REKLAMA

Black Friday pierwszy raz po nowemu. Sprzedawcy muszą podawać tę informację

Ewelina Czechowicz2023-11-23 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2023-11-23 06:00

Szaleństwo przedświątecznych zakupów przed nami. Black Friday i Cyber Monday to dni, kiedy sprzedawcy prześcigają się z promocjami. W tym roku obniżki cen muszą uwzględniać zapisy dyrektywy Omnibus. Tłumaczymy, co to oznacza dla konsumentów i sprzedawców. Przypominamy też najważniejsze prawa konsumentów.

Black Friday pierwszy raz po nowemu. Sprzedawcy muszą podawać tę informację
Black Friday pierwszy raz po nowemu. Sprzedawcy muszą podawać tę informację
fot. Roman Samborskyi / / Shutterstock

Najbliższy piątek dla sprzedawców to dzień nazywany Black Friday (Czarny Piątek). W tym roku podczas Black Friday po raz pierwszy sprzedawcy mają obowiązek stosowania dyrektywy Omnibus, która obowiązuje od 1 stycznia 2023 roku. Nowe regulacje mają na celu zwiększenie ochrony konsumentów i walkę z nieuczciwymi praktykami szczególnie w czasie promocji i wyprzedaży.

W myśl obowiązujących przepisów sprzedawcy mają obowiązek do podawania informacji o cenach w przejrzysty sposób, co ma zapobiegać sztucznym promocją. Handlowcy mają obowiązek informować o najniższej cenie produktu z ostatnich 30 dni.

Dyrektywa Omnibus – jak powinna wyglądać informacja o cenie?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami sprzedawca ma obowiązek obok informacji o obniżonej cenie podać również informacji o najniższej cenie tego towaru lub usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Media Expert

W sytuacji kiedy obniżka dotyczy towaru oferowanego do sprzedaży krócej niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie, trzeba podać również informację o najniższej cenie tego towaru lub usługi, która obowiązywała w okresie od dnia oferowania tego towaru lub usługi do sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki.

Własna działalność gospodarcza a podatki

Jaką formę opodatkowania wybrać?

Własna działalność gospodarcza a podatki

Założyłeś własną firmę? Kolejnym krokiem w jest wybór sposobu rozliczania się ze skarbówką z tytułu osiąganych dochodów. Odpowiednia formy opodatkowania, dopasowana do potrzeb przedsiębiorcy, niesie ze sobą korzyści finansowe. Warto o nich wiedzieć! Pobierz e-booka zostawiając zgody, albo zapłać 20 zł
Masz pytanie? Napisz na marketing@bankier.pl

Pole wypełnione niepoprawnie!
Pole wypełnione niepoprawnie!
Jeśli chcesz fakturę, to wypełnij dalszą część formularza:
Pole wypełnione niepoprawnie!
Pole wypełnione niepoprawnie!
Pole wypełnione niepoprawnie!
Podaj kod w formacie xx-xxx!
Pole wypełnione niepoprawnie!
Allegro

Natomiast w przypadku towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności, istnieje obowiązek podania informacji o obniżonej cenie oraz informacji o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki.

Wymienione zasady należy stosować zarówno w sprzedaży stacjonarnej jak i w sklepach internetowych oraz w reklamach, w których podawana jest cena.

Czy warto kupować w czarny piątek?

Warto sprawdzić ceny produktów z perspektywy czasu. Na pewno nie są wskazane zakupy pod wpływem chwili. Niekoniecznie w Black Friday będą najlepsze ceny, bo obniżki zwykle opatrzone są gwiazdką i ograniczone do wybranych produktów. Stąd, żeby uniknąć rozczarowań, warto weryfikować ceny za pomocą porównywarki, sprawdzać je u kilku sprzedawców w różnym przedziale czasowym.

Prawo jest po stronie konsumenta

Przy zakupach w trakcie promocji w Black Fraidy i nie tylko warto poznać jej zasady. Sprawdzić dostępne opcje zwrotu towaru i ewentualne koszty. W internecie konsumenci mogą znaleźć coraz więcej narzędzi, które pozwalają na monitorowanie cen produktów. Coraz łatwiej sprawdzić, czy mamy do czynienia z prawdziwą obniżką.

Poza obowiązkami wynikającymi z dyrektywy Omnibus warto przypomnieć prawa konsumenta. Trzeba pamiętać, że kupując podczas wyprzedaży i promocji, ma takie same prawa, jak zwykle. Przepisy te obowiązują na terenie całej Unii Europejskiej. Stąd kupujący ma nie tylko prawo do informacji o wysokości obniżki.

Warto też przypomnieć, że kupujący ma prawo do zakupu towaru w korzystniejszej cenie. W przypadku kiedy produkt ma metkę z niższą ceną lub jego cena na półce jest oznaczona i jest niższa niż przy kasie, to mamy prawo do zakupu produktu w niższej cenie. Często w czasie promocji okazuje się przy kasie, że cena nie jest obniżona, dlatego warto pamiętać o tym prawi i zapłacić cenę, za którą zamierzaliśmy kupić upatrzony przedmiot, a nie tej, która jest nam podawana do zapłaty wg kasy.

W przypadku zakupów internetowych mamy prawo do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny w ciągu 14 dni. Wystarczy, że przekażemy sprzedawcy wypełnione oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Wówczas sprzedawca ma obowiązek zwrócić nam cenę towaru i koszty przesyłki.

Pamiętajmy, że jeżeli zakup pochodzi ze sklepu stacjonarnego, możliwość zwrotu pełnowartościowego towaru zależy od dobrej woli sprzedawcy – to on ustala zasady zwrotu.
W przypadku każdego zakupu mamy prawo do reklamacji wadliwego towaru. Jeżeli towar ma wadę, mamy prawo do reklamacji w terminie 2 lat od zakupu. Możemy żądać złóż naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny lub – jeśli wada jest istotna – mamy prawo odstąpić od umowy.

Źródło:
Ewelina Czechowicz
Ewelina Czechowicz
redaktor Bankier.pl

Prawnik. Doświadczenie zawodowe zdobywała w jednej z największych wrocławskich spółek giełdowych (2008-2017), gdzie zajmowała się dochodzeniem odszkodowań, była Kierownikiem Działu Oceny i Uzupełnienia Spraw, Kierownikiem Działu Kolizji Drogowych. W latach 2012-2015 Zastępca Kierownika Departamentu Szkód Korporacyjnych jednej z największych kancelarii prawnych na Dolnym Śląsku. Pracownik Krajowej Administracji Skarbowej w latach 2018-2020. Absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Europejskiej Wyższej Szkoły Prawa i Administracji w Warszawie. W swoich publikacjach na łamach Bankier.pl i PIT.pl porusza tematykę prawno-podatkową oraz dotyczącą odszkodowań.

Tematy
Najtańsze konta firmowe dla oszczędzających z premią

Najtańsze konta firmowe dla oszczędzających z premią

Komentarze (10)

dodaj komentarz
shk7421
Kolejny pomysł amerkańców jak przekonać ludzi by kupowali niepotrzebne rzeczy. A sklepy w ten sposób mogą sprzedać towar który zalega w magazynach...
zoomek
Ale niema obowiązku pupowania. Przynajmniej na razie. Jak wprowadzą CBDC to może się okazać że jest bo za miesiąc pieniądz zniknie a i wydać się nieda na wszystko tylko na to na co pozwolą. Takie czasy idooo...
Zliczajta swój ślad CełO2!
Musk Starshipom nie musi.
wizytator
Jak głosi legenda miejska podobno można to obejść wycofując z oferty na kilka dni towar. I licznik bije od początku. Nie wiem, nie sprawdzałem. Powtarzam za innymi. Może ktoś z was wie lepiej?
demokracja2137
ta dyrektywa miała by sens, gdyby wymuszała na sprzedawcach podanie najniższej ceny z ostatnich 90 dni, a nie 30 dni... co to za problem zmienić ceny na miesiąc przed Black Friday?
zenonn
Wierzącemu nie pomoże. Wierzy oszustom, reklamie, politykom, kaznodziejom.
Każdy kupuje czasami impulsywnie coś zbędnego.
Niektórzy wszystko kupują bez zastanawiania się nad ceną. Stać ich, inni płacą.
Kto planował droższy zakup od miesięcy, wie czy teraz jest taniej czy poczekać do końca roku, pierwszego dnia przyszłego
Wierzącemu nie pomoże. Wierzy oszustom, reklamie, politykom, kaznodziejom.
Każdy kupuje czasami impulsywnie coś zbędnego.
Niektórzy wszystko kupują bez zastanawiania się nad ceną. Stać ich, inni płacą.
Kto planował droższy zakup od miesięcy, wie czy teraz jest taniej czy poczekać do końca roku, pierwszego dnia przyszłego roku.
Kupowanie przydasia bo taniej nie ma sensu. Towar najpierw musi być potrzebny. Zbytek w każdej cenie jest za drogi.
Ale piękne auto, kupię sobie bo pasuje do koloru lakieru moich paznokci, dają darmowe ubezpieczenie jak kupię do końca miesiąca. Kto płaci? Bank?
zenonn
Ceny na Czarny Piątek zmieniało się w nocy z czwartku na piątek.
Kosztowało coś w czwartek 100, nowa etykieta miała przekreślone wielkie 599, jeszcze większe rabat 70%, cena 179. Klient zadowolony z "okazji". Sprzedawca z czarnego piątku.
Lubi głupek być oszukiwany to ma rabat 70%
piewcateorii
"Handlowcy mają obowiązek informować o najniższej cenie produktu z ostatnich 30 dni." Dlatego teraz się obserwuje, że już od końca września i początku listopada produkty zaczęły dziwne drożeć.
stachsgh
Oni zaszaleli z tym Black Friday
https://www.youtube.com/watch?v=L7QojZfEV-o
xajmaq
Czyli... Koniec promocyjnej przeceny z 1600 na 1800??
zenonn
Jak wypindrzona lalunia mająca niechęć do rachunków, wydaje cudze pieniądze i kupuje pod wpływem emocji kolejną kieckę, buty, kosmetyk, gadżet to sprzedawca się cieszy. Cena nie gra roli, póki płatnik jej nie wywali na zbity pysk.
Dla głupków rabat "do -70%" napisał głupek.
Przecena z 1600 na 1800 to rabat -12,5%.
Jak wypindrzona lalunia mająca niechęć do rachunków, wydaje cudze pieniądze i kupuje pod wpływem emocji kolejną kieckę, buty, kosmetyk, gadżet to sprzedawca się cieszy. Cena nie gra roli, póki płatnik jej nie wywali na zbity pysk.
Dla głupków rabat "do -70%" napisał głupek.
Przecena z 1600 na 1800 to rabat -12,5%.
Chce rabat -70%? "Ne ma problema". Cena 2720 po rabacie -70%. Niech strace dam rabat specjalny -100%, cena 3200.

Powiązane: Prawo przedsiębiorcy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki