REKLAMA
TYLKO U NAS

Król Karol nie pojeździ już chińskimi elektrykami. "Mogą zostać zhakowane"

Agata Wojciechowska2024-10-09 10:15redaktor
publikacja
2024-10-09 10:15

Znany ze swojego zaangażowania w ochronę klimatu Karol III będzie musiał zmienić podejście do poszerzenia królewskiej floty o samochody elektryczne. Otrzymał bowiem pilne ostrzeżenie co do bezpieczeństwa takich pojazdów. 

Król Karol nie pojeździ już chińskimi elektrykami. "Mogą zostać zhakowane"
Król Karol nie pojeździ już chińskimi elektrykami. "Mogą zostać zhakowane"
fot. POOL / /  Reuters / Forum

Zarówno król Karol, jak i książę William korzystają z elektrycznych SUV-ów marki Eletre, wartymi około 120 tys. funtów (ok  620 tys. zł). Co więcej, podobno monarcha brytyjski tak był zachwycony tym modelem, że nawet rozważał porzucenie swojego elektrycznego Audi, po tym jak przejechał się nim podczas wakacji w Balmoral. Z kolei William wypożyczył samochód, by go wypróbować.

SUV-y Eletre zostały wyprodukowane przez firmę Lotus, której fabryka znajduje się na brytyjskiej ziemi, a dokładniej w Norfolk. Nie można tego jednak powiedzieć o właścicielach - w 51 proc. akcji dzierży chiński koncern Geely. I to zdaniem służb i ekspertów może stanowić zasadniczy problem.

Pojazdy zostały bowiem wyposażone w funkcję samodzielnego prowadzenia. I choć ta jest w Wielkiej Brytanii wyłączona, to nawet pozostawienie jej nieaktywnej może stanowić furtkę dla hakerów i terrorystów, którzy z łatwością uzyskają dostęp do lokalizacji samochodu czy danych dotyczących jazdy. Co więcej, nie jest pewne, czy nie byliby w stanie nawet zdalnie przejąć kontroli nad kierownicą. 

Robert James Pritchard, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa, wielokrotnie miał informować króla Karola, jak i wcześniej Elżbietę II o zagrożeniu. - Samochody elektryczne są bardziej podatne na zagrożenia z prostego powodu - mają więcej elektroniki. "Jeśli samochód jest produkowany przez chińską firmę, Pekin najprawdopodobniej będzie mógł mieć dostęp do danych, które zawiera jego komputer pokładowy. To mi wystarczy, by podnieść alarm" - dodawał cytowany przez media

Kolejnym zagrożeniem mogą być baterie. Zdarzają się bowiem przypadki samozapłonu, a samochody elektryczne są znacznie trudniejsze do ugaszenia niż te tradycyjne.

Słowem, jak podaje Sky News Australia, najprawdopodobniej będą musieli zrezygnować z tych pojazdów, co do których służby mają wątpliwości. 

Dekarbonizacja po królewsku - Karol ma Astona Martina, który jeździ na "wino i ser"

To dopiero czysty transport. Brytyjski monarcha pochwał się, że jego luksusowe auto o modelu MK ii DB6 Volante (które dostał na 21 urodziny) przeszło modernizację i od 2021 roku jest napędzane przez wysokiej jakości mieszankę bioetanolu wytwarzanego z odpadów sera i wina. To jeszcze nie koniec - paliwo jest produkowane w swojej posiadłości w Księstwie Kornwalii. 

- Mój stary Aston Martin, którego mam od 51 lat, zasila - możesz w to uwierzyć - nadwyżka angielskiego białego wina i serwatki powstałej w procesie produkcji sera – zauważył miłośnik serów Karol III w "The Guardian". 

Niezbyt zadowoleni z tej przeróbki byli inżynierowie z koncernu samochodowego. Jak przypomina sobie sam brytyjski monarcha, zarzucali mu, że wszystko zepsuje. Mimo to król postawił na swoim. I wyszło też na jego. - Teraz sami przyznają, że na tym paliwie jeździ lepiej i ma większą moc niż na benzynie - dodaje. 

No i kiedy się nim jeździ, pachnie znakomicie - winem i serem. 

Źródło:

Redaktor działu newsroom w portalu Bankier.pl. Absolwentka historii, którą studiowała dłużej niż statystyczny student, ale za to przeszła przez kilka uniwersytetów, w tym uczelnię w Edynburgu. Swoje życie zawodowe rozpoczęła dziesięć lat temu z portalem Bankier.pl. Później współpracowała z licznymi redakcjami, pisząc dla "Gazety Wrocławskiej", nagrywając dla Polskiego Radia i - ku zgorszeniu niektórych - kreując rzeczywistość w "Fakcie". Na pewno nie napisze nic o WIG20, a jeśli już to tylko w kontekście plotek, pogłosek czy domysłów. Dla czytelników siedzi nocami, oglądając seriale, podliczając gaże, czytając książki, śledząc nietypowe aukcje czy podróżując palcem po mapie. Nienawidzi wyrazu “dedykowany”, przeciw któremu prowadzi osobistą krucjatę w internecie. Telefon: 502 924 211

Tematy
Najtańsze konta firmowe z premią za korzystanie
Najtańsze konta firmowe z premią za korzystanie

Komentarze (6)

dodaj komentarz
lebero654
Auto, które nie posiada wejścia OBD (o ile nie przekręcam) nie będzie zhakowane. Pozostałe i owszem i pewnie bezproblemowo. I to niezleżnie od tego, czy spalinowe, hybrydowe, elektryczne czy na wodór. Pan "ekspert" od bezpieczeństwa powinien wezwać firmę Geely na spytki o udostępnienie kodu źródłowego i zatrudnić własnych Auto, które nie posiada wejścia OBD (o ile nie przekręcam) nie będzie zhakowane. Pozostałe i owszem i pewnie bezproblemowo. I to niezleżnie od tego, czy spalinowe, hybrydowe, elektryczne czy na wodór. Pan "ekspert" od bezpieczeństwa powinien wezwać firmę Geely na spytki o udostępnienie kodu źródłowego i zatrudnić własnych hakerów a nie pozbawiać ekscelencji przyjemności z obcowania z nowocześnością.
vacarius
Każdy prezydent czy król Powinien jeździć samochodem własnej produkcji narodowej. A jeśli nie ma takiej produkcji, to dany kraj może być tylko województwem.
zenonn
Jakie marki aut ma jeszcze Wielka Brytania?
Rolls-Royce jest własnością niemieckiej firmy BMW, właścicielem Bentley jest Volkswagen, Jaguar Land Rover Limited, należy do Tata Motors, MG to chińskie SAIC,...

Jakie marki aut ma Austria, Belgia, Holandia, Portugalia, Polska, i in.?
to_i_owo
Czy zakaz jazdy chińskimi elektrykami będzie dotyczył wszystkich celebrytów?

ps
Pozdrowienia dla posiadaczy szwedzkiego Volvo
tomitomi
krematoria na kółkach mogą ; podglądać ,podsłuchiwać ,eksplodować ,szpiegować ,,,itd.
zenonn
Tak jakby współczesne spalinowe tego nie potrafiły.
Które z nowych popularnych w Polsce aut oferuje też napęd wyłącznie spalinowy?
Skoda Superb?

Powiązane: Królowa Elżbieta II i brytyjska rodzina królewska

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki