Koniec z "Harmonią", czas na "Odrodzenie" - pociąg "Made in China" pojedzie 400 km/h

redaktor Bankier.pl

Chińskie koleje wysokich prędkości są dumą rządzącej partii komunistycznej, dowodem, że Państwo Środka może konkurować z Zachodem także w dziedzinie nowych technologii. W poniedziałek na tory wyjechał pociąg "Odrodzenie" wyprodukowany wyłącznie przy użyciu krajowych technologii.

Koniec z "Harmonią", czas na "Odrodzenie" - na trasie Szanghaj-Pekin zadebiutował pojazd, który ma poruszać się z prędkością 350 km/h, a jego możliwości sięgają 400 km/h. Pociągi nowej, wyższej klasy "Fuxing" ("Odrodzenie") zastąpią pociągi "Hexiehao" na najbardziej zatłoczonych trasach. Są bardziej przestronne i wydajne energetyczne od poprzedników, mają mieć także dłuższy okres eksploatacji - donosi agencja Xinhua.

"Pociąg został w całości zaprojektowany i wyprodukowany w Chinach. Posiadamy prawa do całej własności intelektualnej" - podkreśla Lu Dongfu, prezes krajowego giganta China Railway Corp.

Państwo Środka ma najbardziej rozwiniętą na świecie sieć kolei wysokich prędkości. 22 tys. km na koniec ubiegłego roku stanowi 60 proc. długości połączeń na całym świecie. Inwestycja w rozbudowę  infrastruktury kolejowej nie tylko napędza wzrost gospodarczy, ale i pozwala dołączyć jeszcze niedawno bardzo biednemu krajowi do grona producentów wysokich technologii. Od lat marzeniem komunistycznych decydentów jest, by metka „Made in China” nie kojarzyła się tylko z tanią odzieżą i kiepską elektroniką, ale również z bardziej zaawansowanymi produktami.

Chińskich pociągów nie mogli się nachwalić analitycy Banku Światowego, którzy w raporcie z 2014 r. określają je mianem "nadzwyczajnych" i "klasy światowej". Budowa 1 km trasy kosztuje w Chinach zaledwie 17-21 mln dolarów, w porównaniu do 25-39 mln w Europie czy 56 mln w Kalifornii.

Pekin liczy na kontrakty na budowę sieci kolei wysokich prędkości za granicą. Chińczycy realizują już kontrakty w Azji Południowo-Wschodniej czy na Bliskim Wschodzie, ale również w Europie - chińskie pociągi mają kursować na trasie Belgrad-Budapeszt. Pekin zabiega również o kontrakty w Wielkiej Brytanii i USA. Podczas wizyt chińskich dygnitarzy nad Wisłą i przedstawicieli Polski za Murem mówiło się również o możliwości współpracy w tym zakresie. Sieci kolei wysokich prędkości w Eurazji może stać się symbolem sukcesu inicjatywy "Pasa i Szlaku", od kilku lat intensywnie promowanej przez chińskich liderów.

Pojawia się jednak pytanie o sens inwestycji. Wysokie koszty budowy i utrzymania sprawiają, że połączenia są rentowne wyłącznie na najbardziej zatłoczonych trasach. Z drugiej strony infrastruktura ma niebagatelne znaczenie dla zwiększania poziomu rozwoju gospodarczego kraju, czego proste przeliczenie wpływów z biletów i kosztów budowy i utrzymania nie uwzględnia. Wraz z postępem technologicznym koszty funkcjonowania kolei wysokich prędkości powinny być również coraz mniejsze, a wzrost zamożności społeczeństwa przyczyni się do zwiększenia popularności szybkich pociągów.

Maciej Kalwasiński

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
2 12 charubinw

My nawet kopiować nie umiemy tylko kupujemy stare pindolina i do tego od 2 lat nie możemy internetu tam zainstalować. Co tu porównywać.

! Odpowiedz
1 7 green_go

jesteśmy w Dupie i to czarnej, ale są naprawdę pozytywy tego!!! zobacz ile mamy do ZROBIENIA!!! (zarobienia) Super!!

! Odpowiedz
3 9 charubinw

Ale odkrycie. Już w 2010 roku jechałem tam 350 km/h na trasie WUXI - Szanghaj.
Jeżeli te nowe pociągi są jeszcze wygodniejsze i przestronniejsze to tylko pozazdrościć.
My rozwijąjąc naszą myśl i infrastrukturę kolejową w takim tempie do tego poziomu nie dojdziemy nigdy.

! Odpowiedz
17 7 ~Pasażer

Pierwsze kupili pendolino. Ale teraz to inna bajka. Jedzie się 302km/h. Jeździł szybciej ale obniżyli prędkość po jakiejś okropnej katastrofie o czym było cicho w mediach. Szklanka na ramie okna może być pełna i nic się nie dzieje. Szerokie wagony 4 wygodne fotele w 1 klasie w jednej linii. Fantazja. Są mistrzami i to po parunastu latach opanowywania technologii od zera.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 27 ajwaj

Historia TRANSRAPID pokazuje porównanie KIEDYS wiodacych technologii Europy z chinskimi

Techniczna awangarda kolei magnetycznych Transrapid (sklad za 86 mln € zostal w 2016 odkupiony przez twórce za 200 000 €... Koniec w Europie

Nigdy nie doczekal sie w Niemczech komercyjnego wdrozenia (koszty), wypadki (w tym smiertelne w testach), sprzedany Chinom (Pudong) jezdzi i jest rozwijany (firma Maglev).

http://www.spiegel.de/wirtschaft/transrapid-was-wurde-aus-der-magnetschwebebahn-im-emsland-a-1145398.html

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 17 ajwaj

Mówi to tez o twarzy bez maski "eko-terroru"
Transrapid nie wydziela podczas jazdy niczego (no ciut, ciut z toalet :)) = wsparcia ZADNEGO

Twórcy: " któregos dnia moze odkupimy ta technologie od CHIN" :(


! Odpowiedz
43 25 ~Piotr

Może i pojedzie 400km/h może i jest nowoczesny. Z tym że nie zgodzę się że to chińska technologia. Zapewne ukradziona lub kupiona w Japonii lub w Niemczech. Z zachwytem lepiej poczekać aż pociąg zda egzamin w czasie eksploatacji. Jeżeli nie będzie żadnej katastrofy kolejowej to znaczy że dobra ta podróbka...Ponadto precz z komuną!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 5 green_go

Panie Piotrze, komuna Chińska jest bardziej liberalna niż demokracja Polska.... ;(

! Odpowiedz
12 39 ~Jonasz

@tomasz_jk
Chińskie koleje są obecnie nowocześniejsze, szybsze i bardziej zaawansowane technologicznie. Chiny mają więcej szybkiej kolei niż cały świat.
Więc od kogo mają kraść i po co ?

! Odpowiedz
2 55 qqryk

A w Polsce - remont torów z prędkością sięgającą 50 m dziennie i czekamy na wielki sukces na trasie do Poznania, gdzie po dwuletnim zamknięciu 80 km trasy pociągi pojadą 1 minutę szybciej (czyli jakieś 20 minut wolniej niż za nieboszczki komuny).

! Odpowiedz

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,2% IX 2017
PKB rdr 3,9% II kw. 2017
Stopa bezrobocia 7,0% VIII 2017
Przeciętne wynagrodzenie 4 501,22 zł VII 2017
Produkcja przemysłowa rdr 4,3% IX 2017

Znajdź profil

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl