"Kredyt bez BIK" wprowadza w błąd - UOKiK nałożył karę

„Bez BIK”, „Bez sprawdzania historii kredytowej” – tymi hasłami spółka Kredyty-Chwilówki reklamowała swoje oferty, mogąc wywołać u konsumenta błędne wrażenie pewności uzyskania kredytu. To jeden z zarzutów, który postawił przedsiębiorcy prezes UOKiK. Nałożona kara to ponad 470 tys. zł.

(fot. Andrzej Bogacz / FORUM)

Z informacji UOKiK wynika, że postępowanie przeciwko spółce Kredyty-Chwilówki, pośredniczącej w udzielaniu pożyczek, zostało wszczęte pod koniec grudnia 2014 roku. Wątpliwości Urzędu wzbudziły m.in. hasła reklamowe spółki, które - zdaniem urzędu - wskazywały, że pożyczkodawca nie ocenia zdolności kredytowej konsumenta.

"Mogły wywołać wrażenie, że konsument nawet z negatywną historią kredytową bezwarunkowo otrzyma kredyt. Tymczasem, zgodnie z ustawą o kredycie konsumenckim, każda instytucja pożyczająca pieniądze musi badać zdolność kredytową klienta" - podał UOKiK.

Regulator zarzucił spółce, że nie przekazywała formularza informacyjnego przed zawarciem umowy. Tymczasem, jak wyjaśnia UOKiK, zgodnie z ustawą o kredycie konsumenckim, kredytodawca musi wręczyć konsumentowi formularz, który zawiera informacje np. o wysokości oprocentowania, całkowitym koszcie, wymaganych zabezpieczeniach. Pozwala on w łatwy sposób porównać oferty konkurencyjnych przedsiębiorców i oszacować, który kredyt będzie dla konsumenta korzystniejszy. Zdaniem UOKiK spółka przekazywała formularz zbyt późno, ponieważ tuż przed podpisaniem umowy przez klienta.

Ponadto, zdaniem urzędu, brakowało także informacji o tym, że spółka Kredyty-Chwilówki jest pośrednikiem finansowym. Konsument w rezultacie zawierał umowę z innym przedsiębiorcą mógł być przekonany, że ma do czynienia ze swoim kredytodawcą, a nie pośrednikiem.

"Prezes UOKiK nakazał spółce Kredyty-Chwilówki zaprzestanie stosowania kwestionowanych praktyk. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Urząd nałożył karę 475 tys. 307 zł. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do sądu" - poinformował UOKiK.

Urząd przypomniał, że w przypadku problemów z instytucją finansową konsument może liczyć na bezpłatną pomoc Rzecznika Finansowego - www.rf.gov.pl. (PAP)

mmu/ son/UOKiK

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 3 ~Marcin

Przecież to śmieszna kara... Ilu ludzi tam zostawiło swoje pełne dane? Ilu ludzi przez takie hasło się nabrało? Taka kara to żart. Widziałem jak w tych latach bawiła się ta firma na imprezach za pieniądze naiwnych obywateli. Kara powinna być adekwatna do zarobków

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne