W ostatnim czasie Google zaskoczyło użytkowników swojej wyszukiwarki wieloma innowacjami związanymi ze zmianą jej algorytmów, wprowadzeniem nowych funkcjonalności, szybkością indeksacji, a także udoskonaleniem algorytmu wyszukiwania. Jednocześnie można zaobserwować, iż gigant wyszukiwania inwestuje również w rozwój produktu, dzięki któremu czerpie najprawdopodobniej najwięcej dochodów, czyli Google AdWords. Spora ilość nowych, wprowadzonych w tym zakresie, rozwiązań czyni tę formę reklamy jeszcze bardziej atrakcyjną.
AdSitelinks – zagrajmy o uwagę Internautów
Jedną z wprowadzonych do Google AdWords nowości jest AdSitelinks – funkcja pozwalająca na dodanie do swojej reklamy dodatkowych linków, które prowadzą do podstron serwisu. Pomysł ten wdrożono już wcześniej w wynikach naturalnych, gdzie od pewnego czasu można zaobserwować istnienie dodatkowych linków do podstron przy danym wyniku wyszukiwania. Należy jednak zauważyć, iż w przypadku naturalnych wyników wyszukiwania Google samo przypisuje owe linki. Nie wiadomo również dokładnie na jakim algorytmie odbywa się ich dobór.
Linków tych nie można zmienić – można je jedynie usunąć. Natomiast w przypadku Google AdWords istnieje możliwość samodzielnego założenia oraz wyedytowania tego typu linków. Należy pamiętać, iż pojawiają się one tylko i wyłącznie na pierwszym miejscu w linkach sponsorowanych i jedynie w przypadku, kiedy reklama posiada wysoki współczynnik jakości. Co więcej, AdSitelinks dotyczy tylko fraz związanych z daną marką prezentowaną na określonej stronie www. Opcja ta stwarza jednak duże możliwości dla pozyskania większej uwagi Internautów. Reklama taka jest przede wszystkim większa, dzięki czemu „rzuca się w oczy”, zapraszając tym samym do kliknięcia. Dodatkowo internauta może wybrać bezpośrednio z poziomu przeglądarki Google rzeczy, które chciałby obejrzeć. Natomiast dla osoby prowadzącej kampanię linków sponsorowanych, AdSitelinks wiąże się z wykonaniem dodatkowych zadań związanych z zadbaniem o odpowiednią konfigurację tych linków. Sama opcja motywuje jednak do pracy nad uzyskaniem większego współczynnika jakości.
Remarketing – reklama wyszukana
Interesującą funkcjonalnością, jaka pojawiła się w ostatnich miesiącach w programie AdWords jest Remarketing, o którym mówi się, iż stanowi swoisty wstęp do reklamy behawioralnej Google. Narzędzie to umożliwia ponowne dotarcie z reklamą do osób, które odwiedzały daną stronę. Co więcej, remarketing pozwala określić na podstawie ostatnich odwiedzin internauty, którymi tematami był on zainteresowany i przedstawić mu reklamy związane tylko i wyłącznie z tą dziedziną. Należy jednak podkreślić, iż reklamy te działają jedynie w sieci partnerskiej Google, nie można skorzystać więc z tego narzędzia w wynikach wyszukiwania. Pozwala ono natomiast reklamodawcom na bardziej dokładne niż do tej pory targetowanie w reklamie kontekstowej.
Od teraz, internaucie odwiedzającemu witrynę sieci partnerskiej, mogą oni zaprezentować reklamę dopasowaną do jego zainteresowań. Rremarketing umożliwia także segmentowanie użytkowników i targetowanie osobnych reklam dla osobnych segmentów.
Za pomocą tegoż narzędzia firmy mogą proponować klientom również inne swoje produkty, pośrednio związane z zakupionym przez nich wcześniej towarem. Przykładowo do klienta, który zakupił w naszym sklepie telewizor, można zaadresować reklamę zachęcającą do zakupu sprzętu DVD. Za pomocą tego rodzaju reklamy producent może informować o ulepszonej wersji jego produktów.
Zostawiamy w tyle konkurencję
W ostatnim czasie, w Google AdWords pojawiła się także funkcjonalność służąca do analizy konkurencji. Warto zauważyć, iż dotychczas czynność ta była utrudniona. Istniała możliwość śledzenia konkurencji wyłącznie poprzez obserwowanie wyników wyszukiwania lub analizę konkurencyjności poszczególnych haseł w narzędziach Google AdWords. Pierwsza z tych metod pozwalała na uzyskanie informacji o ilości konkurencyjnych firm oraz stosowanych przez nie rodzajach promocji. Druga metoda umożliwiała natomiast określenie w przybliżeniu stopnia konkurencyjności na dane słowo kluczowe. Obecnie Google udostępnił możliwość monitorowania konkurencji w ramach kategorii, gdzie na postawie słów kluczowych przypisywane są poszczególne kampanie. W tym momencie jesteśmy w stanie porównać własną kampanię dla większej liczby danych tj. wyświetlenia, kliknięcia, wskaźnik CTR czy pozycje. Oczywiście nie wiemy jak w naszej kategorii radzą sobie firmy konkurencyjne. Posiadamy bowiem jedynie poglądowy dostęp do całej, dotyczącej nas kategorii. Dzięki takim informacjom możemy jednak lepiej optymalizować swoje kampanie tak, aby wyprzedzić konkurencję, inwestując przy tym mniejsze niż do tej pory koszty.
Testujemy kampanie równolegle
Od niedawna reklamodawcy mogą korzystać z narzędzia o nazwie AdWords Campaign Experiments (ACE) umożliwiającego dokładny pomiar zachodzących w kampanii AdWords różnic, które występują wskutek zmiany słów kluczowych, stawek, grup reklam i miejsc docelowych.
Do tej pory sposobem na zbadanie tego typu różnic było przeprowadzenie analizy przed i po rozpoczęciu kampanii AdWords. Analiza taka nie uwzględniała jednak zdarzeń, jakie występują nierzadko w trakcie realizowanej kampanii np. wakacje czy weekendy, a które wpływają z reguły na zachowanie użytkowników. Natomiast AdWords Campaign Experiments pozwala na przeprowadzenie kampanii testowej równolegle z kampanią właściwą. Dzięki temu narzędziu reklamodawca będzie mógł optymalizować swoje konto, widząc jak zmiany słów kluczowych, ofert i miejsc docelowych wpływają na skuteczność jego kampanii. Należy zwrócić również uwagę na fakt, iż dotychczas optymalizacja kampanii AdWords była bardzo czasochłonna. Natomiast dzięki ACE można sprawdzić pierwsze efekty już po chwili od jej uruchomienia. Obecnie AdWords Campaign Experiments dostępne jest wyłącznie dla reklamodawców z USA, wkrótce z tego narzędzia będą mogli już jednak korzystać reklamodawcy dla całym świecie.
Ważny monitoring
Obok wszystkich związanych z AdWordsami nowości zaobserwować można również pojawienie się nowych opcji w Google Analytics - narzędziu służącym do pomiaru statystyk strony. Google nie tylko ułatwiło dostęp do raportów, ale i dodało kilka funkcji umożliwiających lepsze monitorowanie kampanii AdWords. Od pewnego czasu istnieje możliwość przejrzenia w panelu Analytics pór dnia, podczas których internauci odwiedzają daną stronę www dzięki kampanii linków sponsorowanych. Pozwala to na dokonanie lepszej optymalizacji kampanii tak, aby wyświetlała się w godzinach największej oglądalności. Dodatkowo Google umożliwił również dostęp do raportów dotyczących miejsc docelowych oraz docelowych adresów URL. Ponadto, dzięki zaawansowanej segmentacji danych istnieje możliwość generowania dokładniejszych raportów, co zwiększa pole manewru jeżeli chodzi o optymalizację kampanii AdWords.
Najświeższe badania dotyczące perspektyw rozwoju globalnego rynku reklamy i Public relations jednoznacznie wskazują wzrost zapotrzebowania na usługi związane m.in. z SEO i SEM. Ogromnym atutem rozwiązań z zakresu marketingu w Internecie jest fakt, iż w przeciwieństwie do narzędzi reklamy tradycyjnej oraz tradycyjnych działań Public relations, są one dostępne nie tylko dla dużych przedsiębiorstw, a ich zasięg uznawany jest za nieograniczony. Obecnie można zauważyć, iż Google systematycznie udostępnia użytkownikom swojej wyszukiwarki gamę nowoczesnych i niezwykle atrakcyjnych rozwiązań adresowanych dla promocji biznesu w sieci. Są to innowacje, które nie tylko pozwalają na aktywne kreowanie wizerunku firmy w naturalnych wynikach wyszukiwania Google. Szereg nowości wprowadzonych w Google AdWords niesie ze sobą znacznie więcej możliwości dla zarządzania kampanią linków sponsorowanych, dzięki czemu reklamodawcy z pewnością uzyskają lepsze efekty, przy zainwestowaniu tego samego, bądź nawet mniejszego niż dotąd budżetu.
Dagmara Szkudlarek, Grzegorz Skiera
wysokapozycja.pl