GDDKiA w Białymstoku w związku z prawomocnym wyrokiem NSA rozwiązała z firmami trzy umowy o łącznej wartości ponad 1,4 mld zł na budowę łącznie ponad 37 km drogi ekspresowej S19 i 13,5 km drogi krajowej nr 65 - tzw. przyszłej południowej obwodnicy Białegostoku.


Chodzi o umowy na zaprojektowanie i budowę odcinków S19: Białystok Zachód - Księżyno (16,6 km, wartość umowy 577 mln zł), Księżyno - Białystok Południe (7,9 km drogi ekspresowej wraz z 13,5 km odcinkiem DK65, wartość 456 mln zł) oraz 12,7-km odcinek Białystok Południe - Ploski (wartość 397 mln zł) - poinformował w czwartek PAP rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku Rafał Malinowski.
Wykonawcami tych odcinków były firmy: Budimex, Aldesa Construcciones oraz Mota-Engil Central Europe.
GDDKiA przekazała, że "jest zmuszona" odstąpić od umów z wykonawcami, bo obecnie nie ma decyzji środowiskowej.
Jak wyjaśniono w informacji prasowej, Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę GDDKiA na orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który uchylił decyzję środowiskową na cały odcinek S19 Białystok Zachód - Ploski.
"Przystąpiliśmy już do prac nad uzyskaniem (...) nowej decyzji środowiskowej" - podała GDDKiA.
Rafał Malinowski dodał, że czynione są starania, aby maksymalnie wykorzystać już istniejącą dokumentację i uzupełnić ją według wymagań i orzeczeń sądu. Wymagane do nowej decyzji środowiskowej dokumenty mają być złożone w pierwszym kwartale 2023 r. do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku.
Teraz będą inwentaryzowane prace projektowe i dokumentacyjne, które dotąd firmy wykonały w ramach umów. Na żadnym odcinku nie rozpoczęły się jeszcze prace budowlane.
"Dalsze działania dotyczące realizacji tych trzech odcinków będą zależne od terminu uzyskania dla nich wykonalnej decyzji środowiskowej" - zaznaczyła GDDKiA.(PAP)
autorka: Izabela Próchnicka
kow/ mk/