Chińska Administracja Cyberprzestrzeni (CAC) poinformowała w czwartek o nałożeniu „surowych kar” na właściciela aplikacji będącej chińskim odpowiednikiem Instagrama - Xiaohongshu (RedNote). Jako powód podano, że publikowane tam wpisy są „błahe”, „negatywne” i psują „ekosystem” internetu.


CAC stwierdziła w oświadczeniu, że „osoby ponoszące odpowiedzialność” z kierownictwa platformy Xiaohongshu zostaną ukarane, ponieważ „nie wywiązały się ze swojego głównego obowiązku moderacji treści”. Nie podano szczegółów dotyczących wymierzonych kar.
Chińskie władze w oświadczeniu skrytykowały twórców aplikacji za umożliwienie publikacji „licznych postów celebrytów (dotyczących) ich prywatnych spraw i błahych kwestii, a także innych negatywnych treści, które często trafiały na listę popularnych wyszukiwań”. Regulator podkreślił, że „czysta, przejrzysta i zdrowa cyberprzestrzeń leży w interesie ludzi”.
Xiaohongshu (chin. czerwona książeczka), na Zachodzie znana jako RedNote, jest odpowiednikiem Instagrama. Nazwa Xioahongshu nawiązuje do tzw. czerwonej książeczki z cytatami Mao Zedonga. Platforma została uruchomiona w Szanghaju w 2013 roku i ma setki milionów aktywnych użytkowników miesięcznie. Publikowane tam treści zwykle dotyczą stylu życia, podróży, urody i jedzenia.
Platforma jest postrzegana jako mniej cenzurowana niż inne chińskie serwisy społecznościowe, umożliwiając publikację treści dotyczących osób LGBTQ czy dyskusję na tematy uważane w Chinach za wrażliwe. To również popularna platforma dla influencerów reklamujących produkty sponsorowane.
Z Pekinu Krzysztof Pawliszak (PAP)
krp/ akl/