Nowa ustawa medialna jest jednym z priorytetów, które powinny zostać wdrożone nie tylko przez rząd, ale przede wszystkim podpisane przez prezydenta - powiedziała w piątek w Radiu TOK FM ministra kultury Marta Cienkowska. Podkreśliła, że media publiczne potrzebują odpolitycznienia.


- Nowa ustawa medialna jest przygotowana. Uważam, że prezydent ją podpisze. Prezydent chce uchodzić za człowieka, który jest bardzo blisko ludzi i bardzo blisko ich spraw. I chce ich sprawy, ważne dla polskiego społeczeństwa, traktować priorytetowo. Z mojego punktu widzenia nowa ustawa medialna jest jednym z priorytetów, które powinny zostać wdrożone nie tylko przez rząd, ale przede wszystkim podpisane przez prezydenta - powiedziała ministra kultury.
Podkreśliła, że misją mediów publicznych jest budowanie wspólnoty, a nie tworzenie sztucznych podziałów. Dodała, że być może dojdzie do rozmów z prezydentem w tej sprawie.
- Na początku niech ustawa wejdzie do Sejmu. Przypominam, że prowadziliśmy bardzo duże konsultacje społeczne. Wpłynęło do nas aż 107 stanowisk z różnych stron, od różnych organizacji, także od mediów, od stowarzyszeń. Mamy uzgodniony ten tekst społecznie. My wiemy, co chcemy tam zrobić. Wiemy, czego potrzebują media publiczne. Przede wszystkim media publiczne potrzebują odpolitycznienia. I to nam zapewnia ustawa. Dlatego ona powinna być teraz priorytetem. I powinna być priorytetem do wdrożenia, także priorytetem dla pana prezydenta do jej podpisania - powiedziała.
Zwróciła uwagę, że „obie strony sceny politycznej, które prowadzą ze sobą »wojnę«, zarzucają mediom publicznym, że są polityczne, że prowadzą propagandę, więc apeluję: zróbmy nową ustawę, odpolitycznijmy media publiczne”.
Przekazała, że ustawa medialna zakłada m.in. likwidację Rady Mediów Narodowych. - Chcemy, żeby Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji została odpolityczniona. Chcemy, żeby rady programowe i rady nadzorcze były wybierane w konkursach otwartych.
Szefowa MKiDN zaznaczyła, że potrzebne jest stabilne finansowanie mediów publicznych. - Nie z wpłat z abonamentu, który jest opłatą archaiczną - oceniła.
Według pojawiających się zapowiedzi nowa ustawa medialna ma zakładać m.in. likwidację Rady Mediów Narodowych, zmniejszenie liczby kanałów telewizji publicznej. Zarządy mediów publicznych: Polskiego Radia, Telewizji Polskiej oraz Polskiej Agencji Prasowej, mają być wybierane przez powiększoną do dziewięciu osób Krajową Radę Radiofonii i Telewizji w transparentnych konkursach, które będą transmitowane na żywo. Funkcje prezesów spółek mediów publicznych mają zostać rozdzielone od funkcji redaktorów naczelnych. (PAP)
ksi/ miś/






























































