REKLAMA

Przegląd auta będzie droższy? Diagności: proponowane stawki są żenujące

2025-01-14 08:52
publikacja
2025-01-14 08:52

Od dobrych kilku lat trwa dyskusja o podniesieniu opłaty za badanie techniczne samochodów - ta nie zmieniła się bowiem od 2004 roku. Najnowsza wersja mówi o kilkudziesięciu złotych więcej, ale zdaniem diagnostów proponowane stawki podwyżek są "żenujące".

Przegląd auta będzie droższy? Diagności: proponowane stawki są żenujące
Przegląd auta będzie droższy? Diagności: proponowane stawki są żenujące
fot. Daniel Dmitriew / / FORUM

Badanie techniczne samochodu jest obowiązkowe. Stawki za tę usługę nie zmieniły się aż od 2004 roku. Właściciele stacji kontroli pojazdów wielokrotnie domagali się podwyżek opłat, te ciągle pozostawały jednak w miejscu.

Jednak jak ustalił reporter RMF FM Michał Dobrołowicz, podwyżka opłat za badanie techniczne ma wynieść od kilku do maksymalnie 20 procent. W efekcie zamiast obecnych 98 złotych (+VAT) płacilibyśmy np. ponad 120 złotych. Warto zaznaczyć, że to nie jest ostateczna decyzja, a jedynie nieoficjalne ustalenia. Dokładna stawka jest ustalana i będzie tematem dyskusji w ramach konsultacji nowych przepisów i uzgodnień międzyresortowych.

Ministerstwo Infrastruktury nie chce dotkliwych podwyżek

Podwyżki opłat za badanie techniczne na poziomie nawet 20 proc. to znacznie mniej niż wcześniejsze medialne doniesienia. Szerokim echem odbiła się wypowiedź Artura Sałaty, wiceprezesa Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP, że badanie techniczne pojazdu powinno kosztować co najmniej 10 proc. minimalnego wynagrodzenia. W tym roku byłoby to aż 466,6 złotych. Resort infrastruktury chce, by podwyżka opłat nie była bardzo dotkliwa dla kierowców, ale według zapowiedzi ma być corocznie waloryzowana.

"Ministerstwo Infrastruktury złożyło w połowie grudnia 2024 r. wniosek o wpisanie do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów projektu ustawy wprowadzającej zmiany w systemie badań technicznych pojazdów. Projekt zakłada poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym i pozytywny wpływ na ochronę środowiska przez uszczelnienie systemu badań technicznych i stworzenie spójnego nadzoru nad prawidłowością przeprowadzania badań technicznych pojazdów. W efekcie wpłynie to na wyższą jakość wykonywanych badań technicznych i tym samym m.in. wyeliminowane z ruchu drogowego zostaną pojazdy w złym stanie technicznym" - czytamy w stanowisku MI cytowanym przez RMF FM.

Diagności grzmią: to nie będzie spokojny spacer po Warszawie

Niezadowolenia nie kryją diagności. Ich zdaniem proponowane podwyżki są "żenujące" i zapowiadają wielkie protesty. Marek Karaś, który prowadzi stację w Lewinie Brzeskim, mówi, że po materiale RMF FM od rana odbiera telefony od właścicieli stacji, którzy założyli stowarzyszenie, aby wspólnie walczyć o swoje interesy.

"Już prawie od 21 lat nie mamy podwyżki. Apelujemy o to od lat. Nie zliczę naszych interpelacji, wniosków, pism. Ale staliśmy się zakładnikami politycznymi, bo każda kolejna władza boi się reakcji kierowców. Ale tym razem mamy dość, tym razem nie odpuścimy i pokażemy, na co nas stać i to jeszcze przed wyborami prezydenckimi. I to nie będzie spokojny spacer po Warszawie, po którym będą nam się śmiać w twarz, rozważamy w tej chwili różne scenariusze" - zapowiada Marek Karaś.

Oprac. JM

Źródło:
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (22)

dodaj komentarz
dreustachy
Przecież teraz mają 500zł za 1 godzinę pracy!!! Złodsiejstwo!
wizytator
A czy nie można zrobić kwoty max np. 150zł i niech się stacje biją o klienta. Tak jak jest to przy egzaminach na prawo jazdy. ALE pilnować żeby nie było zmowy cenowej. Można też podwyższać co rok o powiedzmy 5zł. To aż tak nie boli. Bosze za co te głąby biorą kasę??
to_i_owo
Jest 100 i jakos nikt stacji kontroli nie zamyka...

Widać sie oplaca
100pln za 15 minut
jarekzbyszek
Stawki powinny być uzależnione od wieku pojazdów. Złomki muszą być badane dokładniej i za to wyższa opłata.
mesten
Złomiki powinny być na złomie albo używane jako doniczki dla kwiatków.
sajetan
Zgodnie z danymi CEPIK w 2023 było 2523 Okręgowych SKP i 2993 Podstawowych SKP, czyli łącznie 5516 stacji. Wykonały 19 565 528 badań okresowych zakończonych wynikiem pozytywnym i 471 626 badań okresowych zakończonych wynikiem negatywnym, czyli łącznie 20 037 154 badań. Daje to 3633 badania na stację, czyli 70 badań w tygodniu, czyli Zgodnie z danymi CEPIK w 2023 było 2523 Okręgowych SKP i 2993 Podstawowych SKP, czyli łącznie 5516 stacji. Wykonały 19 565 528 badań okresowych zakończonych wynikiem pozytywnym i 471 626 badań okresowych zakończonych wynikiem negatywnym, czyli łącznie 20 037 154 badań. Daje to 3633 badania na stację, czyli 70 badań w tygodniu, czyli niecałe 12 badań dziennie. Badanie ustawowo trwa 20 min. Czyli jedna stacja ma pracę na 4 godziny na dobę… resztę czasu stoi BEZPRODUKTYWNA .
sajetan
Stacje są czynne zwykle 12 h czyli pracują na mniej niż 30% swoich możliwości (mniej ponieważ część stacji jest dwu i więcej stanowiskowych!). Oznacza to że stacji jest po prostu ZA DUŻO na rynku! Zamiast podnosić cenę należy ZLIKWIDOWAĆ nieopłacalne SKP !
sajetan odpowiada sajetan
Albo może wszędzie tak zróbmy? Po co ma piekarnia upadać jak nie ma zbytu? Zrobić USTAWOWĄ cenę chleba, żeby zawsze każdemu piekarzowi opłacało się prowadzić piekarnię, nawet jak piecze pięć chlebów na dobę !
goscgumka odpowiada sajetan
Łatwy pieniądz z tego był więc rosły jak grzyby po deszczu. Gdyby robota była ciężka to nie byłoby tyle stacji badań pojazdów. Taka prawda.
sajetan odpowiada goscgumka
Ba! A skpowcy lobbują żeby był jeszcze łatwiejszy ! Bo co się stanie jak podniosą cenę? np. na te ABSURDALNE 466? Proste - powstanie kolejne 5000 stacji albo i więcej !
Przy 10 000 stacji roboty będzie nie na 4 godziny tylko na 2 godzinny dziennie ! Super sprawa nic nie robić a zarobić ! Tyle, że jak już będzie te 10 000 stacji
Ba! A skpowcy lobbują żeby był jeszcze łatwiejszy ! Bo co się stanie jak podniosą cenę? np. na te ABSURDALNE 466? Proste - powstanie kolejne 5000 stacji albo i więcej !
Przy 10 000 stacji roboty będzie nie na 4 godziny tylko na 2 godzinny dziennie ! Super sprawa nic nie robić a zarobić ! Tyle, że jak już będzie te 10 000 stacji to znowu będzie wrzask o podwyżkę ! I sytuacja się powtórzy ! PARANOJA!

Powiązane: O tym mówią ludzie

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki