REKLAMA

Zakładasz konto? Banki rozłożą czerwony dywan. Chcesz zamknąć? Zaczynają się schody

Wojciech Boczoń2022-08-03 06:00analityk Bankier.pl
publikacja
2022-08-03 06:00
Zakładasz konto? Banki rozłożą czerwony dywan. Chcesz zamknąć? Zaczynają się schody
Zakładasz konto? Banki rozłożą czerwony dywan. Chcesz zamknąć? Zaczynają się schody
fot. fran_kie / / Shutterstock

Konto w banku założysz, nawet siedząc w wannie, ale procedura zamknięcia rachunku nie będzie już taka łatwa i wygodna. Są bowiem instytucje, które wymagają wizyty w placówce. W ramach cyklu Kont(r)atak przyglądam się tym razem procedurom zamykania ROR-ów. Daliście mi znać, że czasami jest to droga przez mękę.

W ciągu ostatnich kilku lat banki usprawniły zdalny proces otwierania rachunków. Obecnie w większości instytucji taki proces przeprowadzisz z poziomu aplikacji mobilnej. Wiele się zmieniło "na plus" za sprawą pandemii koronawirusa. Banki musiały ograniczyć dostępność swoich oddziałów, więc szukały alternatywnych sposobów akwizycji klientów. Okazało się, że jest to bardzo proste – wystarczy do tego aplikacja mobilna.

Dziś, by otworzyć konto bankowe, wystarczy pobrać aplikację na telefon, wypełnić prosty wniosek, zrobić sobie „selfie” i wysłać dane do banku. Proces ten różni się w szczegółach między bankami, ale z grubsza rzecz biorąc, wygląda podobnie. Następnie bank weryfikuje dane i przesyła umowę drogą mailową. Klient jedynie musi zaakceptować umowę (z reguły SMS-em) i aktywować konto. Cały proces trwa kilka chwil. Z rachunku można korzystać już tego samego dnia, jedyne na co trzeba poczekać to karta. Ta przesyłana jest tradycyjnie drogą pocztową.

Dziecinnie proste otwieranie kont

Oczywiście zdalne otwieranie kont nie jest niczym nowym – taka możliwość istniała już wcześniej. Z reguły jednak wykorzystywano ścieżkę dostępną w bankowości internetowej. Klient mógł podpisać taką umowę u kuriera lub zdalnie za pomocą przelewu z innego banku. Ostatecznie jednak część banków wycofała się z tej drugiej procedury, bo mogła ona służyć do nadużyć. Wystarczyło bowiem jedno konto na tzw. słupa, by sklonować kilka czy nawet kilkanaście rachunków. A te z kolei mogły posłużyć przestępcom do prania pieniędzy czy wyłudzania należności za fikcyjne ogłoszenia.

Otwieranie kont bankowych jest dziś dziecinnie proste – jak wspomniałem, wystarczy do tego aplikacja. Jak się jednak okazuje, zupełnie inaczej ma się sprawa z zamykaniem rachunków. Daliście mi znać, że nadal niektóre instytucje komplikują w tym zakresie sprawę. O ile da się je otworzyć zdalnie, to żeby je zamknąć, trzeba czasami udać się do placówki. Dokonać tego w aplikacji można jedynie w sześciu instytucjach. Co więcej, jest kilka banków, które w ogóle nie dają takiej możliwości w kanałach elektronicznych – w konsekwencji klient musi pofatygować się do placówki lub wysłać list. Taka procedura obowiązuje na przykład w Banku Pekao, Credit Agricole czy Banku Pocztowym.

Zamykanie rachunków - kanały

Bank

Aplikacja

System transakcyjny

Oddział

List

Infolinia

Inne

Alior Bank

TAK

TAK

TAK

TAK

TAK

Bank Millennium

NIE

TAK

TAK

TAK

TAK

Bank Pekao

NIE

NIE

TAK

TAK

NIE

Bank Pocztowy

NIE

NIE

TAK

TAK

NIE

mailowo

BNP Paribas

NIE

TAK*

TAK

TAK

TAK

BOŚ Bank

NIE

NIE

TAK

TAK**

NIE

Citi Handlowy

NIE

TAK

TAK

TAK

TAK

Credit Agricole

NIE

NIE

TAK

TAK

NIE

Getin Bank

TAK

TAK

TAK

TAK

TAK

ING Bank

TAK

TAK

TAK

TAK

NIE

mBank

NIE

TAK

TAK

TAK

TAK

Nest Bank

TAK

TAK

TAK

TAK

TAK

mailowo***

PKO BP

TAK

TAK

TAK

TAK

NIE

Santander Bank

TAK****

TAK

TAK

TAK*****

TAK

* tylko w sytuacji, gdy załączony dokument jest opatrzony podpisem kwalifikowanym

** "pojedyncze przypadki, głównie placówka"

*** z adresu e-mail zarejestrowanego w banku

***** połączenie wideo

***** wymagane poświadczenie notarialne

Zamykasz konto? Zapraszamy do placówki

Z czego może wynikać taka sytuacja? Trudno przypuszczać, by banki nie były w stanie wdrożyć do aplikacji mechanizmów ułatwiających zamykanie rachunków osobistych, zwłaszcza że w części z nich taka procedura jest dostępna. Wynikać to może przede wszystkim z próby zniechęcenia klienta do przeprowadzenia takiej operacji. Jest gros osób, które machną ręką i zostawią konto, bo nie będzie się im chciało jechać do oddziału czy na pocztę, by wysłać list. Wizyta w placówce stwarza też okazję dla konsultantów, by skutecznie zniechęcili klienta do takiej operacji. Nie jest tajemnicą, że bankowcy mają swoje triki na tych, którzy chcą pożegnać się z rachunkiem (a najczęściej oznacza to też zerwanie relacji z bankiem). Zachęcają do pozostawienia konta, a czasami są skłonni nawet do zniesienia opłat lub udostępnienia preferencyjnych warunków prowadzenia rachunku.

Ostatnio jeden z członków mojej rodziny zdecydował się na zamknięcie rachunku w jednym z dużych banków – w placówce. Procedura trwała ponad pół godziny, a bank wydał mu cały stos dokumentów i wydruków potwierdzających zakończenie współpracy.O ironio, mówi się, że banki chcą być takie paperless.

Pamiętaj o wzorze podpisu

Umowę o konto można wypowiedzieć także drogą listowną. Trzeba jednak pamiętać, by zamieścić na kartce podpis zgodny z wzorem podpisu posiadanym przez bank. Tu też zdarzają się przypadki, że banki utrudniają zerwanie współpracy. Wielu klientom na przestrzeni lat zmienia się podpis, a nierzadko nie pamiętamy już, w jaki sposób podpisaliśmy się, zakładając konto naście lat temu, np. na studiach. Czasami bank nie dysponuje też wzorem podpisu, bo np. konto zakładaliśmy zdalnie na „selfie”. Wówczas zaprasza do placówki celem dopełnienia formalności. Zdarzają się też inne "kłody pod nogi". Na przykład Santander Bank Polska chce, by klient poświadczył list notarialnie.

Należy też pamiętać, by przed zamknięciem konta zrobić na nim porządki. Jeśli mamy tam np. podpięty limit odnawialny lub debet, należy uregulować zaległość. Umowa o wypowiedzenie rachunku zazwyczaj wymaga miesięcznego okresu wypowiedzenia, więc należy też zostawić na koncie odpowiednie środki, by bank mógł pobrać opłatę za prowadzenie ROR-u. Można wskazać, by ewentualną nadwyżkę przekazał na określone konto w innym banku. Warto też pamiętać o jeszcze jednej kwestii – samo zamknięcie rachunku nie zawsze jest tożsame z wypowiedzeniem umowy na kanały zdalne. Po zamknięciu konta możesz mieć nadal dostęp do bankowości internetowej (i zakładać tam np. lokaty).

„Kont(r)atak” to nowa seria publikacji poświęcona rynkowi kont osobistych. Przyglądam się ukrytym w cennikach opłatom, uciążliwym procedurom i archaicznym rozwiązaniom, z którymi nadal borykają się niektórzy klienci. Będę pisał o awariach i niedostępnościach transakcyjnych systemów. O przydatności marketingowo dobrze brzmiących usług dodatkowych w banku. Wspólnie sprawdzimy, czy na kontach faktycznie da się dziś nieźle zarobić, nie będąc bankowcem, ale klientem. Będą recenzje, praktyczne porady, nie zabraknie smaczków. Prośba do Was – jeśli borykacie się z irytującymi rozwiązaniami w swoich rachunkach, koniecznie dajcie znać w formularzu poniżej.

Źródło:
Wojciech Boczoń
Wojciech Boczoń
analityk Bankier.pl

Ekspert z zakresu bankowości. Autor komentarzy, poradników, artykułów i raportów o bankowości skierowanych zarówno do branży, jak i jej klientów. Redaktor prowadzący branżowego serwisu PRNews.pl. Autor cyklu raportów "Polska bankowość w liczbach". Dziennikarz Roku 2013 według Kapituły Konkursu IX Kongresu Gospodarki Elektronicznej przy Związku Banków Polskich. Dwukrotnie nominowany do nagrody Dziennikarskiej im. Mariana Krzaka oraz laureat tej nagrody w 2014 r. Finalista Nagrody Dziennikarstwa Ekonomicznego Press Clubu Polska za 2019 r.

Tematy
Otwórz konto mBiznes Standard w mBanku, zyskaj 350 zł oraz aktywnie korzystaj z konta w którym masz gwarancję braku opłat przez 2 lata i 0 zł za prowadzenie i najważniejsze usługi w koncie firmowym

Otwórz konto mBiznes Standard w mBanku, zyskaj 350 zł oraz aktywnie korzystaj z konta w którym masz gwarancję braku opłat przez 2 lata i 0 zł za prowadzenie i najważniejsze usługi w koncie firmowym

Komentarze (16)

dodaj komentarz
tomaszektoma
INTELIGO bank elektroniczny
a nie mozna zamknac konta, mozna wyslac faks lub polecony
ale odrzucaja ze wzor PODPISu niezgodny i tak w kolko



UOKIK powinien sie zajac tymi bankami
zakladasz konto online = mozesz tez zamknac konto online
ehud
Inteligo to bank internetowy, a nie jakiś 'elektroniczny' :)

Organizacja macierzysta czyli PKO BP również nie umożliwia złożenia dyspozycji zamknięcia konta poprzez bankowość - ot co!
ehud
Otwieranie zdalne za pomocą przelewu weryfikacyjnego wciąż funkcjonuje (np. Alior, Nest, Santander Polska, Santander Consumer, Śląskie) jednak pod warunkiem, że przelew inicjujący pochodzi z konta, które było zakładane osobiście za okazaniem dokumentu, a nie przelewem.

kch002
Przelew weryfikacyjny nie funkcjonuje za drugim razem, jak juz raz bylo sie klientem banku i zamknelo konto, sprawdzone w wielu instytucjach. Kolejne otwarcie przez kuriera lub w placowce banku.
ehud odpowiada kch002
Co to znaczy za drugim razem? Konto się otwiera, po czym jest aktywne do jego zamknięcia, nie?
ehud
Czy "paperless" to bezpapierowy?
ehud
"Dziś, by otworzyć konto bankowe, wystarczy pobrać aplikację na telefon, wypełnić prosty wniosek, zrobić sobie selfie" - raczej jutro, ale jeszcze nie dziś :)

Poza niszowym wynalazkiem Sobieraja zarejestrowanym w Belgii pod nazwą Aion oraz bramką płatności iMoje (payappka) obsługiwaną przez Śląski ta metoda po prostu
"Dziś, by otworzyć konto bankowe, wystarczy pobrać aplikację na telefon, wypełnić prosty wniosek, zrobić sobie selfie" - raczej jutro, ale jeszcze nie dziś :)

Poza niszowym wynalazkiem Sobieraja zarejestrowanym w Belgii pod nazwą Aion oraz bramką płatności iMoje (payappka) obsługiwaną przez Śląski ta metoda po prostu nie działa i rutynwo kończy się 'zaproszeniem' do oddziału (np. Alior, Handlowy, Parobas Polska). Na szczęście istnieje opcja z kurierem :)
ehud
Konto w Śląskim można zamknąć w bankowości internetowej na tzw. 'click' że skutkiem natychmiastowym!

mBank umożliwia zamknięcie konta w trybie przyspieszonym tzn. tydzień.

PS. Kto i w jakim celu wymyślił ten 30-dniowy tryb wypowiedzenia?
ehud
mBank oraz Banco Santander de Polonia umożliwiają złożenie dyspozycji zamku poprzez połączenie online audio lub video.
ehud
Zamykanie konta w Pocztowym to spore wyzwanie logistyczne - np. mnie zamykali konto blisko 2 m-ce, mimo że dyspozycję zamknięcia złożyłem w tzw. oddziale. Zamykanie poprzez wysłanie fotokopii podpisanego wypowiedzenia na ichni zbiorczy (!) adres e-mail trwa dłużej, a ponadto istnieje prawdopodobieństwo, że zakwestionują podpis i Zamykanie konta w Pocztowym to spore wyzwanie logistyczne - np. mnie zamykali konto blisko 2 m-ce, mimo że dyspozycję zamknięcia złożyłem w tzw. oddziale. Zamykanie poprzez wysłanie fotokopii podpisanego wypowiedzenia na ichni zbiorczy (!) adres e-mail trwa dłużej, a ponadto istnieje prawdopodobieństwo, że zakwestionują podpis i nawet o tym nie poinformują. W międzyczasie należy wykonywać obrót kartą na 300 zeta miesięcznie, aby uniknąć opłaty - cyrk to mało powiedziane!

Powiązane: Kont(r)atak

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki