Praca zdalna mocno zyskała na popularności w trakcie pandemii koronawirusa. Jednak od jakiegoś czasu zauważa się trend odchodzenia od tego rozwiązania i coraz więcej firm przywraca swoich pracowników do biur. Jakie są wady i zalety home office według pracodawców? Polski Instytut Ekonomiczny przeprowadził badanie.


Jak zwrócili uwagę analitycy PIE, po ustaniu pandemii praca zdalna została w niektórych firmach na dłużej, a pracodawcy dostrzegają jej wady i zalety.
Wśród zalet pracy zdalnej przedsiębiorcy wskazują najczęściej możliwość zatrudnienia w tej formie osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych (64 proc. firm zgadza się z tym stwierdzeniem) - wynika z badania opublikowanego w najnowszym wydaniu "Tygodnika Gospodarczego PIE" .
Z kolei 59 proc. ankietowanych na początku lutego 2023 r. przez PIE uważa, że praca zdalna wpływa na zmniejszenie kosztów związanych z utrzymaniem firmy. Zdaniem 56 proc. przedsiębiorców, "dzięki pracy zdalnej łatwiej zatrudnić specjalistów, zwłaszcza spoza obszaru lokalizacji firmy". Z kolei 54 proc. firm przychyla się do stwierdzenia, że praca zdalna "poprawia elastyczność działalności oraz usług biznesowych".
Praca zdalna to też wady - przynajmniej według pracodawców
Badani przedsiębiorcy dostrzegają też wady home office. "57 proc. zgadza się, że praca zdalna utrudnia menadżerom nadzorowanie pracy zespołu, a 52 proc. uważa, że taka forma pracy komplikuje kwestie BHP w firmie" - wskazano. Po 47 proc. firm zauważa, że praca zdalna utrudnia odpowiednie zabezpieczenie danych i pogarsza komunikację wewnętrzną w firmie.
40 proc. firm ocenia, że home office powoduje spadek zaangażowania pracowników i pogorszenie jakości pracy; jednocześnie 35 proc. badanych nie zgadza się z taką negatywną oceną pracy zdalnej. "Podobnie jest z utrudnioną oceną efektywności i produktywności pracowników podczas pracy zdalnej: 37 proc nie dostrzega tu wady pracy zdalnej, a 42 proc. wręcz przeciwnie" - wskazali autorzy badania.
Najwięcej przedsiębiorców akceptujących każde ze stwierdzeń dotyczących pracy zdalnej jest wśród firm usługowych, a najmniej w produkcyjnych. "Jedynie w produkcji mniej niż 50 proc. firm zgadza się, że w formie pracy zdalnej łatwiej zatrudnić wykwalifikowanych pracowników oraz że praca zdalna poprawia elastyczność działalności i usług biznesowych" - zaznaczono.
Natomiast we wszystkich branżach mniej niż połowa firm wskazuje, że praca zdalna utrudnia ocenę efektywności i produktywności pracowników. Z kolei, we wszystkich grupach wielkościowych firm (mikro-, małe, średnie i duże) mniej niż połowa przedsiębiorców akceptuje stwierdzenie, że "praca zdalna powoduje spadek zaangażowania pracowników i pogarsza jakość pracy".
autorka: Magdalena Jarco