REKLAMA

Kraków ma problem. Sąd unieważnił Uchwałę o Strefie Czystego Transportu

Marcin Kaźmierczak2024-01-11 12:04, akt.2024-01-11 16:46redaktor Bankier.pl
publikacja
2024-01-11 12:04
aktualizacja
2024-01-11 16:46

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie postanowił unieważnić uchwałę Rady Miasta Krakowa dotyczącą wprowadzenia w mieście Strefy Czystego Transportu. Uchwałę o SCT zaskarżył wojewoda małopolski i dwie osoby prywatne.

Kraków ma problem. Sąd unieważnił Uchwałę o Strefie Czystego Transportu
Kraków ma problem. Sąd unieważnił Uchwałę o Strefie Czystego Transportu
fot. Longfin Media / / Shutterstock

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie rozpatrzył w czwartek skargi wojewody małopolskiego i dwóch osób prywatnych na uchwałę radnych miasta o Strefie Czystego Transportu. Sąd odrzucił skargi mieszkańców, ale uwzględnił skargę wojewody i postanowił unieważnić uchwałę o SCT w całości.

Uchwałę o Strefie Czystego Transportu radni Krakowa przyjęli w listopadzie 2022 roku. Zgodnie z dokumentem, SCT miałaby obowiązywać na terenie całego miasta i być pierwszą taka strefą w Polsce. Skargę na tę uchwałę skierował do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie w kwietniu ubiegłego roku wojewoda małopolski, dokument zaskarżyły też dwie osoby prywatne.

Wojewoda małopolski w uzasadnieniu zakwestionował zgodność zapisów miejskiej uchwały z ustawą z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Rada miasta – jak podał w oświadczeniu urząd wojewódzki – nie określiła w sposób wystarczający granic obszaru SCT oraz nie zawarła regulacji dotyczących sposobu organizacji ruchu w tej strefie. Zarzucono także radzie miasta m.in. "zbyt daleko idącą ingerencję w sferę konstytucyjnych praw i wolności, takich jak wolność człowieka, wolność poruszania się, równość wobec prawa czy własność naruszającą zasadę proporcjonalności".

Właściciele tych aut mogą odetchnąć

Przypomnijmy, że od lipca 2024 r. zakaz wjazdu do strefy miał objąć auta benzynowe niespełniające wymogów normy Euro 1, czyli wyprodukowane przed 1992 r., oraz diesle niespełniające normy Euro 2, a więc starsze niż 28-letnie (wyprodukowane przed 1996 r.).

Dwa lata później, 1 lipca 2026 r., miała wejść w życie druga część uchwały, zgodnie z którą do strefy bez dodatkowych opłat miały wjeżdżać jedynie benzyniaki spełniające normę Euro 3, czyli wówczas auta starsze niż 25-letnie oraz diesle spełniające normę Euro 5 (starsze wówczas niż 15-letnie).

Za złamanie zakazu, a więc brak odpowiedniej naklejki na szybie, będzie groziło 500 zł mandatu. Tymczasem, według aktualnych statystyk Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, mniej niż 15 lat ma jedynie co trzecie auto zarejestrowane w Polsce.

Miliony wyrzucone w błoto?

Tymczasem przygotowania do wprowadzenia strefy czystego transportu szły pełną parą. Jeszcze jesienią 2023 r. krakowscy urzędnicy wybrali firmę, która miała stworzyć system informatyczny obsługujący strefę. Jak informuje Maciej Piotrkowski z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie, system miał kosztować krakowskich podatników 900 tys. zł.

To nie pierwsze podejście stolicy Małopolski do stworzenia strefy czystego transportu i nie pierwsze jej fiasko. Po raz pierwszy zakaz wjazdu starszych aut spalinowych został wprowadzony w 2019 r. na krakowskim Kazimierzu, ale po protestach mieszkańców i działających tam przedsiębiorców zlikwidowano ją.

Przypomnijmy także, że w lipcu 2024 r. strefa czystego transportu ma ruszyć w Warszawie. Jak informują przedstawiciele biura prasowego warszawskiego magistratu, uruchomienie strefy w stolicy ma w 2024 r. kosztować 5,2 mln zł.

Czy krakowski przypadek będzie precedensem? Nie wykluczone. Również uchwała wprowadzająca warszawską strefę czystego transportu została zaskarżona. Za wnioskiem stoi organizacja Ordo Iuris.

Do wprowadzenia zakazu wjazdu starszych aut benzynowych i diesli w 2025 r. przymierza się również Wrocław.

Wiceprezydent Krakowa: przygotujemy nową uchwałę o strefie czystego transportu

Wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig poinformował, że miasto nie planuje odwoływać się od decyzji WSA. Oznacza to, że SCT nie ma szans na wejście w życie 1 lipca tego roku.

Postanowienie WSA jest nieprawomocne, ale – jak zauważył wiceprezydent – oczekiwanie na orzeczenie sądu drugiej instancji mogłoby zająć dwa, trzy lata. Lepiej więc przygotować zupełnie nową uchwałę o SCT, bazując na uwagach WSA do tej unieważnionej.

Prace nad nową uchwałę urzędnicy rozpoczną po otrzymaniu pisemnego uzasadnienia decyzji sądu. W czwartek sąd przedstawił uzasadnienie ustne. Bywa, że pisemne są uzupełnione o nowe wątki. Nowa uchwała ma być dokładnie skonsultowana z mieszkańcami.

"Zdajemy sobie sprawę z tego, że w tej kadencji nowa uchwała nie zostanie przedstawiona. Myślę, że SCT na mocy nowej uchwały mogłaby zacząć obowiązywać najwcześniej w 2025 roku" – powiedział Andrzej Kulig.

Wiceprezydent podkreślił, że miasto jest zobowiązane do wprowadzenia SCT uchwałą sejmiku małopolskiego.

Marcin Kaźmierczak/ pap (Julia Kalęba, Beata Kołodziej)

Źródło:Bankier24
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (21)

dodaj komentarz
msp
Transport chcą ograniczać. Wczoraj p 7 rano na A4 syf z kopciuchów nie do zniesienia! Szanowni Krakowiacy może tak skończyć z tym smrodem !! Gdzie ta cultura.?
Na marginesie: czemu urzędasy wydają kasę na coś co nie jest zatwierdzone/ uregulowane prawnie, etc?
abab2
Nie Krakow ma problem, tylko urzedasy krakowskie. Krakow sobie poradzi.
mistrz_erudycji
Jak to mawia Gadowski: 'stary komuch Majchrowski'
Ciekawe jak tam warszafka z wychowankiem sorosa będzie próbowała wciskać ciemnotę tubylcom.Tam może się udać bo dużo wyzwolonych,kolorowych i młodych z wielkich wsi.
antysystemowiec
Trzaskowski szykuj d... zostaniesz wywieziony na taczce za popieranie chorych pomysłów UE
-kancermeister-
Smog wygrał z Krakowem
Potrzebny szewczyk Dratewka?
zoomek
Przecież państwo samo wydało zgody na dopuszczenie do ruchu pojazdów. A potem zakazują tych pojazdów?
gordon-gekko
Coraz więcej tematów globalistom nie wychodzi, weganizm, zyski bigpharma, elektryki....
a_niedomagalczyk
sP0dziewać się należy, że Wilk z Kaszub dopilnuje, aby wolne sądy nie sypały już więcej piasku w tryby projektów WEF zakładających, że plebs - zamiast rumakować w swoich tedeikach - będzie mieć opcję mobilności dojazdu do zakładu swojego Pana-wyzyskiwacza tylko zajmując przyznane mu miejsca w plebsowozach zbiorkomu (najlepiej w sP0dziewać się należy, że Wilk z Kaszub dopilnuje, aby wolne sądy nie sypały już więcej piasku w tryby projektów WEF zakładających, że plebs - zamiast rumakować w swoich tedeikach - będzie mieć opcję mobilności dojazdu do zakładu swojego Pana-wyzyskiwacza tylko zajmując przyznane mu miejsca w plebsowozach zbiorkomu (najlepiej w wydzielonych miejscach z tyłu), a po w ten sposób uwolnionych ulicach będą mogli wreszcie swobodnie poruszać się kreatorzy bogactwa.
bha
Cóż... Lekko przyszło lekko poszło.
dongonzales
Nie ma się z czego cieszyć. Bo władze miasta zostały wybrane w wyborach. Uważam że wyborcy powinni odczuwać konsekwencje swoich decyzji, a teraz kara się odwleka w czasie. W rezultacie w najbliższych wyborach zagłosują na tych samych.

Powiązane: Strefa Czystego Transportu

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki