REKLAMA
TYLKO U NAS

Co zrobić z nietrafionym prezentem od Mikołaja?

Justyna Smolińska2017-12-27 14:47redaktor Bankier.TV
publikacja
2017-12-27 14:47

Święta, święta... i po świętach. Nie wszystkim Mikołaj przyniósł pod choinkę prezenty, o jakich marzyli. Część z nas zastanawia się pewnie teraz, co zrobić z za małym swetrem w renifery, kapciami w panterkę lub kolejną maszyną do pieczenia chleba. W internecie, jak co roku o tej porze, zaczyna się wysyp poświątecznych ogłoszeń pod tytułem "sprzedam nietrafiony prezent". Jednak co jeszcze możemy zrobić, kiedy okaże się, że Mikołaj nie trafił w nasz gust? A co z prezentami wadliwymi, zepsutymi? I wreszcie, jakie mamy prawa, kiedy kupujemy produkty na sezonowych wyprzedażach? Czy przeceniony produkt podlega takim samym zasadom, jak ten pełnowartościowy?

Co zrobić z nietrafionym prezentem od Mikołaja?
Co zrobić z nietrafionym prezentem od Mikołaja?
/ Bankier.pl

Jeśli sweter, który przyniósł nam Mikołaj, jest za mały, za duży lub po prostu nie w naszym stylu, to możemy spróbować go zwrócić lub wymienić. Nie ma problemu, jeśli został kupiony przez internet tuż przed świętami. Możemy go wtedy odesłać, a za zwrócone pieniądze kupić coś innego, z czego będziemy bardziej zadowoleni. Na zwrot w sklepie internetowym mamy 14 dni od daty otrzymania przesyłki z towarem. Trudniej może być w przypadku, gdy Mikołaj kupował prezent tradycyjnie, w sklepie stacjonarnym. Wtedy musimy liczyć na dobrą wolę sprzedawcy i sklepu. Sprzedawca może w ogóle nie chcieć przyjąć od nas nietrafionego prezentu, może zgodzić się tylko na wymianę lub przelać pieniądze na kartę podarunkową. Może również zażądać oryginalnego opakowania.

- Konsumenci bardzo często myślą, że to jest ich prawo, a obowiązkiem przedsiębiorcy, handlowca, sprzedawcy, jest przyjęcie towaru, który nam się nie podoba. No niestety tak nie jest. Tak było w PRL-u. Teraz jest zupełnie inaczej. To jest dobrym obyczajem - mówi Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK-u.

Co wtedy, gdy prezent od Mikołaja jest uszkodzony, zepsuty lub w ogóle nie działa?

- Reklamacja dotyczy oczywiście sytuacji, w której konsument otworzył dany prezent i okazuje się, że coś jest ułamane. Na przykład blender nie blenduje, albo okazuje się, że jest jakaś wada. I ona może się pojawić zaraz po rozpakowaniu, ale może się też pojawić w czasie użytkowania. Oczywiście wówczas mamy dwa lata od daty zakupu na możliwość złożenia reklamacji - dodaje Cieloch.

Reklamacjom podlegają również usługi. Warto o tym pamiętać przed zakupem sylwestrowego wyjazdu czy zabawy, a także wizyty u fryzjera i kosmetyczki.

Poświąteczne wyprzedaże

Teraz coś, co rozpala wyobraźnię zwłaszcza kobiet-poświąteczne wyprzedaże. Zakupy w okazyjnych cenach, to coś na co wiele osób czeka. Najbliższe dni, to idealny czas, by upolować wymarzoną sukienkę sylwestrową w przystępnej cenie. O czym jednak musimy pamiętać, zanim ogarnie nas prawdziwe zakupowe szaleństwo?

- Zasada jest prosta - kupując taniej, nie znaczy że mamy mniej praw. To się nie zmienia. Mamy prawo do reklamacji - 2 lata od daty zakupu. Trzymamy paragony i to jest podstawa - mówi rzecznik prasowy UOKiK-u.

Źródło:
Justyna Smolińska
Justyna Smolińska
redaktor Bankier.TV

Redaktor Bankier.tv. Na co dzień tworzy materiały wideo na portale Bankier.pl i PB.pl. Autorka „Programu Antykryzysowego” w wersji wideo i podcastowej oraz cyklu „Biznes od nowa”, w którym przedstawia pomysły na biznes założycieli małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Właściciele ci dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem z początkującymi przedsiębiorcami, którzy są zainteresowani działaniem w tej samej branży. Wcześniej pracowała w Infostrefie i redakcji „Wiadomości” TVP1.

Tematy
Bezpłatne konto firmowe to dopiero początek. Sprawdź, które banki płacą najwięcej za oszczędności

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Święta w finansach

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki