REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Nietrzeźwy kierowca kłopotem dla firmy

Iwona Maczalska2011-07-25 07:07redaktor Bankier.pl
publikacja
2011-07-25 07:07
Jazda po spożyciu alkoholu niesie za sobą poważne konsekwencje i nierzadko bywa przyczyną kolizji drogowej. Sytuacja jest tym bardziej skomplikowana, gdy bezpośrednim sprawcą jest nietrzeźwy pracownik prowadzący służbowe auto. 

W myśl Kodeksu pracy odszkodowanie za szkodę powstałą w wyniku działania pracownika ustala się, co do zasady, w wysokości wyrządzonej szkody. Wysokość ta nie może być jednak wyższa niż kwota trzymiesięcznego wynagrodzenia, jakie przysługiwało pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody. Wyjątek od tej zasady stanowi umyślne wyrządzenie szkody przez pracownika, za które pracownik ponosi odpowiedzialność w pełnej jej wysokości.

Chcesz ubezpieczyć samochód » Sprawdź naszą ofertę

Zastanawiające jest jednak pojęcie umyślnego działania pracownika. Przyjmuje się, że każde działanie pracownika odbywające się pod wpływem alkoholu jest działaniem w pełni umyślnym, ponieważ pracownik, nawet jeśli nie chciał wprost wyrządzić pracodawcy szkody, to będąc w stanie nietrzeźwym przystał na taką ewentualność. W tym przypadku kluczowym elementem jest dowiedzenie przez pracodawcę, że to właśnie niewłaściwe zachowanie pracownika doprowadziło do wystąpienia szkody. 

Koszy remontu uszkodzonego auta a koszty uzyskania przychodów


Zastanawiające jest, czy w przypadku gdy szkoda powstała z wyłącznej winy pracownika będącego w stanie nietrzeźwości, pracodawca nadal zachowuje prawo do odliczenia kosztów związanych z naprawą uszkodzonego pojazdu? Na to pytanie odpowiedział Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 1 czerwca 2011 r. stwierdzając, że wydatki remontu samochodu, jakie poniósł pracodawca, nie stanowią kosztu uzyskania przychodu. Co więcej, w opinii sądu nieracjonalne jest uznanie, że prowadzenie służbowego samochodu przez nietrzeźwego pracownika miało na celu osiągnięcie przychodu i tym samym naprawa zniszczeń może być kosztem uzyskania przychodów. Uszkodzony samochód w przyszłości będzie mógł służyć osiąganiu przychodu, lecz jego remont nie może być uznany za służący uzyskiwania przychodu w przyszłości.

Gdy w wypadku uczestniczyły osoby trzecie


Sytuacja jest podwójnie patowa, gdy w wypadku uczestniczyły osoby trzecie. W takim wypadku pracodawca jest zobowiązany pokryć z własnego ubezpieczenia szkody powstałe u innych uczestników kolizji. Nie należy zapominać, że przy każdej kolizji z udziałem służbowego samochodu określana jest odpowiedzialność kierującego pracownika. Jedną z sytuacji, w której pełną odpowiedzialność za powstałą szkodę ponosi pracownik jest właśnie stan nietrzeźwości. W takim przypadku ubezpieczyciel z całą pewnością odmówi wypłaty odszkodowania, co zmusi pracownika do  pokrycia  szkody wyłącznie z własnej kieszeni.

UWAGA! Nietrzeźwy kierowca a NNW

Nietrzeźwy kierowca jadący służbowym samochodem ponosi odpowiedzialność nie tylko za siebie lecz za jadących z nim innych pracowników, czy też klientów. Polisa NNW obejmuje wszystkie następstwa powstałe w uszkodzonym pojeździe, lecz wyklucza wypłatę odszkodowania jeśli kierujący pojazdem był pod wpływem alkoholu. W przypadku, gdy w kolizji ucierpieli pasażerowie wysokość ich odszkodowania również może być znacząco obniżona. Mówi się tu o tzw. przyczynieniu się do wypadku, ponieważ osoba poszkodowana świadomie wsiadła do samochodu z nietrzeźwym kierowcą.


Iwona Karkus
Bankier.pl

Źródło:
Iwona Maczalska
Iwona Maczalska
redaktor Bankier.pl

Absolwentka Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa. Redaktor piszący głównie na łamach portalu PIT.pl. W kręgu jej zainteresowań zawodowych znajduje się tematyka prawa pracy oraz ubezpieczeń społecznych. Jest autorem licznych poradników oraz wskaźników o tematyce kadr i płac. W zespole PIT.pl odpowiedzialna jest za planowanie publikacji oraz wysyłkę newslettera.

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (2)

dodaj komentarz
~heh
a jakby ktoś wsiadał tylnymi drzwiami do autobusu to skąd miał by wiedzieć że kierowca jest pijany?
~kierownik floty
mieliśmy podobne zdarzenie w firmie. na szczęście safetylogic zrobił nam audyt bezpieczeństwa floty na 2 miesiące przed tym zdarzeniem. byliśmy więc do tego przygotowani chociaż zalecenia z początku wydawały się z kosmosu - po co zabezpieczać firmę jak na pewno u nas w firmie nic takiego się nie przydarzy. Pozdrawiam panów audytorów ! :-)

Powiązane: Alkohol

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki