REKLAMA
BADANIE

Promocja na akcjach XTB? Analityk radzi zwiększenie zaangażowania

Michał Kubicki2023-02-02 10:30, akt.2023-02-02 17:42redaktor Bankier.pl
publikacja
2023-02-02 10:30
aktualizacja
2023-02-02 17:42

Kurs XTB mocno zniżkuje w reakcji na szacunkowe wyniki spółki za IV kwartał 2022 r. Ponad 50 mln zł zysku to znacznie poniżej oczekiwań i najsłabszy wynik brokera od straty, jaką zanotował w II kwartale 2021 r. Przecena jest według eksperta z DM Trigon okazją do zakupów. 

Promocja na akcjach XTB? Analityk radzi zwiększenie zaangażowania
Promocja na akcjach XTB? Analityk radzi zwiększenie zaangażowania
/ XTB SA

W reakcji na podane szacunkowe dane kurs XTB spadał w czasie sesji o nawet 9 proc., Na koniec dnia kurs był o 3,09 proc. niżej przy obrotach przekraczających 72,9 mln zł. Cena w czasie sesji spadła z okolic historycznych szczytów, na jakich kurs znajdował się od pierwszego tygodnia stycznia, do poziomu poniżej 29 zł za akcję, jaka była widziana ostatni raz na wykresie w połowie grudnia.

Bankier.pl

Wyniki mocno rozczarowały inwestorów XTB i nie były nawet blisko prognoz analityków, którzy zakładali, że zysk netto przekroczy 136,7 mln zł. Zaraportowane 50 mln zł zysku to wynik najsłabszy od pięciu kwartałów, chociaż wciąż pokazujący, że spółka generuje dużo gotówki.

Dalej rosną koszty marketingowe, które z nawiązką przebiły szacunek 200 mln zł poczyniony rok temu. W całym 2022 r. spółka na marketing wydała ponad 222 mln zł. Najwięcej właśnie w IV kwartale 2022 r., kiedy zintensyfikowano kampanię medialną, w której udział bierze Conor McGregor. Średni koszt pozyskania klienta w IV kw. 2022 wzrósł o 24 proc. kw/kw do 1342 zł.

Spółka intensywnie stara się przyciągnąć nowych klientów i w całym 2022 r. pozyskał ich rekordowe ponad 196,8 tys. wobec 189,2 tys. rok wcześniej. Liczba aktywnych użytkowników także była największa w historii i wyniosła 258,8 tys. o 35,9 proc. więcej rdr.

W opinii Macieja Marcinowskiego z Trigon DM wyniki XTB za czwarty kwartał są istotnie poniżej oczekiwań. Jego zdaniem uwzględniają ok. 94 mln zł straty z market makingu, podczas gdy w poprzednim kwartale był on ok. 104 mln zł na plusie.

"Wygląda na to, że klienci dobrze radzili sobie głównie na walutach. Negatywnie zaskoczyły również koszty z uwagi na wzrost średniego kosztu pozyskania klienta kdk. Liczba nowych oraz aktywnych klientów była zgodna z naszymi oczekiwaniami, ale wygenerowali oni wolumen obrotu 13 proc. powyżej naszych założeń, co jest pozytywne" - ocenił Marcinowski w komentarzu do wyników.

W ocenie analityka Trigon DM bardzo optymistyczne są założenia zarządu dotyczące akwizycji nowych klientów w 2023 roku, a styczeń, w którym spółka pozyskała 42,3 tys. nowych klientów, potwierdza bardzo mocny początek roku.

"Z jednej strony czwarty kwartał mocno rozczarował, ale z drugiej tempo wzrostu biznesu przyspiesza i widzimy upside do naszych założeń na kolejne lata. Uważamy, że zyski w kolejnych latach z szybszego wzrostu z nawiązką odrobią utracone w tym kwartale 100 mln zł, więc wpływ powyższych wyników na naszą wycenę powinien być nawet pozytywny" - napisał Maciej Marcinowski.

Spojrzenie analityka Trigon nadal jest pozytywne na spółkę, tak jak w wydanej w grudniu rekomendacji „kupuj” z ceną docelową na poziomie 35,60 zł za akcję.

„Przy obecnej bazie kosztowej, aktywności klientów i przy założeniu zerowego market makingu, powtarzalny zysk netto wynosi według nas ok. 120-130 mln zł kwartalnie. Zalecamy zatem zwiększenie zaangażowania w przypadku negatywnej reakcji kursu na dzisiejszej sesji. W najbardziej prawdopodobnym scenariuszu wypłaty 75 proc. dywidendy może ona sięgnąć ok. 15 proc. DY (ang. dividend yield, red.)” – napisał analityk w komentarzu po wynikach.

Michał Kubicki

Źródło:
Michał Kubicki
Michał Kubicki
redaktor Bankier.pl

Redaktor działu Rynki Bankier.pl. Absolwent finansów i rachunkowości na UMCS w Lublinie. W czasie studiów zainteresował się giełdą i rynkami finansowymi, które to zainteresowania rozwinął na SGH w Warszawie na kierunku Bankowość Inwestycyjna. Na co dzień obserwuje notowania warszawskiej giełdy, by przekazać czytelnikom portalu najważniejsze informacje z parkietu oraz przybliżyć istotne wiadomości ze spółek. tel.728 927 242

Tematy
MINI pełne przygód.

MINI pełne przygód.

Komentarze (7)

dodaj komentarz
innwestujebomysle
Cena za akcję jest zdecydowanie za niska przy ogólnym wyniku za rok 2022. Zysk netto to ponad 750 mln złotych. W porównaniu do poprzedniego roku jest to wzrost o ponad 300%. Rok 2021 został zakończony wynikiem netto poniżej 240 mln. Dziwni są ci, którzy sprzedają akcje przy takim wzroście dochodów XTB. Pozdrawiam wyleszczonych:)
syn_kornela
Wujek dobra rada, niech sam ładuje pod korek
the_truth
Najpierw jest marketing potem sprzedaz a dopiero potem dochody i zysk ! Mysle ze XTB spokojnie przebije 40 pln w 2023 (a moze i 50 pln :)
the_truth
przeciez Prezes wie na biezaco jak zachowuja sie nowi czy sa aktywni . Gdyby nie byl zadowolony to by nie ladowal kasy w marketing (pozyskiwanie nowych). Efekt pozytywny marketingu widac dopiero po jakims czasie (to tak jak inwestowanie w edukacje dziecka)
simonsoft8
podali dochody, ale w kto miał w to uwierzyć ..
andrzey_
To bylo pewne. Za duzo marketingu ostatnio, a za malo rozwoju.

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki