W maju 2024 r. mediana ceny oczekiwanej za samochody używane w Polsce wyniosła 34,9 tys. zł – wynika z danych serwisu AAA Auto. Było to o blisko 17 proc., a nominalnie o 5 tys. zł więcej niż przed rokiem. Stawki rosną mimo nabierającego rozpędu importu używanych aut do komisów.


Po stabilizacji stawek w polskich komisach samochodowych maj przyniósł wyraźny wzrost. Względem kwietnia mediana ceny wzrosła bowiem o 9 proc., a nominalnie o blisko 3 tys. zł. Ceny rosną m.in. z powodu obniżającego się wieku oferowanych aut.
Z jednej strony znacząco wzrosła oferta polskich komisów samochodowych. W maju 2024 r. oferowano bowiem blisko 253 tys. używanych aut – o ok. 45 tys. więcej niż w maju 2023 r. Z drugiej spada mediana wieku. W maju wyniosła nieco ponad 11 lat – o ponad 1 rok mniej niż w analogicznym okresie 2023 r.


Rośnie także import aut używanych z zagranicy. Zgodnie z danymi Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar w ciągu pierwszych pięciu miesięcy do polskich komisów trafiło 366,8 tys. takich pojazdów – o 26,1 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2023 r.
Wracając do cen, najmocniej – o blisko 25 proc. – w ujęciu rocznym wzrosła mediana w woj. podlaskim. W maju 2024 r. było to 34,8 tys. zł – o 6,9 tys. zł więcej niż rok wcześniej. Ponad 20-procentowy wzrost miał miejsce także w woj. zachodniopomorskim (z 24,2 tys. do 29,5 tys. zł).
Próg 30 tys. zł przekroczony został już w większości województw, przy czym w woj. mazowieckim ponad połowa ofert sprzedaży opiewała na co najmniej 42 tys. zł – o 11,8 proc., a nominalnie o 4,4 tys. zł więcej niż w maju 2023 r.
Najtańszym województwem pozostaje lubuskie, gdzie mediana ceny zatrzymała się w maju na 27,3 tys. zł (+9,2 proc. i +2,3 tys. zł r/r).
Spośród aut sprowadzonych z zagranicy w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2024 r. Polacy najczęściej rejestrowali używane ople astry (10 264 szt.). Volkswageny golfy rejestrowano 9664 razy, a najpopularniejsze w ostatnich latach audi a4 trafiło do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców 9228 razy.