REKLAMA
ZASADY PROMOCJI

ZŁOTY BANKIERObecność w socialach to dziś być albo nie być. Ten bank robi to najlepiej

Wojciech Boczoń2025-04-02 20:00analityk Bankier.pl
publikacja
2025-04-02 20:00

Zaskoczenia nie było, jeśli chodzi o lidera w mediach społecznościowych – ING Bank Śląski wygrał. Formę utrzymał Santander. Sporą, a zasłużoną niespodziankę sprawił Pekao. Wyróżnił się też Nest Bank.

Obecność w socialach to dziś być albo nie być. Ten bank robi to najlepiej
Obecność w socialach to dziś być albo nie być. Ten bank robi to najlepiej
fot. Primakov / / Shutterstock

Obecność banków w social mediach to dziś w zasadzie kwestia być albo nie być. Z kilku kluczowych powodów. Przede wszystkim media społecznościowe pozwalają instytucjom finansowym na bezpośrednią komunikację z klientami i budowanie relacji wykraczających poza standardowe ramy współpracy. Jest to również świetny kanał marketingowy, umożliwiający kreowanie pozytywnego wizerunku czy dzielenie się sukcesami pracowników. W mediach społecznościowych można też edukować finansowo i zachęcać do korzystania z nowych produktów. Czy wreszcie – na bieżąco reagować na sytuacje kryzysowe i minimalizować straty wizerunkowe.

Kapituła rankingu Złoty Bankier po raz kolejny sprawdziła, jak banki radzą sobie w mediach społecznościowych. Podobnie jak w poprzednich latach wybraliśmy temat przewodni i pod tym kątem analizowaliśmy działalność banków w sieci. W tym roku słowem kluczem był „smart” odnoszące się do innowacji poprawiających wygodę obsługi klienta, pomagających efektywnie zarządzać budżetem, oszczędnościami i inwestycjami oraz oszczędzać czas. Pod uwagę braliśmy zatem strategie komunikacji dotyczące m.in. aplikacji i nowych funkcji, wirtualnych asystentów i rozwiązań AI, nowości w płatnościach czy personalizowanych ofert bankowych.

- Analiza płatnej i organicznej komunikację banków w mediach społecznościowych na podstawie danych Sotrendera, wskazuje na dominacją rolę tematyki "smart bankingu". Od 60 proc. do 95 proc. postów dotyczyło różnych aspektów inteligentnej bankowości. Najczęściej poruszane były programy partnerskie i oferty zakupowe, a także aplikacje mobilne, płatności cyfrowe oraz personalizacja usług bankowych - tłumaczy dr Jan Zając, CEO i Founder Sotrendera.

Kapituła rankingu uznała, że bezapelacyjnie bankiem numer jeden, który najlepiej radzi sobie w social mediach jest ING Bank Śląski. Drugie miejsce przyznano Santander Bank Polska, a trzecie - Bankowi Pekao. Członkowie kapituły zdecydowali się też przyznać specjalne wyróżnienie dla Nest Banku.

- Pierwsze miejsce nie jest zaskoczeniem, bo ING konsekwentnie realizuje dobre i wartościowe działania w sieci. Duże zaskoczenie mamy natomiast drugim stopniu podium, gdzie dzięki aktywnym i nowoczesnym działaniom znalazło się Pekao. Kampanie są odpowiednio dobrane do grup docelowych i konsekwentnie realizowane. Osobiście, cieszy mnie też wykorzystanie kolejnej gry (tym razem Fortnite) w komunikacji z młodymi ludźmi - dzięki temu, bank buduje świadomość odpowiedzialności finansowej i pokazuje jak pomnażać wirtualną walutę – mówi Mikołaj Winkiel z Brand24.

Pozycja Santander Bank Polska, który znalazł się na drugim miejscu na podium, nie budziła żadnych wątpliwości u ekspertów. Uznano, że bank także w wszechstronny sposób komunikuje swoje rozwiązania „smart”, aktywnie angażując klientów do dyskusji i edukując z zakresu nowoczesnych technologii.

- Na szczególną uwagę zasługuje także mniejszy gracz, Nest Bank. W tegorocznym zgłoszeniu jako jedyny wskazał na marki osobiste swoich liderów jako element strategii social media. Członkowie zarządu instytucji biorą aktywny udział w komunikacji w mediach społecznościowych, otwierając Nest na rozmowę z użytkownikami LinkedIn i spersonifikowany przekaz. W czasach, gdy klienci szukają nie tylko usług, ale przede wszystkim autentyczności, takie podejście zasługuje na szczególne wyróżnienie – mówi Zofia Bugajna-Kasdepke, SEC Newgate CEE.

Obrady kapituły podparte były szczegółowymi badaniami social mediów, jakie przeprowadziły Sotrender i Brand24. Eksperci sprawdzili m.in. zasięgi postów, zaangażowanie klientów, budżety przeznaczone na promocję czy nawet rozkład funduszy przeznaczanych na promocję ze względu na płeć odbiorców.

- Dyskusja była merytoryczna, wspierana zarówno jakościowymi insightami, jak i liczbowymi wskaźnikami pozyskanymi z narzędzi analitycznych Sotrender oraz Brand24, co zapewniło rzetelność i obiektywizm ocen. Jako członek jury wielu branżowych wydarzeń marketingowych, doceniam wysoki standard metodologiczny oraz pogłębiony charakter prowadzonych analiz, które wyróżniają konkurs Złoty Bankier na tle innych inicjatyw w branży – mówi Maciej Leonard Żybula z Bees Honey.

Ranking najlepszych banków w SM

  1. ING Bank Śląski
  2. Santander Bank Polski
  3. Bank Pekao
  • Wyróżnienie Nest Bank

Kapituła

  • Zofia Bugajna-Kasdepke, SEC Newgate CEE
  • Małgorzata Grabowska-Elzanowska, Minds & Roses
  • dr Jan Zając, Sotrender
  • Mikołaj Winkiel, Brand24
  • Adam Zadrożny, Obsługa Człowieka
  • Maciej Żybula, Bees Honey
  • Mateusz Szymański, Puls Biznesu
  • Wojciech Boczoń, Bankier.pl
Źródło:
Wojciech Boczoń
Wojciech Boczoń
analityk Bankier.pl

Ekspert z zakresu bankowości. Autor komentarzy, poradników, artykułów i raportów o bankowości skierowanych zarówno do branży, jak i jej klientów. Redaktor prowadzący branżowego serwisu PRNews.pl. Autor cyklu raportów "Polska bankowość w liczbach". Dziennikarz Roku 2013 według Kapituły Konkursu IX Kongresu Gospodarki Elektronicznej przy Związku Banków Polskich. Dwukrotnie nominowany do nagrody Dziennikarskiej im. Mariana Krzaka oraz laureat tej nagrody w 2014 r. Finalista Nagrody Dziennikarstwa Ekonomicznego Press Clubu Polska za 2019 r. Tel. 881 083 389.

Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Złoty Bankier

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki