REKLAMA
GPW

Dopłata do elektryka nie jest kosztem podatkowym. Fiskus zaciągnął hamulec

Dominika Florek2025-07-23 08:55redaktor Bankier.pl
publikacja
2025-07-23 08:55

Dopłata do auta elektrycznego może sięgnąć 40 tys. zł i jest zwolniona z podatku dochodowego. Ta część wydatku nie może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodu. W efekcie bilans podatkowy wychodzi na zero.

Dopłata do elektryka nie jest kosztem podatkowym. Fiskus zaciągnął hamulec
Dopłata do elektryka nie jest kosztem podatkowym. Fiskus zaciągnął hamulec
fot. Iryna Imago / / Shutterstock

Od 3 lutego 2025 roku obowiązuje nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) uruchomił program „NaszEauto” – następcę popularnego „Mój Elektryk”. W jego ramach można otrzymać nawet 40 tys. zł bezzwrotnej dotacji. Wsparcie jest dostępne zarówno dla osób fizycznych, jak i dla przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

Dotacja bez podatku, ale z ograniczeniem w kosztach

Jak zaznacza Piotr Juszczyk, główny doradca podatkowy inFakt, dotacja otrzymana w ramach programu „NaszEauto” jest zwolniona z podatku dochodowego PIT, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT.

To dobra wiadomość dla przedsiębiorców, ale warto pamiętać o ważnym ograniczeniu: część wydatku pokryta dotacją nie może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Wynika to z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o PIT - zaznacza Juszczyk oraz wyjaśnia, "jeżeli przedsiębiorca otrzyma 40 tys. zł dotacji, a auto kosztuje 200 tys. zł netto, to w kosztach podatkowych może ująć jedynie 160 tys. zł (np. w ramach amortyzacji)"

W praktyce oznacza to, że choć dopłata nie zwiększa dochodu do opodatkowania, to nie może również być „rozliczona” po stronie kosztowej. W ten sposób jest więc neutralna podatkowo, podkreśla rozmówca Bankier.pl.

Leasing również objęty wsparciem

W przypadku leasingu samochodów elektrycznych podstawowa kwota dopłaty wynosi 30 tys. zł i przysługuje zarówno osobom fizycznym, jak i prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Wsparcie może być jednak wyższe o dodatkowe 5 tys. zł, jeśli osoba fizyczna zezłomuje samochód spalinowy kategorii M1, oraz o 10 tys. zł, jeśli takiego samego zezłomowania dokona przedsiębiorca. Co więcej, osoby fizyczne osiągające roczny dochód nieprzekraczający 135 tys. zł mogą liczyć na kolejne 5 tys. zł dopłaty, niezależnie od pozostałych warunków.

To oznacza, że również leasingobiorcy mogą skorzystać ze wsparcia finansowego. Piotr Juszczyk podkreśla, że podobnie jak w przypadku zakupu, dotacja nie będzie opodatkowana.

Nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu auta

Maksymalna kwota dofinansowanie zakupu wynosi 40 tys. zł. Jadnak wysokość dotacji zależy m.in. od dochodów wnioskodawcy oraz od faktu zezłomowania starego pojazdu. Ze wsparcia finansowego może skorzystać od 3 lutego 2025 r. do 30 czerwca 2026 r. Wnioski można składać wyłącznie elektronicznie – przez stronę www.gwd.nfosigw.gov.pl. 

Program „NaszEauto” to kontynuacja wcześniejszego „Mój Elektryk”, ale z rozszerzonymi warunkami wsparcia i dłuższym okresem obowiązywania. W kontekście nadchodzących zmian w unijnych regulacjach klimatycznych oraz ograniczania emisji CO₂, program ma przyczynić się do popularyzacji elektromobilności w Polsce - zarówno wśród konsumentów, jak i małych przedsiębiorców.

Źródło:
Dominika Florek
Dominika Florek
redaktor Bankier.pl

Redaktor prowadząca (p.o.) dział „Twoje Finanse – Biznes” w Bankier.pl. Doktorantka na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Zajmuje się tematyką podatkową i konsumencką, śledzi także nowości w sektorze MSP. Monitoruje ofertę produktów bankowych dla firm, przygotowując rankingi kont dla przedsiębiorców. Śledzi zmiany legislacyjne i ich wpływ na przedsiębiorców. Prywatnie zgłębia temat motywacji podatkowej polskich podatników. Wierzy, że dobra książka potrafi wytłumaczyć świat lepiej niż niejeden wykres. Tel.: +48 539 733 969

Tematy
Najtańsze rachunki dla firm. Sprawdź, gdzie nie przepłacisz
Najtańsze rachunki dla firm. Sprawdź, gdzie nie przepłacisz

Komentarze (6)

dodaj komentarz
zenonn
Dalej bredzą o 40 tys dofinansowania nawet netto do lizingu. Wyklepać oszustów po mordzie.
18750 to kwota dotacji, dla tych co ich stać na nowe auto.

Biedota, może dostać 11250, ale nie stać jej na żadne nowe auto.
Złomowanie spalinowego jeździdłą za 10000, niewielu skorzysta.

Wreszcie wypłacono dotacje w ramach
Dalej bredzą o 40 tys dofinansowania nawet netto do lizingu. Wyklepać oszustów po mordzie.
18750 to kwota dotacji, dla tych co ich stać na nowe auto.

Biedota, może dostać 11250, ale nie stać jej na żadne nowe auto.
Złomowanie spalinowego jeździdłą za 10000, niewielu skorzysta.

Wreszcie wypłacono dotacje w ramach 77 umów na łączną kwotę 2,3 mln
Nie za dużo?
https://www.samar.pl/wywiady-i-komentarze/naszeauto-popularyzacja-elektrykow-w-polsce-2025
jan-kowalski
Tu akurat fiskus ma rację - jeżeli wydatek nie obciążył majątku firmy (bo został pokryty z dotacji), to nie stanowi kosztu. To jedna z podstawowych reguł podatku dochodowego (dość racjonalna i logiczna), więc skąd to zdziwienie (sensacyjny ton) autora tekstu? - chyba tylko sezon ogórkowy może to tłumaczyć.

Gdyby pozwolić
Tu akurat fiskus ma rację - jeżeli wydatek nie obciążył majątku firmy (bo został pokryty z dotacji), to nie stanowi kosztu. To jedna z podstawowych reguł podatku dochodowego (dość racjonalna i logiczna), więc skąd to zdziwienie (sensacyjny ton) autora tekstu? - chyba tylko sezon ogórkowy może to tłumaczyć.

Gdyby pozwolić zaliczać tą część wydatku (pokrytą z dotacji) do kosztów, to mielibyśmy już do czynienia z kolejną ulgą podatkową. Rozumiem, że fanom elektryków ciągle mało, ale czasy darmowych obiadów (patrząc na sytuację budżetową) się skończyły. Za własne przyjemności (fanaberie) czas zacząć płacić z własnej kieszeni.
knl111
Jeśli komukolwiek przyszło do głowy, że otrzymane środki finansowe (obojętnie w jakiej formie) mogą być kosztem podatkowym w firmie to jest totalnym przygłupem.
mkx
np. dotację na zakup terminala płatniczego w programie Polska Bezgotówkowa możesz rozliczyć jako koszt.
stain odpowiada mkx
To jest patologia. A biznes jeszcze jęczy jak im to ciężko i źle.
zenonn odpowiada mkx
I od razu przychód na tę samą kwotę.
Bilans na zero podobnie jak w tym artykule.

Powiązane: Mój elektryk - dotacje do zakupu samochodów elektrycznych

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki