Tylko w ubiegłym roku do Rady Reklamy wpłynęło 2488 skarg. Znalazły się wśród nich te dotyczące banków, ubezpieczycieli i firm pożyczkowych. Przyjrzeliśmy się ich treści. Niektóre zarzuty konsumentów są zasadne, inne raczej wywołają uśmiech na twarzy.


Reklama ma najczęściej na celu skłonienie do zakupu konkretnego towaru, skorzystania z usługi. Zdarza się jednak, że nie zawsze trafia w gusta wszystkich odbiorców. Może też być tak, że poważnie narusza przyjęte w społeczeństwie normy, wprowadza w błąd czy zagraża uczciwej konkurencji. Jeśli tak się dzieje, konsumenci, przedsiębiorcy czy organizacje mają możliwość wniesienia skargi na przekaz reklamowy do Rady Reklamy. I z tej możliwości korzystają.
Na jakie reklamy skarżymy się najczęściej?
Z opublikowanych właśnie statystyk wynika, że tylko w ubiegłym roku do Rady Reklamy wpłynęło w sumie 2488 skarg. Najczęściej dotyczyły one reklam z branży odzieżowej, restauracyjnej i edukacyjnej. – Najbardziej skarżone medium roku 2014 to Internet - aż 1682 skargi dotyczyły kampanii prowadzonych w sieci. Na drugim miejscu znalazły się nośniki reklamy zewnętrznej - 489 skarg, na trzecim telewizja - 181 skarg - informuje Rada Reklamy.
| Sektory, których dotyczyły skargi do Rady Reklamy w 2014 roku | ||
|---|---|---|
|
Sektor |
Skargi |
Sprawy |
|
Odzież |
1625 |
6 |
|
Restauracje |
162 |
1 |
|
Edukacja |
119 |
3 |
|
Motoryzacja |
103 |
11 |
|
Społeczna |
96 |
6 |
|
Kosmetyki |
91 |
8 |
|
Handel |
51 |
22 |
|
Żywność |
45 |
13 |
|
Telekomunikacja |
33 |
21 |
|
Zdrowie - Leki |
26 |
21 |
|
Zdrowie - Suplementy diety |
22 |
18 |
|
Usługi finansowe / ubezpieczenia |
12 |
10 |
|
Rozrywka |
12 |
10 |
|
Usługi telewizyjne |
11 |
2 |
|
Napoje Bezalkoholowe |
8 |
3 |
|
Alkohol |
7 |
6 |
|
Wyroby Medyczne |
5 |
3 |
|
Inne |
60 |
52 |
|
W sumie |
2488 |
216 |
| Źródło: Rada Reklamy | ||
Do Rady Reklamy wpływają również skargi na przekazy stosowane w sektorze usług finansowych – banków, ubezpieczycieli czy firm pożyczkowych. Z danych Rady Reklamy wynika, że w ubiegłym roku rozpatrywano 12 tego rodzaju spraw. Stanowiły one zaledwie 0,5% ogółu spraw w 2014 roku, jednak było ich więcej niż jeszcze kilka lat wcześniej.
Na co skarżymy się w reklamach banków
Analiza treści uchwał w sprawie skarg złożonych na reklamy banków wskazuje, że najczęstszym powodem skierowania sprawy do Rady Reklamy jest przekaz wprowadzający w błąd. Dotyczy to głównie produktów kredytowych, a wnoszący skargę wskazują na brak dopełnienia obowiązku uwzględnienia w reklamie wszystkich informacji o kosztach wymaganych ustawą o kredycie konsumenckim. Jednak i w tej grupie nie brak żartobliwych zgłoszeń.
W uchwale z marca tego roku dotyczącej reklamy kredytu gotówkowego Alior Banku przywołano na przykład treść skargi, jaka wpłynęła do Rady Reklamy:
W reklamie, w pogoni za wymarzonym samochodem, potencjalny klient jest wieziony motocyklem przez postać symbolizującą Alior Bank S.A. W trakcie dynamicznego pościgu (wykonywane są m.in. skoki na motocyklu), nikt z jadących jednośladem nie ma założonych kasków.
Skarżący uzasadniał, że reklama nie powinna propagować niebezpiecznych zachowań, jakimi jest szybka jazda motocyklem bez wymaganych Prawem o ruchu drogowym kasków. Skarga została oddalona.
|
Bank (data wydania uchwały, postanowienie) |
Czego dotyczy |
|---|---|
|
Deutsche Bank |
Reklamy internetowej karty kredytowej. Reklama wprowadzająca w błąd, ponieważ nie zawiera wszystkich informacji wymaganych ustawą o kredycie konsumenckim. |
|
Postanowienie: W reklamie powinny być wprowadzone zmiany, aby reklama nie naruszała norm Kodeksu Etyki Reklamy (23.07.2015 r.) |
|
|
BNP Paribas Bank Polska |
Reklama internetowa kredytu samochodowego. Baner „oprocentowanie już od 4,99%” jako wprowadzający w błąd. Reklama internetowa kredytu gotówkowego – podobny zarzut. |
|
Postanowienie: oddalona (13.07.2015 r.) |
|
|
Getin Bank |
Pożyczka gotówkowa. Skarga na użycie słów „absolutnie darmowa pożyczka”. |
|
Postanowienie: oddalona (1.07.2015 r.) |
|
|
mBank |
Reklama telewizyjna mBanku. Sprzeczna z dobrymi zwyczajami ze względu na utwór muzyczny użyty w reklamie. |
|
Postanowienie: oddalona (2.04.2015 r.) |
|
|
Alior Bank |
Reklama telewizyjna kredytu gotówkowego Alior Banku. "W reklamie, w pogoni za wymarzonym samochodem, potencjalny klient jest wieziony motocyklem przez postać symbolizująca Alior Bank S.A. W trakcie dynamicznego pościgu (wykonywane są m.in. skoki na motocyklu), nikt z jadących jednośladem nie ma założonych kasków. (…) Reklama nie powinna propagować zachowań niezgodnych z prawem, a przede wszystkim potencjalnie niebezpiecznych. Za takie niebezpieczne zachowanie należy uznać szybką jazdę motocyklem bez wymaganych przepisami Prawa o ruchu drogowym kasków." |
|
Postanowienie: Oddalona (12.03.2015 r.) |
|
|
Getin Bank |
Reklama radiowa pożyczki opatrzona hasłem: „nie ma mnie, na przerwie jestem. Reklama informuje, że wszystkie osoby wykonujące zawód kadrowca, traktują innych pracowników w sposób protekcjonalnych, nie wykonują swoich podstawowych obowiązków (nie wydają zaświadczeń o zarobkach) a do tego w pracy nic innego nie robią tylko mają nieustającą przerwę. Z tego powodu Getin Bank przy ubieganiu się o pożyczkę nie żąda już od wnioskodawców zaświadczeń o zarobkach. Reklama ośmiesza osoby wykonujące zawód kadrowca. Przedstawia je w sposób nieprawdziwy, namawiając do ich dyskryminacji” - pisownia oryginalna. |
|
Postanowienie: Naruszająca normy Kodeksu Etyki Reklamy (21.11.2014 r.) |
|
|
PKO BP |
Reklama telewizyjna aplikacji IKO. Treść reklamy bazuje na stereotypach i dyskryminuje mieszkańców Afryki. |
|
Postanowienie: oddalona (10.09.2013 r.) |
|
|
BNP Paribas Bank Polska |
Reklama telewizyjna kredytu. „Szanowni Państwo, chcę zgłosić skargę na kontrowersyjną - moim zdaniem - reklamę kredytu w banku Paribas (spot: Łazienka). Spot ten pokazuje w złym świetle możliwości zmiany czy polepszenia swojego otoczenia poprzez korzyści płynące z instrumentalnego podejścia do swojego ciała i seksu. Stawia także kobiety jako korzystające z takich sposobów do osiągania swoich celów, pokazując jak łatwo manipulować mężczyznami. Spot jest nadawany o każdej porze, także w porze dużej oglądalności, zatem oglądają go dzieci i młodzież. Taka wizualizacja uzyskiwania korzyści wypacza sens pracy dla osiągnięcia sukcesu, wypacza seks, utrwala szkodliwe wzorce." |
|
Postanowienie: oddalona (4.07.2013 r.) |
|
|
mBank |
Reklama telewizyjna mBanku – ekonto z premią. Skarżąca w prawidłowo złożonej skardze podniosła, iż „narusza zasadę poszanowania dla religii. Nikt nie reaguje gdyż reklama dotyka buddyzmu; godzi w jedną z najważniejszych doktryn buddyzmu - nirwany w reklamie zależy od wybrania konta w danym banku. Proszę pod postać buddy podstawić Jezusa i spróbować przewidzieć reakcje widzów - bycie dobrym chrześcijaninem zależy od tego czy masz konto w naszym banku”. |
|
Postanowienie: oddalona (25.06.2013 r.) |
|
|
Źródło: opracowanie własne Bankier.pl na podstawie danych Rady Reklamy |
|
Oddalona została też skarga sprzed dwóch lat dotycząca kredytu gotówkowego Banku BNP Paribas (jeszcze przed połączeniem). Oryginalna treść skargi brzmiała wówczas następująco:
Chcę zgłosić skargę na kontrowersyjną - moim zdaniem - reklamę kredytu w Banku Paribas (spot: łazienka). Spot ten pokazuje w złym świetle możliwości zmiany czy polepszenia swojego otoczenia poprzez korzyści płynące z instrumentalnego podejścia do swojego ciała i seksu. Stawia także kobiety jako korzystające z takich sposobów do osiągania swoich celów, pokazując jak łatwo manipulować mężczyznami. Spot jest nadawany o każdej porze, także w porze dużej oglądalności, zatem oglądają go dzieci i młodzież. Taka wizualizacja uzyskiwania korzyści wypacza sens pracy dla osiągnięcia sukcesu, wypacza seks, utrwala szkodliwe wzorce.
Przykładów podobnych zgłoszeń na reklamy banków na przestrzeni ostatnich lat można znaleźć jeszcze kilka. Cóż – nie wszyscy mają jednakowe gusta, poczucie humoru czy wrażliwość. Tak w życiu, jak i w reklamie.
Ze skargą do Rady Reklamy czy do UOKiK-u?
Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy to jednostka odpowiadająca za samoregulację w dziedzinie reklamy. Działalność związku opiera się na Kodeksie Etyki Reklamy (KER), który określa standardy komunikacji marketingowej. Członkami Rady Reklamy są organizacje branżowe skupiające reklamodawców, media i agencje reklamowe. Wśród członków powoływany jest zespół orzekający w sprawach skarg, jakie wpływają do Rady Reklamy. Może on:
-
odrzucić skargę,
-
oddalić ją ze względu na brak dowodów,
-
uznać, że narusza normy KER,
-
uznać, że w reklamie powinny zostać wprowadzone zmiany,
-
w ostatecznych przypadkach zająć stanowisko skierowane do skarżonego, aby wstrzymał rozprzestrzenianie reklamy.
Konsumenci uznający daną reklamę za wprowadzającą w błąd mogą swoją skargę skierować także do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Instytucja ta realizuje rządową politykę ochrony konsumentów i występuje w ich interesie publicznym. Dysponuje przy tym zdecydowanie większymi możliwościami i narzędziami niż podmioty samoregulujące. Przede wszystkim, jeśli Prezes UOKiK uzna zgłoszoną sprawę za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, może nałożyć karę pieniężną w wysokości do 10 proc. obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary.
– System samoregulacji jest dobrowolnym zobowiązaniem branżowym, a organizacja samoregulacyjna nie dysponuje instrumentami ustawowymi jak UOKiK. Uchwały Komisji Etyki Reklamy nie mają charakteru decyzji administracyjnych, jednak ich wykonanie może być w przypadku potrzeby wsparte dodatkowymi instrumentami, jak choćby zaprzestanie dystrybucji reklamy przez media. W Polsce mamy jednak bardzo wysoki odsetek stosowania się reklamodawców do zaleceń Komisji Etyki Reklamy, w ponad 90 procentach przypadków reklama w kwestionowanej formie nie pojawia się ponownie – wyjaśnia Konrad Drozdowski, dyrektor generalny Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy.


























































