencyjnych brandów. Jednocześnie nazwa powinna sugerować, jakie konkretnie produkty i usługi świadczy dane przedsiębiorstwo.

Potrzeby gruby docelowej a naming

Nazwa będzie używana przez wszystkich interesariuszy nawiązujące kontakt z twoją firmą. Dotyczy to między innymi dostawców i urzędników. Najważniejsze jest jednak to, by nazwa firmy zachęcała klientów do podejmowania interakcji.

Trzeba więc zastanowić się, jakie potrzeby ma konkretna grupa docelowa. Dopasowanie nazwy pod tym kątem z podkreśleniem unikalnych cech asortymentu firmy może przynieść świetne rezultaty. Ciekawą i sugestywną nazwą jest YES, biorąc pod uwagę, że jest to przedsiębiorstwo działające na rynku biżuteryjnym. 

Newralgiczne znaczenie ma też to, czy dane przedsiębiorstwo skupia się wyłącznie na krajowym rynku, czy też planuje ekspansję zagraniczną. Na ogół polskojęzyczna nazwa firmy sprawdzi się tylko wtedy, gdy działalność w pełni skupi się na rodzimym rynku.

Tymczasem anglojęzyczna nazwa działalności gospodarczej zwykle będzie najlepszym wyborem, gdy w planach jest aktywność prowadzona na skalę międzynarodową. Ciekawym przykładem jest Sony. Nazwę tego przedsiębiorstwo łatwo wymówić niezależnie od języka, którym się ktoś posługuje.

Ponadczasowość nazwy

Zmiana nazwy to coś, co znaleźć można w historii niektórych znanych firm. Przykładem jest Amazon, który pierwotnie był znany jako Cadabra. Nierzadko też nazwy dużych przedsiębiorstw ulegały skróceniu. Tak było choćby w przypadku Hewlett-Packard, czyli marki znanej obecnie jako HP.

Teoretycznie nazwę firmy w Polsce można łatwo zmienić. Zazwyczaj wystarczy po prostu zmodyfikować wpis w CEiDG. W praktyce nowa nazwa firmy oznacza koszty związane z rebrandingiem. Stąd skup się na tym, by nazwa twojej firmy była ponadczasowa.

Podczas namingu lepiej uważać na chwilowe trendy i modę. Przykładem jest tu dodawanie „ex” na końcu nazwy. Kilkanaście lat temu kończenie nazw w ten sposób było szeroko praktykowane. Dziś wielu klientów ma niekoniecznie pozytywne skojarzenia z nazwami stworzonymi w ten sposób.

Wiele nazw firm powstałych jeszcze w XX wieku stworzono po połączeniu sylab z imion i nazwisk założycieli. Przykładem jest tu Adidas stworzony przez Adolfa Dasslera. Z kolei DHL zawdzięcza nazwę pierwszym literom nazwisk założycieli tj. Dalsey-a, Hillblom-a i Lynn-a. W dość podobny sposób powstała nazwa firmy Apart. Współcześnie można jednak zalecić dużą ostrożność w zastosowaniu tego typu techniki.

Wymogi prawne i kwestia znaku towarowego

To jak wygląda pełna nazwa przedsiębiorstwa, jest zależne od formy prawnej działalności gospodarczej. W przypadku firmy jednoosobowej na końcu nazwy obligatoryjnie pojawia się imię i nazwisko przedsiębiorcy. Z kolei nazwa spółki cywilnej obejmuje dane osobowe wszystkich właścicieli. Prawo może też wymagać, by w nazwie pojawiła się forma prawna, np. spółka jawna lub spółka komandytowo-akcyjna.

Pełnej nazwy zazwyczaj używa się tylko w kwestiach formalnych i rozliczeniowych, np. na fakturach. Przy codziennej komunikacji z klientami zwykle stosuje się zaś skróconą nazwę przedsiębiorstwa bez danych osobowych i bez formy prawnej.

Należy też pamiętać, że nazwa działalności gospodarczej to znak towarowy, który może być chroniony prawnie. Dlatego też powinno się sprawdzić, czy dany pomysł na nazwę nie jest zastrzeżony. Do tego celu można posłużyć się tą wyszukiwarką internetową Urzędu Patentowego RP. Zweryfikować powinno się także dane urzędów patentowych działających na skalę międzynarodową.

Kiedy już sam stworzysz nazwę firmy, to powinieneś rozważyć, czy nie dokonać jej zastrzeżenia. Taka procedura może zająć np. kilka miesięcy i wiązać się z kosztami. Plusem zastrzeżenie nazwy jest zaś zwiększenie bezpieczeństwa prawnego biznesu.

Dostępność adresu internetowego dla danej nazwy

Ze względów praktycznych adres strony internetowej powinien być tożsamy z nazwą przedsiębiorstwa. Poleca się też, by końcówka domeny była dobrana na podstawie zakresu terytorialnego działalności. Przykładowo więc dla hipotetycznej firmy jednoosobowej o nazwie XYZ optymalny adres internetowy to xyz.pl w przypadku działalności w Polsce. Z kolei przy aktywności międzynarodowej wskazany będzie np. adres xyz.com.

Podczas wymyślania nazwy firmy, trzeba więc sprawdzić, czy optymalna nazwa domeny jest dla niej dostępna. Jeśli jest już zajęta, to można ją próbować odkupić od obecnego właściciela. To jednak bywa kosztowne, a czasem okazuje się po prostu awykonalne.

Jeszcze jedną alternatywą jest postawienie na domenę z nietypową końcówką. Wybrać można np. „online” czy „biz”. Z punktu widzenia użytkowników sieci internetowej, a więc i potencjalnych klientów, takie rozwiązanie może być jednak postrzegane jako mało intuicyjne.

Identyfikacja wizualna marki

Gdy określana jest nazwa firmy, to częstokroć przygotowuje się także i logo przedsiębiorstwa. Tymczasem wygląd logo w pewnej mierze jest uzależniony właśnie od nazwy działalności. Na ogół szczególnie duże znaczenie dla logo firmy ma pierwsza litera nazwy. Tu za przykład można podać logo McDonald's, którego centralną część stanowi litera „M”. Kolejnym przykładem jest serwis Bankier.pl z charakterystycznym „B” w logo.

Z tego powodu myśląc nad nazwą firmy, powinno się pozostać w kontakcie z grafikiem, który ma być odpowiedzialny za zaprojektowanie logo przedsiębiorstwa. W gruncie rzeczy trzeba zadbać o to, by nazwa, identyfikacja wizualna i cały przekaz marketingowy były ze sobą kompatybilne.

Jak wymyślić nazwę firmy krok po kroku?

Naming wymaga kreatywności. Na najciekawsze propozycje na nazwy można zaś wpaść w nieoczekiwanych momentach. Ponoć William J. Riley na pomysł stworzenia butów o nazwie New Balance wpadł podczas… obserwowania chodu kury.

Jednocześnie jednak do namingu powinno się podejść metodycznie. W tym celu cały proces można podzielić na następujące etapy:

  1. Zbieranie jak największej liczby pomysłów.

  2. Selekcja najciekawszych propozycji.

  3. Zbieranie opinii w grupie docelowej.

  4. Wybór najlepszej nazwy.

Pierwszy etap namingu to czas na uzbieranie, jak największej liczby pomysłów. Pomaga w tym nieszablonowe myślenie oraz burze mózgów przeprowadzane w zaufanym gronie. Kolejny etap polega na selekcji najciekawszych propozycji. Wtedy to trzeba sprawdzić, czy kolejne pomysły są unikalne, zbieżne z profilem działalności. Zweryfikować należy też inne aspekty atrakcyjności nazwy, np. to, jakie skojarzenia wzbudza. 

Gdy wyselekcjonowanych zostanie kilka najlepszych pomysłów, to o zdanie powinno się zapytać grupę docelową. Najlepiej wybrać szeroko grono ludzi, którzy pasują do profilu typowego klienta. Można im przesłać ankietę z kilkoma pytaniami. Pytania i zadania w ankiecie mogą brzmieć następująco:

  • Określ, czy tę nazwę jest łatwo wymówić.

  • Uszereguj pomysły na nazwę, zaczynają od najlepszej.

  • Napisz, jakie dwa pierwsze skojarzenia wzbudza dana nazwa.

  • Określ, co twoim zdaniem sprzedaje firma o takiej nazwie.

  • Napisz największą wadę tego pomysłu na nazwę.

Na samym końcu należy podsumować wyniki ankiety i dać sobie chwilę na przemyślenia. Wtedy to podjęcie definitywnej decyzji o wyborze nazwy powinno okazać się znacznie prostsze.

Sprawdź również: Jakie są koszty działalności gospodarczej?

Kto może pomóc w wymyśleniu nazwy firmy?

Nazwa firmy może zostać wymyślona przez profesjonalistów. Usługi tego typu świadczą zwłaszcza copywriterzy i agencje marketingowe oraz kreatywne. Zawsze jednak, jako pomysłodawca na danego biznesu powinieneś brać udział w namingu. Wszakże sam najlepiej wiesz, czym ma zajmować się twoja działalność i do jakiej grupy docelowej ma trafiać.

Jak wymyślić nazwę firmy?

> Nazwa firmy nadaje indywidualny charakter przedsiębiorstwu.

> Dobra nazwa powinna być krótka i łatwa do wymówienia oraz zapisania.

> Nazwę trzeba dopasować pod charakterystykę konkretnej branży.

> Będąc znakiem towarowym, nazwa firmy może zostać zastrzeżona.

> W nazwie warto podkreślić przewagi konkurencyjne swojej firmy.

> Nazwa firmy powinna być tworzona z myślą o grupie docelowej.

Pomysłów i inspiracji do tego, jak nazwać twoją firmę, możesz też poszukać w specjalnych generatorach online. Często są one udostępniane zupełnie za darmo, a ich jakość rośnie z roku na rok. Trzeba tu jednak uwzględnić, że generatory są przystosowane głównie do nazw firm zapisywanych w języku angielskim.

Zobacz również: Rejestracja w CEIDG

Publikacja zawiera linki afiliacyjne.

Zakładanie działalności gospodarczej

Poradniki