Big Data, czyli czego nie powiedział wiceprezes Aliora

analityk Bankier.pl

Mamy największą w Polsce bazę danych o klientach - mówił niedawno w rozmowie z PRNews.pl prezes Alior Banku Wojciech Sobieraj. Wiceprezes Michał Hucał uzupełnia, że dane będą kompilowane z danymi z Facebooka. Internet huczy, media wietrzą sensację, a prawda jest taka, że przed Big Data i tak nie uciekniemy.

Big Data to temat, który rozpala wyobraźnię niemal wszystkich korporacji. Zaawansowane przetwarzanie danych, uzupełnianie ich o informacje pozyskane z innych źródeł, tworzenie algorytmów i modeli, w oparciu o które można lepiej ocenić klienta, dopasować mu lepszą ofertę czy wykryć nadużycia - to marzenie każdego działu sprzedaży. Chcemy czy nie, ten kierunek będzie kluczowy dla biznesu w ciągu najbliższych lat. Z powodzeniem wykorzystują go już firmy, którym swoje dane udostępniamy chętnie i za darmo - Google czy Facebook. Przecież już od dawna dostajemy spersonalizowane reklamy produktów czy usług, których wcześniej szukaliśmy w internecie.

Czego nie powiedział wiceprezes Aliora?

Kilka dni temu nowy wiceprezes Alior Banku Michał Hucał udzielił w TVN CNBC wywiadu między innymi na temat przetwarzania przez bank danych i kwestii związanych z Big Data. Wywiad odbił się szerokim echem w internecie, głównie za sprawą faktu, że Michał Hucał powiedział o outsorcingu usług związanych z przetwarzaniem danych. Wydaje mi się, że niektóre media przesadnie rozdmuchały sprawę pisząc, że bank będzie handlował danymi osobowymi. Prezes mówił raczej o sprzedaży rozwiązania polegającego na przetwarzaniu danych. Innymi słowy - usługi opierającej się na tworzeniu paczek profili klientów. Nie jestem jednak tego pewien, bo redaktorzy o to już nie dopytali, ironizując na temat KGB i permanentnej inwigilacji.

Moje przypuszczenia częściowo potwierdza też zespół PR Alior Banku, który zaczął dementować całe zamieszanie na internetowych forach: "Nie chodzi przy tym w żadnym przypadku o handlowanie danymi klientów Banku! W tym roku Alior Bank planuje przede wszystkim w lepszy sposób oceniać zdolność kredytową klientów. Docelowo, bazując na naszych doświadczeniach, chcielibyśmyświadczyć usługi technologiczne innym dużym firmom, oparte na takich rozwiązaniach. Niemniej nie chodzi o przekazywanie takim firmom danych naszych klientów, lecz o tworzenie narzędzi dla innych firm, aby same mogły lepiej analizować dane swoich klientów".

Facebookowe przelewy OK, ale dane z Facebooka już nie?

Nie mniej zbulwersował internautów wątek z papierosem i ubezpieczeniem. Wiceprezes stwierdził, że nie kryjący swojego nałogu palacz będzie płacił wyższe składki na ubezpieczenie na życie. Nie powinno to specjalnie dziwić, skoro przecież osoby mieszkające na terenach narażonych na powodzie muszą płacić wyższe składki za ubezpieczenie nieruchomości, a powodujący kolizje płacą więcej za OC czy AC. Kiedy podpisujemy umowę o ubezpieczenie auta, przyjeżdża do nas agent, dokładnie ogląda samochód i robi zdjęcia. Tak samo bank "obejrzy" nas przed zawarciem polisy na życie.

tania hipoteka »Przepis na tańszą hipotekę? Konto, polisa i karta

A że bank weźmie niektóre informacje z Facebooka? Przecież sami je tam udostępniamy, nikt nas do tego nie zmusza.Dziś internet został obdarty z anonimowości - na portalach społecznościowych pospisujemy się własnym nazwiskiem, chwalimy się gdzie spędziliśmy wakacje, piszemy gdzie pracujemy, jak imprezujemy. Prowadzimy tam drugie, oficjalne życie. Nawet premier na Twitterze pisze, że leży w łóżku z żoną. Na marginesie warto dodać, że taka polityka przetwarzania danych może działać też na niekorzyść banku. W sieci łatwo bowiem zrobić fałszywy profil swojej własnej osoby. Pochwalić się dobrą pracą, zarobkami przykładnym życiem i... mieć łatwiejszą drogę do tańszego kredytu.

Nie chciałbym spotkać się z zarzutem bronienia Alior Banku. Jestem przeciwnikiem nielegalnego sprzedawania danych osobowych i udostępniania ich innych podmiotom bez zgody zainteresowanego. Jestem jednak też realistą - każdy z nas podpisuje dziesiątki różnych umów, gdzie zawarta jest klauzula o przetwarzaniu danych osobowych w celach marketingu. W każdej umowie bankowej znajduje się zapis, że "zebrane dane osobowe mogą być udostępniane podmiotom wskazanym w przepisach powszechnie obowiązującego prawa, a w szczególności w Prawie bankowym." Czy ktoś zadał sobie trud, by sprawdzić, które podmioty są "wskazane w przepisach powszechnie obowiązującego prawa" i podpisał umowę z pełną świadomością konsekwencji tego zapisu?

Na ile jesteśmy anonimowy?

Warto zastanowić się, na ile dziś jesteśmy anonimowi. Permanentna inwigilacja, która tak rozbawiła redaktorów TVN CNBC już się dzieje. Każde nawiązanie połączenia z telefonu zdradza miejsce naszego pobytu, każde użycie karty płatniczej wskazuje, gdzie dokonaliśmy zakupu. Każde wyciągnięcie karty lojalnościowej oznacza poinformowanie sklepu, co ja, Wojciech Boczoń, kupiłem (pisałem o tym szerzej przy omawianiu programu Clubcard Tesco). Przecież już teraz bank doskonale wie, w jakich sklepach dokonujemy zakupów (po kodach MCC) i może nam proponować rabaty, zniżki. Wyszukiwanie miejsca w oparciu o GPS wbudowany w smartfona pokazuje firmie Google gdzie jesteśmy.

kredyt hipoteczny »Jak dużo poświęcisz dla tańszego kredytu hipotecznego?

Nie mówię już o popularnym serwisie społecznościowym Foursquare, za pomocą którego chwalimy się znajomym gdzie dokładnie się w danej chwili znajdujemy. Nawet zostawienie komentarza na forum nie jest anonimowe. Administrator ma wgląd w adresy IP, po których można zlokalizować komputer. Wchodząc do biurowca musimy odbić swoją kartę z czipem itp. Chętnie korzystamy z menadżerów finansów zintegrowanych z bankowością internetową. Nie oszukujmy się - nie jest to tylko ułatwienie dla nas do uporządkowania budżetu, ale także dla banku, który może tworzyć na własny użytek podobne profile klientów i podsyłać im konkretne produkty. Przykłady można mnożyć. Wystarczy tylko zebrać dane udostępniane przez nas dobrowolnie do kupy i poukładać w paczkach. Pytanie, ile osób już dziś sprzedałoby wszystkie swoje dane, by mieć stałą zniżkę na hamburgery czy pizzę?

Zresztą wykorzystywanie danych z Facebooka to wcale nie tak odległa przyszłość, jak mogłoby się nam wydawać. Internetowy bank Moven, który za moment zadebiutuje za Oceanem, chce stworzyć rozbudowany procesu analizy KYC/CIP (Know your Customer/Customer Identification Program), który do poznania klienta i stworzenia jego modelu wykorzystuje informacje z serwisów społecznościowych - Facebooka i Twittera. Brzmi znajomo? Czym innym, jak nie przetwarzaniem informacji w ramach Big Data ma być geolokalizacja i podsuwanie przez bank spersonalizowanych ofert rabatowych wprost na ekran smartfona?

Zamiast więc kreślić czarne wizje, warto się zastanowić nad pozytywnymi aspektami Big Data. Może się bowiem okazać, że strach ma tylko wielkie oczy, a sensowne przetworzenie danych przyniesie korzyść samym konsumentom (lepiej dopasowane kredyty, lokaty, rabaty itp.). Być może wywiad w TVN to dobry sygnał do dyskusji, jak uregulować ten rynek, by miał on ręce i nogi.

Słowo od Alior Banku
W związku z wypowiedzią wiceprezesa Zarządu Alior Banku wyemitowaną w TVN CNBC 14 lutego br, dotyczącą koncepcji „BIG DATA”, pojawiły się komentarze, świadczące o nieprawidłowej interpretacji tej wypowiedzi.

Zapewniamy, że Alior Bank nigdy nie zamierzał dzielić się z kimkolwiek danymi na temat klientów bez ich zgody. W swojej wypowiedzi wiceprezes wyraźnie podkreślił, że wszelkie dane, dotyczące klientów, bank zamierza wykorzystywać wyłącznie za ich wyraźną zgodą. Spekulacje, które pojawiły się na ten temat w Internecie, są zatem nieuzasadnione i wynikają z nieporozumienia.

Alior Bank, tak jak każda licząca się na rynku firma, jest zainteresowany badaniem możliwości analizy danych w ramach nowej dziedziny „BIG DATA”, która znajduje się dopiero w fazie koncepcyjnej, nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Bank określa możliwości wykorzystania innowacyjnych sposobów przetwarzania danych, np. uwzględniających informacje z serwisów społecznościowych, aby zaproponować klientom lepsze rozwiązania, takie jak zupełnie nowe, uproszczone procesy oceny zdolności kredytowej, a w przyszłości również bardziej spersonalizowane produkty bankowe. Zaznaczamy, że będzie to dotyczyć tylko i wyłącznie klientów, którzy sami zdecydują się na udostępnienie bankowi swoich danych i wyrażą zgodę na ich przetwarzanie.

Alior Bank nie podjął jeszcze żadnej decyzji dotyczącej wprowadzenia jakichkolwiek rozwiązań w oparciu o koncepcję „BIG DATA”. Bank nie wyklucza jednak, że w przyszłości zaproponuje nowoczesne narzędzia do analizy danych, których wyłącznym celem będzie zwiększenie satysfakcji klientów z usług banku.

Co ważne, ostateczna decyzja w sprawie korzystania z nowych rozwiązań opartych o koncepcję „BIG DATA”, które bank może ewentualnie udostępnić w przyszłości, zawsze będzie należała do klientów, którzy będą mieli pełną swobodę w podjęciu takiej decyzji.


Wojciech Boczoń
Bankier.pl

Tekst pochodzi z serwisu:

Wojciech Boczoń

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 1 ~rudaa

ja dlugo bylam przeciwna takim portalom jak FB, ale w koncu "zostalam zmuszona".....mam jedno zdjecie, oraz nazwe uczelni-to łącznie z imieniem jedyne prawdziwe dane.nawet poczte zalozylam osobna na ten cel zeby nic z niczym mnie " ni elaczylo"nierozumiem umieszczania swoich danych personalnych w necie.

! Odpowiedz
2 1 ~gość

A wszystko "dla naszego dobra"... resztę niech każdy dopowie sobie sam.

! Odpowiedz
2 0 ~ddf

A ja nie mam iphone, nie mam facebooka i zyje!!! A nawet mam sie bardzo dobrze w odrozneniu od tych bezmozgow, ktorzy bez szpanu nie potrafia zyc (lub osoby, ktore usilnie staraja sie wprowadzic w zycie nowinki techniczne, ktore im sa w ogole nie potrzbene).

! Odpowiedz
3 0 ~szwajcar

sweite slowa sweit slowa! komunistcyzne kmioty i sbckie scierwa! banrut polska zbanda 4rga i masa idiotow ktorzy beda sufit jezsc niebawem a rweowlcuji ten kraj nie uniknie!

! Odpowiedz
2 0 ~Mag

A moze ktos po prostu nie chce by mu podsuwano oferty pod nos, a tym bardziej na smartfona? Moze by tak traktowac ludzi jak doroslych, ktorzy jesli beda czegos potrzebowac to to znajda, a skoro nie potrzebuja to nie wciskac im nic na sile?

! Odpowiedz
0 1 ~były klient aliora

Ja już nie mam knota w alior banku, zamknąłem po tym jak potajemnie wprowadzili opłatę 8,07PLN. Uważam to za złodziejską opłatę za melonik... ale cóż może mały jeden klient...wypisałem się po prostu i już

Widzę że Pan prezes Sobieraj @ company są mistrzami w oskubywaniu jelonków
Z pewnym podziwem patrzę na ich kreatywność.... beware.

Polecam wpisać w googlu alior bank opinie i wyrobić sobie zdanie o tym banku
zaiste "najwyższa" qltura bankowości

były klient aliora

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 1 ~ja

wystarczyło złożyć reklamację. Mi oddali...

! Odpowiedz
1 1 ~Iwona

Jeśli zamienisz konto w Aliorze na to główne, to dalej będziesz mógł korzystać z ich benefitów. Wtedy konto jest za darmo.

! Odpowiedz
0 1 ~konsumat

Ja ułatwię te symulacje i od razu powiem co chcę mieć:

- dom na kredyt
- rodzinę na kredyt
- ubranie na kredyt
- jedzenie na kredyt
- ogólnie wszystko chcę na kredyt z oprocentowaniem 24% w skali roku.

O tym wszystkim mażę i tego pragnę. Proszę przygotować ofertę dla mnie, CHĘTNIE SKORZYSTAM.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 2 ~Hadoop

Google, Facebook, Twiteer, Amazon juz wykorzystuja ta technologie od dobrych kilku lat. Czy ktos z was sie zastanawial dlaczego przy wyszukiwaniu w googlach pojawiaja sie reklamy czy trafienia takie kore dotycza juz wyszukiwancyh hasel czy informacji zawarty w mailu wyslanym/otrzymanym na gmail ?
Alior che to samo zrobic. technologia jest nowa w Polsce jeszcze malo znana ale rewolucyjna. Najpierw najwieksi a pozniej mniejsi beda z niej korzystac. Tego nie unikniemy. Zastanowcie sie lepiej na czyich serwerach trzymac skrzynke pocztowa, gdzie kupowac czy zamieszczac swoj profi czy z kim bankowac.
Bycie swiadomym to bedzie wkrotce wazniejsza cecha osobowosci niz wyksztalcenie czy inteligencja :)

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne
/* (c)AdOcean 2003-2015, pulsbiznesu.bankprzyszlosci.bankier.pl.Felietony i analizy.Wiadomosci.Video */ ado.slave('adoceanmyaoxpolntpmld', {myMaster: 'anTs2_SKLYGYnUmwtyzcLsF9jG_n.p.L5oKWT_WiRFX.Y7' });

Powiadomienie o debacie

Zapisz się do newslettera przypominającego o transmisjach kolejnych debat.

WIG-BANKI 0,30% 6 628,02
2020-01-28 12:00:00
PKOBP 1,07% 34,83
2020-01-28 12:00:00
SANPL 0,58% 279,00
2020-01-28 11:59:09
BNPPPL 3,23% 70,40
2020-01-28 11:09:28
PEKAO 0,16% 97,62
2020-01-28 11:59:49
BOS 1,49% 6,80
2020-01-28 11:38:17
IDEABANK 1,74% 2,34
2020-01-28 11:37:47
HANDLOWY 0,00% 56,10
2020-01-28 11:46:06
UNICREDIT 0,00% 55,00
2020-01-27 11:46:48
SANTANDER -4,33% 15,02
2020-01-28 09:24:29
GETIN -1,20% 1,48
2020-01-28 11:57:58
MILLENNIUM -0,08% 5,91
2020-01-28 11:59:56
ALIOR -0,37% 27,10
2020-01-28 12:00:27
MBANK -0,94% 359,00
2020-01-28 11:58:08
INGBSK -1,96% 200,50
2020-01-28 11:46:33