REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Chiński elektryk z Tychów wstrzymany na ostatniej prostej. To odwet za unijne cła

Marcin Kaźmierczak2024-11-06 10:30redaktor Bankier.pl
publikacja
2024-11-06 10:30

W tyskiej fabryce należącej do koncernu Stellantis nie będą, przynajmniej na razie, montowane chińskie elektryki marki Leapmotor. Inwestycja została wstrzymana na ostatniej prostej jako chiński odwet za unijne cła na elektryki z Państwa Środka.

Chiński elektryk z Tychów wstrzymany na ostatniej prostej. To odwet za unijne cła
Chiński elektryk z Tychów wstrzymany na ostatniej prostej. To odwet za unijne cła
fot. Gao Jing / / Xinhua News Agency / Forum

Przedstawiciele chińskiej marki Leapmotor wstrzymanie montażu aut w Tychach tłumaczą decyzjami chińskiego Ministerstwa Gospodarki, o czym w rozmowie z money.pl informuje Polska Agencja Inwestycji i Handlu.

Przypomnijmy, że jeszcze w ubiegłym tygodniu, o czym informowała agencja Reutera, władze w Pekinie zaleciły chińskim producentom samochodów, aby wstrzymali duże inwestycje w krajach europejskich, których rządy poparły nałożenie dodatkowych ceł unijnych na pojazdy elektryczne produkowane w Chinach. Jednym z państw, które powiedziały „tak” cłom na chińskie elektryki, była m.in. Polska.

Tym samym z tyskich linii montażowych nie zjadą auta leapmotor t03, za których produkcję odpowiada spółka joint venture powołana przez Stellantisa i Leapmotor. Inwestycja została wstrzymana na ostatniej prostej, ponieważ w ostatnich tygodniach dokonano już nawet próbnego montażu.

Jak podaje firma, leapmotor t03 to pięciodrzwiowy samochód miejski proporcjami przypominający dobrze znanego z polskich dróg fiata pandę, którego druga generacja produkowana była właśnie w Tychach, a które zostało najpopularniejszym autem w Polsce w 2004 r.

Montaż, a nie produkcja

Jak na platformie X (dawny Twitter) tłumaczy Jakub Jakóbowski, leapmotor t03 miał być w Tychach jedynie montowany w tzw. formule SKD. W skrócie, auto budowane byłoby w Chinach, gdzie następnie rozkładano by je na części, transportowano w takiej formie do Tychów, a tam składano.

Brak „chińczyków” na tyskich liniach montażowych nie oznacza jednak, że z fabryki Stellantisa nie będą w dalszym ciągu wyjeżdżały żadne elektryki. Od ubiegłego roku produkowane są tam elektryczne fiaty 600e, a od kilku tygodni w Tychach trwa produkcja alfy romeo junior.

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (41)

dodaj komentarz
lebero654
W całej sprawie jest kilka wątków. Podstawowy pokażcie mi państwo, które nie dotuje produkcji innowacyjnej. Wszędzie ale to wszędzie czy to UE czy USA czy Kanada są jakieś dotacje, ulgi podatkowe, granty i inne cuda wianki, żeby promować nowoczesne technologie. W efekcie podejście unijne jest z lekka faryzejskie, bo sama UE ma programy W całej sprawie jest kilka wątków. Podstawowy pokażcie mi państwo, które nie dotuje produkcji innowacyjnej. Wszędzie ale to wszędzie czy to UE czy USA czy Kanada są jakieś dotacje, ulgi podatkowe, granty i inne cuda wianki, żeby promować nowoczesne technologie. W efekcie podejście unijne jest z lekka faryzejskie, bo sama UE ma programy dopłat do dzialalności naukowej w zakresie baterii , technologii solarnych itp. Ile forsy wyciągnął Musk z budżetu amerykańskiego to tylko on wie. A ile wyciągnął z budżetu chińskiego na fabrykę w Szanghaju, a niemieckiego na fabryke w Berlinie, to jest dopiero zagadka. Nastepny wątek to jest wątek postępu technicznego Chiny po prostu wyprzedziły technologicznie cały świat w technologiach solarnych, bateryjnych i zbudowały zautomtyzowane fabryki samochodów. I to jest obiektywny powód sukcesu chińskiego. Produkują taniej i są samowystarczalni surowcowo w zakresie metali ziem rzadkich, czyli strategicznego elementu produkcji baterii i silników elektrycznych.
A wątek szczegółowy Stellantis i Leapmotor traktują nasz kraj jak jakis bantustan. Ten model Leapmotor 03 to jest model przestarzały bodajże sprzed 4 lat i albo wypychają nadmierne zapasy albo demontują starą linię montażową na rzecz nowego modelu w nowocześniejszej technologii. Montowanie takiego auta nie podnosi poziomu technologicznego fabryki, w związku z czym korzyści są żadne a i interes wątpliwy, szczególnie, że auta miały być sprzedawane w UE, ale nie w Polsce i to jeszcze za cenę 18 tys. E czyli ca. 80 tys PLN. Dacia chyba jest tańsza.
polonu
Ameryka oleje Polin sami będą się ratować jak się tylko da.
sterl
6 listopada chiński producent pojazdów elektrycznych XPENG zorganizował XPENG AI DAY, prezentując szeroką gamę innowacji, w tym system zasilania Kunpeng, inteligentne kierowanie oparte na AI, układ Turing AI firmy XPENG oraz technologię latających samochodów i robotyki. Wydarzenie to podkreśliło zaangażowanie XPENG w stanie się 6 listopada chiński producent pojazdów elektrycznych XPENG zorganizował XPENG AI DAY, prezentując szeroką gamę innowacji, w tym system zasilania Kunpeng, inteligentne kierowanie oparte na AI, układ Turing AI firmy XPENG oraz technologię latających samochodów i robotyki. Wydarzenie to podkreśliło zaangażowanie XPENG w stanie się globalnym producentem samochodów opartym na AI w ciągu następnej dekady, ze szczególnym naciskiem na ekspansję międzynarodową. System obejmuje rewolucyjną baterię 5C AI supercharger, która może dodać 1 km zasięgu na sekundę ładowania, osiągając 80% swojej pojemności w zaledwie 12 minut. Każda bateria jest wyposażona w układ zarządzania baterią AI, wydłużający żywotność baterii o 30%, co zapewnia większe bezpieczeństwo i trwałość. XPENG zaprezentował również napęd elektryczny nowej generacji z węglika krzemu, osiągający 93,5% wydajności CLTC, przy jednoczesnym zmniejszeniu jego rozmiaru o dwie trzecie, co zapewnia więcej miejsca w kokpicie. System Kunpeng zapewnia zasięg 430 km na samym akumulatorze i zasięg całkowity ponad 1400 km. Dzięki wiodącej w branży prędkości ładowania i zasięgowi jest gotowy do globalnego wdrożenia. XPENG zbudowało dotychczas 1641 własnych stacji ładowania w Chinach, w tym 1307 stacji super ładowania...
sterl
Czy my aby nie stoimy w miejscu? zamiast coś robić? i mam na myśli całą Europę i USA nie tylko Polskę..
sterl
Dyrektor generalny XPENG He Xiaopeng podkreślił również postępy w pracach nad układem Turing AI. W październiku układ pomyślnie przeszedł walidację najnowszych inteligentnych funkcji jazdy firmy, a 2791 funkcji zostało zweryfikowanych w ciągu zaledwie 40 dni.

Zaprojektowany do autonomicznej jazdy L4, układ Turing AI jest pierwszym
Dyrektor generalny XPENG He Xiaopeng podkreślił również postępy w pracach nad układem Turing AI. W październiku układ pomyślnie przeszedł walidację najnowszych inteligentnych funkcji jazdy firmy, a 2791 funkcji zostało zweryfikowanych w ciągu zaledwie 40 dni.

Zaprojektowany do autonomicznej jazdy L4, układ Turing AI jest pierwszym tego typu układem zdolnym do zasilania samochodów AI, robotów i samochodów latających. Posiada dwie niestandardowe jednostki przetwarzania neuronowego (NPU), dwa niezależne procesory obrazu (ISP) i architekturę specyficzną dla sieci neuronowej (DSA). Dzięki 40 rdzeniom przetwarzającym układ obsługuje duże modele do 30 miliardów parametrów, podczas gdy niezależny moduł bezpieczeństwa zapewnia pełne monitorowanie bezpieczeństwa pojazdu dla autonomicznej jazdy L4.
marszalek2020
Turlam się ze śmiechu :))))

"Wprowadzenie dodatkowych ceł poparło zaledwie 10 spośród 27 krajów UE, w tym Polska. Przeciwko było pięć państw, ale aż 12 wstrzymało się od głosu. W gronie krytyków tego pomysłu były Niemcy"

Czyli Niemcy byli przeciw bo Chińczycy będą się mścili na tych co byli za, czyli na państwie
Turlam się ze śmiechu :))))

"Wprowadzenie dodatkowych ceł poparło zaledwie 10 spośród 27 krajów UE, w tym Polska. Przeciwko było pięć państw, ale aż 12 wstrzymało się od głosu. W gronie krytyków tego pomysłu były Niemcy"

Czyli Niemcy byli przeciw bo Chińczycy będą się mścili na tych co byli za, czyli na państwie Donalda Tuska :)
marszalek2020
To powoli wygląda to tak, że jak gdzieś w Europie popsuje się ki...el, to na pierwszy ogień zgłosi się Tusk z jego 38 milionami podwładnych.

Nieźle się urządziłyście, siostry :)

himomountain
Dokładnie o tym mówiłem. Za tą akcję powinien być trybunał stanu. Ale Polak się nie skuma.
opel111
Niedługo lewakom dołoży też Donald,niemiaszki już mają pełne portki,niestety nam też dostanie się rykoszetem jako niemieckim monterom
mim003
Kurczę ta wiadomość spadła na mnie jak grom z jasnego nieba taka fura i nie będę mógł jej kupić a już szykowałem się do sprzedaży x7 chciałem zamienić na to prestiżowe auto planowalem trase Szwecja Norwegia nord camp w przyszłym roku i 20 ładowań po drodze a tu lipa pojadę niemieckim dieslem

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki