REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

REUTERSChiny wydały polecenie producentom samochodów: koniec z inwestycjami w UE

2024-10-31 11:06
publikacja
2024-10-31 11:06

Władze w Pekinie zaleciły chińskim producentom samochodów, aby wstrzymali duże inwestycje w krajach europejskich, których rządy poparły nałożenie dodatkowych ceł unijnych na pojazdy elektryczne produkowane w Chinach - ujawnił w czwartek Reuters. W ocenie agencji może to pogłębić podziały w UE.

Chiny wydały polecenie producentom samochodów: koniec z inwestycjami w UE
Chiny wydały polecenie producentom samochodów: koniec z inwestycjami w UE
fot. Scharfsinn / / Shutterstock

Na spotkaniu zorganizowanym przez ministerstwo handlu 10 października chińscy producenci, w tym BYD, SAIC czy Geely, zostali poinstruowani, aby "ostrożnie podchodzili do inwestycji w krajach, które wstrzymały się od głosu, i czuli się +zachęceni+ do inwestowania w tych krajach, które głosowały przeciwko taryfom" - podał Reuters, powołując się na dwa anonimowe źródła zaznajomione ze sprawą.

Unijne cła na produkowane w Chinach samochody elektryczne, które zaczęły obowiązywać od środy, wynoszą między 7,8 a 35,3 proc. i będą nakładane w dodatku do już obowiązujących w UE ceł 10 proc. na importowane samochody.

W głosowaniu, które odbyło się 4 października, przeciwko wprowadzeniu dodatkowych taryf było pięć państw: Niemcy, Węgry, Malta, Słowenia i Słowacja. Za opowiedziało się 10 państw: Włochy, Francja, Holandia, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska, Dania, Bułgaria i Irlandia. Dwanaście krajów wstrzymało się od głosu.

Reuters przypomina, że Włochy prowadzą rozmowy z Chery, największym pod względem eksportu chińskim producentem samochodów, oraz z innymi chińskimi producentami, w tym Dongfeng Motor, w sprawie potencjalnych inwestycji.

Państwowy koncern SAIC planuje otwarcie w tym roku drugiego europejskiego centrum części we Francji, aby zaspokoić rosnący popyt na samochody marki MG.

Z kolei BYD buduje fabrykę na Węgrzech. Dodatkowo chiński gigant pojazdów elektrycznych rozważa przeniesienie swojej europejskiej siedziby z Holandii na Węgry - podaje agencja, cytując dwa źródła.

Cztery dni po głosowaniu w UE resort handlu w Pekinie poinformował również, że w ramach "ochrony swoich przedsiębiorstw" brane jest pod uwagę podniesienie ceł na import pojazdów wyposażonych w silniki o dużej pojemności skokowej, co najbardziej uderzyłoby w Niemcy, które zagłosowały przeciwko propozycji KE.

Obecnie w Polsce w fabryce Stellantis w Tychach składany jest model "elektryka" T03 chińskiej firmy Leapmotor.

Krzysztof Pawliszak (PAP)

krp/ akl/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (43)

dodaj komentarz
devu
Niemcy glosowały przeciw - mimo, ze żyją z produkcji samochodów. A Polacy politycy za mimo, ze nie produkujemy nic. A kto ludzi pytał o zdanie? Czemu Europosłowie robia co chcą? To my ich wybraliśmy i to nasz interesy maja reprezentować.
roza_von_tusk
Bardzo dobrze że Tusk tym głosowaniem zablokował inwestycje Chińskie w polskiej guberni na rozkaz z Berlina, za to niemcy będą współpracować z Chińczykami. Fajnopolacy mają zbierać szparagi w kraju rasy panów, a nie marzyć o jakiś Chińskich nowoczesnych inwestycjach.
mesten
Jak być miał śladowe ilości oleju w głowie to wiedziałbyś że Niemcy lobbowali przeciwko tym cłom.
mesten
No to Chinczyki strzelili sobie w kolano.
sammler
Ta? Ci sami Chińczycy, którzy we WŁASNYM, JEDNYM państwie mają 4x tyle obywateli, co CAŁA Unia Europejska? A w kontekście EV - mają złoża litu, których UE nie ma? Dawid-GOLAS wypowiada wojnę handlową Samsonowi?

xD

Weź, bo mi ze śmiechu zajady popękają...
mesten odpowiada sammler
Przecież podobno nikt nie chce elektryków
sammler odpowiada mesten
Nie chcą europejskich elektryków. A to jednak różnica.
trpaslik
Zełenski nam się odszczekuje, a z Orbanem próbuje dojść do porozumienia. Wiadomo, jak jesteś dla Ruska grzeczny, to ciebie nie szanuje, jak dasz mu w ryj, to ukłoni się i "szaconek" będzie miał. My to jednak pożyteczni idioci jesteśmy.
marianpazdzioch
Ruskieazjatyckie trole wyją w komentarzach. Prawidłowo.
to_i_owo
Durne te cła

Trzeba było zrobić jak Chiny- sprzedaż tylko Joint venture gdzie firma z UE ma 51%

A cła, mogą być ok, ale trzeba być gotowym na eskalacje i wojnę celną
Teoretycznie mamy przewagę bo Chiny mają gigantyczną nadwyżkę, ale mają też produkcję krytyczną
EU jak zawsze nie gotowa
Tu i tak już jest przegrany
Durne te cła

Trzeba było zrobić jak Chiny- sprzedaż tylko Joint venture gdzie firma z UE ma 51%

A cła, mogą być ok, ale trzeba być gotowym na eskalacje i wojnę celną
Teoretycznie mamy przewagę bo Chiny mają gigantyczną nadwyżkę, ale mają też produkcję krytyczną
EU jak zawsze nie gotowa
Tu i tak już jest przegrany kontynent

Powiązane: Chiny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki