REKLAMA

Recenzja Bankier.pl: bankowość mobilna Citi Handlowy

Michał Kisiel2013-03-15 06:02analityk Bankier.pl
publikacja
2013-03-15 06:02
Recenzja Bankier.pl: bankowość mobilna Citi Handlowy
Recenzja Bankier.pl: bankowość mobilna Citi Handlowy
/ materiały dla mediów

Opłacanie rachunków przez skanowanie kodu na fakturze, przelewy na „stuknięcie” telefonem – pod względem nietypowych funkcji aplikacja mobilna CitiMobile zdecydowanie wyróżnia się w tłumie. Niestety w przypadku bardziej prozaicznych zadań widać, że Citi Handlowy nieco zaniedbał rozwój swojej bankowości mobilnej.

Część banków traktuje bankowość mobilną jak młodszą siostrę bankowości internetowej, a w aplikacjach na smartfony umieszcza tyle funkcji, ile tylko się da. Inne instytucje podchodzą do tej kwestii w nieco bardziej przemyślany sposób, a ich aplikacje zawierają elementy przygotowane specjalnie z myślą o mobilnych klientach. Citi Handlowy bez wątpienia należy do tej drugiej grupy. Przyjrzeliśmy się, co kryje w sobie produkt pod nazwą CitiMobile.

Pod lupę wzięliśmy aplikację na platformę Android. Bank Citi Handlowy był jedną z pierwszych instytucji na polskim rynku, która przygotowała oprogramowanie dla miłośników smartfonów spod znaku zielonego robota. Od 2011 roku aplikacja przeszła kilka zmian, a ostatnio zaopatrzono ją w nową szatę graficzną. Dla zwolenników bankowania w przeglądarce bank przygotował także serwis light dostępny pod adresem mobile.citibank.pl.

Aktywacja i logowanie

Aplikacja mobilna Citi Handlowego nie wymaga dodatkowej aktywacji. Wystarczy zainstalować ją na telefonie i zalogować się na konto. Logowanie rozwiązano w taki sam sposób, jak w serwisie bankowości internetowej – konieczne jest podanie nazwy użytkownika oraz hasła. W odróżnieniu od wielu instytucji na polskim rynku, Citi umożliwia klientowi samodzielny wybór aliasu i nie narzuca konieczności zapamiętania cyfrowego identyfikatora.

Nazwę użytkownika można zapamiętać w aplikacji mobilnej. Wówczas do logowania wystarczy podanie hasła.

Informacje o rachunku

Po zalogowaniu użytkownik kierowany jest od razu do listy posiadanych rachunków. Na ekranie wyświetlane jest także saldo i wysokość dostępnych środków dla każdego z produktów. Dotknięcie nazwy rachunku powoduje przejście do historii transakcji oraz szczegółów rachunku.

Zestaw informacji o rachunku ogranicza się do podstawowych danych: numeru IBAN, nazwiska posiadacza, salda, kwoty blokad i wysokości linii kredytowej. Dotknięcie którejkolwiek z pozycji w historii transakcji powoduje wyświetlenie szczegółowego opisu operacji. Informacji tej nie towarzyszą jednak żadne opcje – brakuje chociażby możliwości dokonania przelewu zwrotnego lub pobrania potwierdzenia.

Zlecenie płatności

CitiMobile umożliwia dokonywanie przelewów tylko pomiędzy rachunkami własnymi oraz na zdefiniowane wcześniej w bankowości internetowej konta. Klient ma także możliwość doładowania telefonu komórkowego z poziomu bankowości mobilnej, ale ponownie – tylko numerów, które zostały wcześniej wprowadzone w serwisie transakcyjnym.

Proces zlecenia przelewu sprowadza się do wypełnienia prostego formularza, wyboru konta, z którego mają pochodzić środki i zatwierdzenia operacji.

Ograniczenie opcji transferów wyłącznie do zdefiniowanych wcześniej odbiorców powoduje, że aplikacja mobilna Citi Handlowego ma nieco okrojoną funkcjonalność. Użytkownik nie będzie w stanie zrealizować przelewu, np. kopiując numer konta z otrzymanego przed chwilą e-maila. Zyskuje na tym bezpieczeństwo, ale traci, i to znacznie, użyteczność.

Opłacanie rachunków – FotoKasa

Jedną z usług wyróżniających bankowość mobilną Citi Handlowego jest opłacanie faktur za pomocą skanowania kodów QR. FotoKasa, bo tak nazwano tę opcję, to szybki sposób na zlecenie przelewu bez żmudnego przepisywania szczegółów transakcji. Wystarczy w polu widzenia aparatu fotograficznego telefonu umieścić kod wydrukowany na fakturze i formularz transferu zostaje wypełniony automatycznie.

Funkcja skanowania kodów dobrze sprawdza się w praktyce. Nie ma żadnych problemów z odczytaniem danych, chyba że próbujemy zlecić przelew w niedostatecznie oświetlonym pomieszczeniu. Istotną wadą usługi Citi jest jednak krótka lista instytucji, które zdecydowały się umieszczać kody na swoich rachunkach. W tej chwili taką opcję oferują UPC, Netia, Orange, PGNiG oraz Fundacja Integracja. FotoKasą można także płacić w taksówkach MPT Warszawa.

Bank intensywnie promuje usługę mobilnego opłacania rachunków. Do końca kwietnia trwa druga edycja akcji, w której zarejestrowani użytkownicy FotoKasy mogą otrzymać zwrot 10% opłaconych rachunków. Suma zwrotu ograniczona jest jednak do kwoty 100 zł.

Szybki przelew – B2T

Swego rodzaju ciekawostką w ofercie Citi Handlowego jest usługa B2T (Bump to Transfer). Polega ona na zleceniu przelewu poprzez stuknięcie się smartfonami. W ten sposób można przekazać środki pomiędzy dwoma klientami banku posiadającymi w nim konto i korzystającymi z aplikacji CitiMobile.

Obie strony przed przesłaniem środków muszą zaznaczyć odpowiednią opcję w aplikacji („wysyłam” lub „odbieram środki”) oraz podać swój pseudonim. Później nadawca wpisuje kwotę i wystarczy stuknąć się telefonami oraz potwierdzić przekazanie pieniędzy. W ten sposób można przetransferować jednorazowo do 50 zł, maksymalnie 200 zł na dobę.

B2T można określić mianem gadżetu. Z punktu widzenia przeciętnego użytkownika bankowości mobilnej funkcja ta nie jest specjalnie użyteczna, ale na pewno wyróżnia ofertę banku spośród konkurencji.

CitiMobile w skrócie

W mobilnej ofercie Citi Handlowego na próżno szukać rozbudowanych opcji obsługi kart płatniczych, kredytów, ubezpieczeń czy inwestycji. Oprócz podstawowych funkcji związanych z obsługą rachunku bankowego, CitiMobile pozwala na założenie i podgląd lokat terminowych, spłacenie karty kredytowej oraz sprawdzenie kursów walut. W bardzo ograniczonym zakresie daje także dostęp do obsługi kredytu gotówkowego.

Mimo ograniczonej funkcjonalności aplikacja niestety nie zachwyca szybkością działania. Poszczególne ekrany ładują się ze sporym opóźnieniem, nawet na szybkim urządzeniu i dobrym łączu. Samo uruchomienie aplikacji zajmuje czasem kilkanaście sekund. Do wad CitiMobile można także zaliczyć niezbyt intuicyjną nawigację – do niektórych opcji dotrzeć można wyłącznie przez ekran pod nazwą „mój bank”, chociaż możliwość opłacania rachunków powinna być od razu dostępna z ekranu szczegółów konta.

Na wyróżnienie zasługuje zdecydowanie opcja FotoKasa. Citi Handlowy uprościł w ten sposób nieprzyjemny i czasochłonny proces regulowania cyklicznych zobowiązań. Fakt, że inne banki wprowadzają takie opcje do swoich systemów świadczyć może o tym, że to usprawnienie ma przed sobą przyszłość.

Zalety:

  • szybka procedura logowania
  • możliwość opłacania rachunków bez wpisywania danych przelewu (FotoKasa)

Wady:

  • powolne działanie aplikacji
  • brak możliwości zlecenia dowolnego przelewu

Michał Kisiel, analityk Bankier.pl

m.kisiel@bankier.pl

Źródło:

Do pobrania

załącznikjpgzałącznikjpgzałącznikjpgzałącznikjpgzałącznikjpgzałącznikjpg
Michał Kisiel
Michał Kisiel
analityk Bankier.pl

Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z psychologią finansów, analizuje, jak płacą i zadłużają się Polacy. Doktor nauk ekonomicznych, zwolennik idei społeczeństwa bez gotówki. Pomysłodawca finansowego eksperymentu "2 tygodnie bez portfela", w ramach którego banknoty i karty płatnicze zamienił na smartfona. Telefon: 501 820 788

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (2)

dodaj komentarz
~lako
Jesli swoja prace traktujesz jako "wciskanie" to po prostu nie praca dla Ciebie. To jest sprzedaż, geniuszu.
~jacek darmozjad
przeciez citi nieczym sie juz nie zajmuje zamkneli ponad polowe placowek, trzeba do usa kaske wyslac a ludzi sie straszy zwolnieniami jak nie wcisna komus miesiecznie 5 kart kredytowych

Powiązane: Recenzja Bankier.pl

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki