REKLAMA

Coachingowy styl zarządzania

2010-07-27 16:10
publikacja
2010-07-27 16:10
Współczesny manager musi na co dzień mierzyć się z szeregiem wyzwań – zalewem informacji, tempem i dynamiką zmian rynkowych, potrzebą podejmowania szybkich decyzji przy częstym braku odpowiedniej ilości danych, koniecznością szukania nowych sposobów zarządzania zespołami profesjonalistów a to wszystko bez tracenia z oczu najważniejszego – wymiernych rezultatów biznesowych.
 
Lepiej wykształceni pracownicy (pracownicy wiedzy) nie są skłonni poddawać się managerom nadużywającym swojej władzy, pozycji i siły. Autorytarny styl zarządzania nie sprawdza się w ich przypadku i może być źródłem napięć i konfliktów skutkujących rotacją personelu.

Co raz więcej organizacji uświadamia sobie, że to właśnie ludzie – ze swoją wiedzą, umiejętnościami, zaangażowaniem i motywacją – napędzają je, pozwalają na długo wiązać ze sobą klientów i są źródłem unikalnych rynkowych przewag.

Jak zatem sprawić, aby w tym zmieniającym się i pełnym wyzwań środowisku wywołać w członkach zespołu pełne zaangażowanie, inicjatywę i kreatywność? Jak powinien działać manager, aby jego podwładni sami chcieli oddać firmie swoje zaangażowanie, energię i talent realizując poszczególne zadania składające się na większe cele?

Odpowiedzią na te pytania zdaje się być – co raz bardziej popularny i powszechnie stosowany – coaching, w tym jakże jedna z jego odmian – coaching managerski.

Coaching jako metoda rozwoju kadr ma wiele definicji – przyjmijmy w naszych rozważaniach, że jest to proces pomagania jednostkom i zespołom w wykonywaniu zadań, w możliwie najbardziej skuteczny sposób. Obejmuje on wydobywanie mocnych stron ludzi (bądź doskonalenie tych słabszych), pomaganie w omijaniu, pokonywaniu bądź neutralizowaniu wewnętrznych barier i ograniczeń w celu osiągnięcia osobistej doskonałości. Jest oparty na wzajemnym partnerstwie i zaufaniu.

Stosując różne kryteria, może dokonać podstawowego podziału procesów coachingowych.

W zależności, czy coach jest pracownikiem firmy, czy też nie  - możemy mówić o coaching wewnętrznym lub zewnętrznym.

Biorąc pod uwagę przedmiot pracy coachingowej, możemy wyróżnić szereg rodzajów coachingu, np.: business coaching,  executive coaching, life coaching, career coaching, itp. Schodząc trochę głębiej w tym obszarze, możemy wyróżnić coaching umiejętności, coaching efektywności oraz coaching rozwoju osobistego.

W zależności od tego, jaka jest liczba uczestników procesów coachingowych, możemy dokonać podziału na coaching indywidualny lub grupowy.

Coaching managerski – zatem – będzie coachingiem wewnętrznym, skoncentrowanym na różnych obszarach efektywności pracownika (bądź zespołów) realizowanym przez bezpośredniego przełożonego.

W stosunku do kogo i w jakich sytuacjach powinien być stosowany coaching managerski?

Według modelu przywództwa sytuacyjnego, manager wspiera i dostarcza wskazówek swoim pracownikom w zależności od poziomu rozwoju na jakim się znajdują.  Poziom rozwoju pracownika jest rozumiany jako kombinacja jego zmotywowania i kompetencji. Kompetencje pracownika odnoszą się do wiedzy i umiejętności potrzebnych do realizacji określonego zadania.

Kiedy podwładny ma niską potrzebę rozwoju i jednocześnie nie posiada dostatecznych kompetencji do wykonania zadania, manager może osiągać swoje cele biznesowe poprzez działania dyrektywne – wydawanie bezpośrednich poleceń. Może on także przyjąć postawę doradcy, podając pracownikowi wskazówki dotyczące rozwiązania danego problemu. 

Przeczytaj całość! Pobierz Przegląd Finansowy.
 
Konrad Zabłocki,
Morgan Brown Group

Źródło:Przegląd Finansowy
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki