REKLAMA

Polacy ruszyli po dotacje na elektryki. Duże zainteresowanie programem NaszEauto

2025-02-12 07:46
publikacja
2025-02-12 07:46

Od 3 lutego, czyli od startu nowego programu dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych NaszEauto, złożono blisko 400 wniosków na kwotę prawie 11 mln zł - poinformował PAP Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

Polacy ruszyli po dotacje na elektryki. Duże zainteresowanie programem NaszEauto
Polacy ruszyli po dotacje na elektryki. Duże zainteresowanie programem NaszEauto
fot. aodaodaodaod / / Shutterstock

Uruchomiony 3 lutego br. nowy program wsparcia zakupu samochodów elektrycznych NaszEauto przewiduje, że maksymalne dofinansowanie do zakupu, leasingu i wynajmu długoterminowego samochodu elektrycznego wyniesie 40 tys. zł. Wsparcie składa się z kilku elementów, w tym premii za zezłomowanie starego auta czy premii za niski dochód beneficjenta.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w odpowiedzi na pytania PAP przekazał, że do godzin popołudniowych 11 lutego wpłynęło 382 wniosków na kwotę ponad 10,9 mln zł; średnio beneficjenci wnioskują o 28,6 tys. zł. Budżet programu to 1,6 mld zł.

Program zakłada, że wsparciem objęte są fabrycznie nowe samochody elektryczne o przebiegu do 6 tys. km, maksymalnie za 225 tys. zł netto bez VAT, które przed zakupem nie były zarejestrowane. Do programu kwalifikują się również pojazdy demonstracyjne, np. używane do jazd próbnych na tablicach dealerskich (białe tło tablicy i zielone znaki).

Wsparcie NFOŚiGW nie jest wypłacane przed zakupem auta, dlatego najpierw należy kupić pojazd. Samochód musi być następnie zarejestrowany i mieć ubezpieczenie OC. Dodatkowo wymagane jest ubezpieczenie AC. Do programu nie kwalifikują się pojazdy, które zostały zarejestrowane na dealera.

W przypadku leasingu i wynajmu długoterminowego, przed złożeniem wniosku o dotację trzeba podpisać umowę leasingową lub wynajmu długoterminowego i dokonać zapłaty opłaty wstępnej (lub równoważnej), a także podpisać protokół przekazania pojazdu. Umowa musi dotyczyć okresu co najmniej 2 lat.

Zgodnie z programem w przypadku kupna samochodu elektrycznego przez osobę fizyczną, bazowa kwota wsparcia wynosi 18 tys. 750 zł plus 10 tys. zł premii za zezłomowanie używanego samochodu spalinowego. Przysługuje ponadto 11 tys. 250 zł premii za niski dochód beneficjenta (do 135 tys. zł brutto). W przypadku osób z kartą dużej rodziny, bazowa kwota wsparcia wynosi 30 tys. zł. Można ją zwiększyć za zezłomowanie pojazdu (5 tys.) oraz za niski dochód (także 5 tys. zł). Jeśli chodzi o leasing/wynajem pojazdu przez osobę fizyczną, to podstawowa dotacja wynosi do 30 tys. zł plus 5 tys. za zezłomowanie i 5 tys. zł za nisko dochód.

W przypadku zakupu auta elektrycznego przez osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, dotacja wynosi 30 tys. zł plus ewentualnie 10 tys. zł za zezłomowanie. Taka sama wysokość wsparcia odnosi się do leasing/wynajmu elektryka przez JDG.

Według szacunków NFOŚiGW w ramach programu zakupionych zostanie ok. 40 tys. samochodów elektrycznych. (PAP)

mick/ pad/ lm/

Źródło:PAP
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (6)

dodaj komentarz
salad77
Tymczasem w innym artykule na portalu: "KE przestrzegła też, że za trzy lata Unia zacznie spłacać KPO, co może stanowić jedną piątą obecnego rocznego budżetu UE.".
braveman1
Obieg pieniądza wygląda w tym przypadku tak: polskie społeczeństwo płaci w cenach prądu za ets2, pieniądze idą do Unii, pieniądze wracają z Unii do funduszu ochrony środowiska, fundusz wypłaca dotację na elektryki, niemieckie elektryki się sprzedają, niemiecki biznes zyskuje. Kto za to płaci - polskie społeczeństwo w ETS2. Dobry patent.
samsza
Dopłaty dla bogaczy, niesprawiedliwe społecznie, że hej!

Powiązane: NaszeAuto

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki