Xtrade podtrzymane
Rosną straty elektronicznej platformy handlowej Xtrade. Jako komercyjne przedsięwzięcie nie spełnia ona na razie pierwotnych planów, chociaż nie jest "martwa". Udziałowcy wyrazili wolę kontynuowania przez Xtrade działalności.
W I pół. 2002 r. Xtrade zanotowało wpływy w wysokości 1,4 mln zł, oraz stratę operacyjną i netto na poziomie 12 mln zł. Ponad połowa tej straty jest jednak wynikiem aktualizacji wartości licencji na oprogramowanie e-procurement Commerce One. Ponieważ Xtrade rozpoczęło sprzedaż swoich usług w IV kw. zeszłego roku trudno o porównywanie wyników (za 2001 r. platforma zaraportowała ponad 600 tys. zł ze sprzedaży). Na koniec I pół. 2002 r. spółka posiadała zapasy gotówkowe w wysokości pawie 3 mln zł i nie były obciążona długami.
Raport półroczny jednego ze współudziałowców - Optimusa - potwierdza, że zainteresowanie platformą jest znacznie mniejsze niż przewidywano. Zarząd Optimusa kładzie to na karb stagnacji rynkowej, szczególnie w sektorze teleinformatycznym. Przewiduje, że dynamiczny wzrost zapotrzebowania na elektroniczne zarządzanie dostawami nastąpi w ciągu 2-3 lat.
Tymczasem zarząd Xtrade podjął działania w kierunku redukcji kosztów działania. "W ramach restrukturyzacji obniżono znacznie koszty osobowe, koszty usług obcych, oraz koszty związane z obsługą licencji" - napisano w komunikacie Optimusa, choć nie podano jakimi liczbami wyrażają się wypracowane oszczędności. Ponadto Xtrade zamierza więcej uwagi poświęcić sprzedaży usług aukcyjno-przetargowych, które cieszą się dużym zainteresowaniem klientów. Na bazie istniejącej platformy e-commece rozpoczęto świadczenie usług outsourcingowych w dziedzinie elektronicznego obiegu dokumentów (EDI).
W październiku udziałowcy Xtrade stanęli wobec konieczności rozważenia dalszego funkcjonowania spółki (strata netto przekroczyła sumę kapitałów zapasowego i rezerwowych oraz jedną trzecią kapitału zakładowego) i powzięła pozytywną dla Xtrade decyzję. W tym roku wiele mówiło się o potencjalnej fuzji Xtrade z konkurencyjnym Marketplanet, który obsługuje potężne zakupy dla firm tworzących grupę TP S.A.
























































