REKLAMA
TYLKO U NAS

PKP Cargo: przewidywane + 10 proc. na debiucie

2013-10-28 14:27
publikacja
2013-10-28 14:27

Już w środę 30 października na giełdzie zadebiutują akcje PKP Cargo. Będzie to największe IPO od grudnia zeszłego roku, kiedy na parkiet wchodził Alior Bank. Zapytaliśmy analityków, jakie są ich przewidywania dotyczące pierwszego notowania.

OPIS
Źródło: PKP Cargo

Bankier.pl przeprowadził ankietę wśród analityków pięciu domów maklerskich z pytaniem, jakiej ceny walorów PKP Cargo spodziewają się na środowym otwarciu. Uśredniony konsensus zakłada 75 zł za akcję. Oznacza to ponad 10 proc. wzrost w stosunku do ceny 68 zł, jaka została ustalona podczas zapisów. Podobny scenariusz zakłada Łukasz Bugaj analityk DM BOŚ, z którym porozmawialiśmy o dalszych perspektywach dla spółki.

PKP Cargo zaoferowało podczas IPO łącznie 20 926 171 akcji. Z tego ponad 82 proc. trafiło do inwestorów instytucjonalnych, a nieco ponad 17 proc. do inwestorów indywidualnych. Maksymalna liczba akcji dla inwestorów indywidualnych w ofercie PKP Cargo, jaka została przydzielona na jeden zapis, wynosiła 244, jednak część inwestorów otrzymało 245 akcji - poinformowała spółka w aneksie do prospektu. Cena sprzedaży jednej akcji została ustalona na 68 zł. Przy tej cenie wartość oferty PKP Cargo wyniosła 1,423 mld zł, a wartość całej spółki to 3 mld zł. Bugaj uważa, że cena nie jest wygórowana. Większościowym udziałowcem pozostał Skarb Państwa.

Bugaj pytany o perspektywy dla PKP Cargo odpowiada, że w dłuższym terminie spółka nie prezentuje się ciekawie – to nie jest spółka wzrostowa, tylko raczej dywidendowa, która na dodatek ma swoje problemy, ale w perspektywie kilku miesięcy myślę, że to dobra inwestycja. Bugaj pytany o największe zagrożenia, jakie mogą mieć wpływ na PKP Cargo, wymienia konkurencję na rynku w postaci mniejszych przewoźników oraz silną pozycję związków zawodowych. Przez ich obecność spółce może zabraknąć niezbędnej dziś elastyczności. Dodatkowo zwraca uwagę na konkurencję ze strony transportu samochodowego.

Dodaje on, że po spojrzeniu na spółkę chłodnym okiem, przestaje ona być specjalnie interesująca. Widocznych jest wiele zagrożeń, które mogą dać o sobie znać. Wspomniane już związki zawodowe, konkurencja, stary tabor i wymagane duże nakłady inwestycyjne. Z drugiej strony na żadnym europejskim parkiecie nie ma podobnej, notowanej spółki. W związku z tym pojawia się pytanie: czy inwestycją w PKP Cargo nie zainteresuje się któryś z inwestorów branżowych? Wtedy mogłoby dojść do sytuacji, w której zacząłby skupować akcje spółki, a jej cena rosłaby w zupełnym oderwaniu od fundamentów.

Warto też zwrócić uwagę, że obecnie na giełdzie obserwuje się stosunkowo duże ożywienie. PKP Cargo będzie miało znaczący udział w indeksach. Pojawiły się głosy, że w grudniu może wejść nawet do WIG-u 30. W związku z tym bardzo prawdopodobne, że fundusze będą chciały mieć ją w portfelu żeby zachować ekspozycję na rynek. Dodatkowo PKP Cargo będzie jedynym znaczącym przewoźnikiem obecnym na parkiecie. Wszystko to może rodzić mechanizm kuli śnieżnej, uważa Bugaj – spółka jest duża, ma znaczący udział w rynku, będzie w indeksach, inni kupują - to lepiej, żebyśmy i my też ją mieli. W związku z tym w najbliższym czasie bardzo prawdopodobny jest scenariusz zakładający wzrosty.

/MR

Źródło:
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (26)

dodaj komentarz
~asdfgt
z biur maklerskich dzwonili i oferowali wiec co takie ciepłe bułeczki ???? niedorzeczne
~M.
Bugaj to niedouk a nie analityk, a kule sniezna to moze toczyc po podworku.
~lolek
1/3 przewozów towarowych to przewóz węgla. Co będą wozić jak UE zwalczy węgiel w polsce?
~emeryt
Kto to kupi ? Jakie 10% chyba że - 10% tak na początek ! A ile zarobiliśmy na JSW od debiutu ? Upchną papier żeby wypłacić sobie premie tak to jest w naszym kraju .
~JOLA
INTERFERIE spolka ciekawa i z dużym potencjalem
~klin
dlaczego sprzedano ? akcje po 68 pln jak można to było zrobić po 70 pln . Ponad 20000000 akcji razy 2 pln to daje sporo ponad 40 milionów .TU PREZENT tam prezent .
~MAŁY KAZIO
Tą sprawą przydziału akcji to powinna się zająć prokuratóra i KNF. Nie cieszcie się tak z debjutu bo ta spółka ma bardzo stary tabor i w ciągu 10 lat trzeba go wymienić w 90 %-tach na na nowy i wydać na to 10 MLD zł. Inestycje tylko a zysków długo nie zobaczymy. ;-):-)
barany odpowiada ~MAŁY KAZIO
czyli cały ten szum żeby i dobre wiadomości żeby upłynnić po dobrych cenach towar, z kórym potem moze być problem.
~klin odpowiada ~MAŁY KAZIO
prokuratura to jest za cienka na taką kase .
~kalix
Prawdę mówiąc zapisywałem się z myślą aby sprzedać to na pierwszej sesji.
Ale teraz, kiedy widzę co się dzieje wokół tych papierów, zostawię je do końca roku. Jasne jest że grubasy są mocno zainteresowani tym papierem i może tu być ciekawie.
Może być powtórka z PHN. Tam też wszyscy mówili że nie ma co tego trzymać i najlepiej
Prawdę mówiąc zapisywałem się z myślą aby sprzedać to na pierwszej sesji.
Ale teraz, kiedy widzę co się dzieje wokół tych papierów, zostawię je do końca roku. Jasne jest że grubasy są mocno zainteresowani tym papierem i może tu być ciekawie.
Może być powtórka z PHN. Tam też wszyscy mówili że nie ma co tego trzymać i najlepiej sprzedać na pierwszej sesji. Ci co nie posłuchali i papier przetrzymali, dzisiaj są prawie 50% do przodu.
PKP Cargo ma tą przewagę nad innymi akcjami, że nie ma odpowiednika na GPW i dla tego każdą wycenę da się tu uzasadnić. Dla tego w hossie warto trzymać takie akcje. Ale to jest oczywiście moja opinia.

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki