Od 40 do ponad 50 proc. tracą w ciągu trzech lat najpopularniejsze modele aut kompaktowych. Ich właściciele podczas sprzedaży muszą się więc liczyć ze stratą od 28 do ponad 42 tys. zł – wynika z raportu Info-Ekspert opublikowanego przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
W analizie przygotowanej przez firmę Info-Ekspert pod uwagę została wzięta wartość rezydualna aut kompaktowych z podobnymi silnikami benzynowymi po trzech latach użytkowania i przebiegu 90 tys. km.
Nieśmiertelny golf na czele
Po uwzględnieniu tych warunków najmniej na wartości wśród kompaktów traci volkswagen golf siódmej generacji. Wersja ze 110-konnym silnikiem, za którą trzeba zapłacić 72 900 po trzech latach będzie warta średnio 60,9 proc. pierwotnej ceny. Tym samym będzie ją można odsprzedać średnio za ok. 44,4 tys. zł, tracąc przy tym 28,5 tys. zł.
Wartości rezydualne popularnych modeli aut kompaktowych
Model | Wersja silnikowa | Cena bazowa [w zł] | Średnia wartość po 3 latach i 90 000 km [w proc.] | Średnia wartość po 3 latach i 90 000 km [w zł] | Średnia strata wartości po 3 latach i 90 tys. km [w zł] |
volkswagen golf | 1.0T 110 KM | 72 900 | 60,9 | 44 396 | 28 504 |
toyota corolla | 1.2T 116 KM Active | 75 900 | 58,2 | 44 174 | 31 726 |
skoda scala | 1.0T 116 KM Active | 68 500 | 56,8 | 38 908 | 29 592 |
hyundai i30 | 1.0T 120 KM Classic Plus | 72 900 | 54,7 | 39 876 | 33 024 |
kia ceed | 1.0T 120 KM S | 68 000 | 54,0 | 36 720 | 31 280 |
renault megane | 1.3T 115 KM Life | 67 900 | 53,7 | 36 462 | 31 438 |
peugeot 308 | 1.2T 110 KM Access | 71 000 | 52,2 | 37 062 | 33 938 |
ford focus | 1.0T 125 KM Trend | 82 400 | 50,0 | 41 200 | 41 200 |
seat leon | 1.0T 116 KM Style | 67 900 | 48,0 | 32 592 | 35 308 |
Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar
Drugie miejsce w rankingu Info-Ekspert zajęła najpopularniejsza w pierwszym kwartale 2020 r. w Polsce toyota corolla. Model ze 116-konnym silnikiem, kosztujący w polskich salonach 75 900, po trzech latach będzie można odsprzedać średnio za 58,2 proc. ceny bazowej, czyli nominalnie średnio za 44 174 zł.
Średnią wartość powyżej 50 proc. w ciągu trzech lat utrzymają także skoda scala (56,8 proc.), hyundai i30 (54,7 proc.), kia ceed (54 proc.) oraz dwaj przedstawiciele francuskiej motoryzacji: renault megane (53,7 proc.) i peugeot 308 (52,2 proc.).
Ponad 40 tys. zł taniej
Średnio dokładnie połowę stracimy sprzedając po trzech latach forda focusa. Nominalnie strata będzie jednak największa (średnio 41 200 zł), z uwagi na najwyższą cenę bazową tego modelu (82 400 zł).
Mniej niż połowę pierwotnej ceny będzie wart po trzech latach seat leon (48 proc.), którego będzie można odsprzedać taniej średnio o 35,3 tys. zł.