Wiara w siebie jest to znajomość własnych umiejętności i pokładanie w nich zaufania w stopniu pozwalającym podejmować rozsądne decyzje w sytuacji presji i niepewności. Pewny siebie lider przejawia rozwiniętą umiejętność wywierania wrażenia na innych oraz bez wahania wypowiada się w sposób zdecydowany i jednocześnie efektowny; ponadto podejmuje nowe wyzwania i obstaje przy swoich poglądach, nawet jeśli inni się z nimi nie zgadzają.
Przykłady badań
Wiele badań pokazuje pozytywny wpływ wiary w siebie na wyniki pracy. Jej wysoki poziom stanowi czynnik odróżniający menedżerów najlepszych od przeciętnych. Wiara we własną skuteczność jest formą wiary w siebie; jest to przekonanie o własnej zdolności do podołania trudnym wyzwaniom.
W badaniu z udziałem 112 początkujących księgowych zauważono, że ci z nich, którzy w momencie zatrudnienia przejawiali najwyższy poziom wiary we własną skuteczność, 10 miesięcy później byli najwyżej oceniani przez swoich przełożonych. Pokazuje to, że wiara w siebie stanowi lepszy prognostyk wyników pracy niż poziom umiejętności czy wcześniejsze szkolenia. W innym badaniu, w ramach którego przez ponad 60 lat, od dzieciństwa aż do emerytury, przyglądano się ponad 1000 kobiet i mężczyzn odznaczających się wysokim IQ, zauważono, że ci spośród nich, którzy od najwcześniejszych lat przejawiali wiarę w siebie, odnosili większe sukcesy w swojej późniejszej karierze zawodowej. Długofalowe badanie menedżerów w firmie AT&T ujawniło, że wiara w siebie wykazywana w początkowym okresie kariery prognozowała również awanse i sukcesy odnoszone na wyższych stanowiskach kierowniczych, wiele lat później.
SYLWETKA NAJLEPSZEGO Z NAJLEPSZYCH: HENRIK FISKER, PREZES FIRMY FISKER COACHBUILD
Henrik Fisker jest prezesem Fisker Coachbuild — niedawno założonej firmy produkującej luksusowe auta. Po uwieńczonej sukcesami karierze projektanta samochodów pracującego dla największych firm motoryzacyjnych Fisker zdecydował się otworzyć własną firmę zajmującą się projektowaniem i produkcją ekskluzywnych aut sportowych.
Jako autor wielokrotnie nagradzanych projektów Fisker otrzymał również od rządu federalnego 528,7 miliona dolarów pożyczki na opracowywanie pojazdów z napędem elektrycznym i hybrydowym. Karma będzie hybrydowym sedanem za 87 900 dolarów. Fisker produkuje także model Nina — hybrydę wycenioną na 47 400 dolarów, którą ma nadzieję sprzedawać w liczbie 75 – 100 tysięcy sztuk rocznie.
Przed zatrudnieniem u Forda Fisker był prezesem działu BMW o nazwie Designworks USA, gdzie w ciągu pierwszego roku udało mu się zwiększyć zyski o 400%. Dla BMW zaprojektował limitowaną edycję modelu Z-8 (wyprodukowano tylko 400 egzemplarzy), jednego z najbardziej poszukiwanych na rynku wtórnym pojazdów świata osiągającego cenę niemal 200 tysięcy dolarów. Samochód pojawił się w filmie o przygodach Jamesa Bonda Świat to za mało, a w roku 2000 został przez magazyn „Robb Report” ogłoszony Samochodem Roku oraz otrzymał prestiżową niemiecką nagrodę Red Dot Award.
Fiskera spytano:
• W jaki sposób opanował wiarę w siebie?
• Co sprawia, że jest tak skutecznym liderem?
• Jakie praktyki stosuje na co dzień?
• Jakich pułapek musi się wystrzegać?
Wczesne doświadczenia
Fisker twierdzi, że zawsze dobrze szło mu przewodzenie ludziom. Wspomina, jak w wieku 13 lat brał udział w biegu na orientację, którego celem było odnalezienie skarbu. Fisker szedł przez las wraz z grupą chłopców i na podstawie mapy zdecydował, że powinni iść w prawo. Wyznaczony lider i pozostali chłopcy nie zgodzili się z nim, twierdząc, że powinni udać się w lewo. Osiemnastu uczestników poszło w lewo, natomiast Fisker wraz z jeszcze jednym chłopcem poszedł w prawo i znalazł skarb. Ponieważ grupa się rozdzieliła, nie udało im się wygrać, a Fisker został ukarany za odłączenie się. Doświadczenie to nauczyło go, by trzymać się własnych przekonań, bez względu na cudzy sprzeciw. Inną niezwykle ważną lekcją było uświadomienie sobie, że nawet stanowczy lider do odniesienia sukcesu potrzebuje ludzi, którzy podążą za jego przewodnictwem.
Przez pierwsze cztery miesiące pracy na stanowisku projektanta w BMW Fisker razem z bardziej doświadczonym kolegą pracował nad projektem wnętrza samochodu. Współpracownik spytał projektanta, czy nie chciałby przejąć całości projektu. Fisker, czując, że będzie w stanie sobie poradzić, zgodził się, mimo że nie miał wiele doświadczenia. Dostrzegł, że za każdym razem, gdy podejmował ryzyko, zwiększało to jego wiarę w siebie.
W początkowym okresie kariery autorytetem dla Fiskera był dr Reitzle, dyrektor ds. rozwoju BMW, który w sposób bardzo stanowczy podejmował ważne decyzje dotyczące kierunku rozwoju firmy: „Widziałem, jak lider podejmuje stanowcze decyzje powodujące pozytywny efekt domina. Powstawała fala optymizmu przekazywana na coraz niższe szczeble firmy”. Fisker dostrzegł, że stanowczość była cechą, którą podziwiał, i zaczął ją naśladować.
Artykuł stanowi fragment książki Inteligencja emocjonalna w biznesie. Praktyczne strategie współpracy z ludźmi (Helion/Onepress 2011)























































