REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Bieńkowska: konieczna zmiana systemu poboru opłat na autostradach

2014-08-03 19:13
publikacja
2014-08-03 19:13
Bieńkowska: konieczna zmiana systemu poboru opłat na autostradach
Bieńkowska: konieczna zmiana systemu poboru opłat na autostradach
fot. Katarzyna Waś-Smarczewska / / Bankier.pl

Do końca wakacji będą działania doraźne, by zmniejszyć korki przy wjazdach na autostrady, ale konieczna jest zmiana systemu poboru opłat - powiedziała w niedzielę wicepremier, minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska.

Minister uczestniczyła tego dnia w otwarciu części obwodnicy Gdowa w Małopolsce.

Jeżeli są bramki i jeżeli natężenie ruchu jest trzy czy cztery razy większe niż to, które się tam przewidywało, to te korki będą się robić. Działania doraźne - na każdy weekend - do końca wakacji podejmujemy, natomiast trwają bardzo intensywne prace nad zmianą systemu płatności za autostrady w Polsce - powiedziała Bieńkowska, odnosząc się do weekendowych korków przed punktami poboru opłat na polskich autostradach.

Nie mam złudzeń: wszędzie w Europie, gdzie są bramki, tam są korki. Wczoraj sprawdzałam: korki w Chorwacji sięgają 10 czy 12 km, we Włoszech, we Francji, tam, gdzie są bramki, tam są korki - dodała. Jeżeli natężenie ruchu wynosi normalnie i tak było planowane 30 tys. pojazdów na dobę, a w tej chwili na wyjeździe z autostrady na Gdańsk mamy ok. 80 tys. pojazdów dobowo, a na obwodnicy trójmiejskiej mamy dziewięćdziesiąt kilka tysięcy pojazdów na dobę, to nawet gdyby tam nic nie było, korki będą się robić - tłumaczyła.

Bieńkowska: system jest zły

Nie chcę przez to powiedzieć, że to jest system dobry, bo to jest system zły. Tak nie powinno być zaznaczyła Bieńkowska. Stąd - jak mówiła - decyzja, by nie rozbudowywać dalej bramek, a pracować nad zmianą systemu poboru opłat.

Jak podkreśliła, musi on być opracowany jak najszybciej we współpracy ze wszystkimi koncesjonariuszami autostrad w Polsce. Mamy w Polsce dość skomplikowany system: autostrady, którymi zarządza GDDKiA, ale mamy też trzech koncesjonariuszy, którzy pobierają opłaty z bramek. Z każdym z nich jest podpisana długoletnia umowa - mówiła Bieńkowska. Dodała, że prace mogą się zakończyć wczesną jesienią wtedy będzie można pokazać, jaki system będzie wprowadzony.

GDDKiA poinformowała, że w związku z wyjątkowo wysokim natężeniem ruchu w dni wolne w okresie wakacyjnym opracowane zostały procedury mające na celu skrócenie oczekiwania w kolejkach przed wjazdami i zjazdami z odcinków płatnych autostrad. Na autostradzie A4 Wrocław - Sośnica oraz A2 Konin - Stryków, jeśli będzie ryzyko utworzenia się zatorów, opłaty będą pobierane ręcznie także na pasie wydzielonym dla pojazdów wyposażonych w urządzenie viaAUTO, zaś kierowcy będą o tym wcześniej - informowani.

W sytuacjach awaryjnych dla upłynnienia ruchu w punktach poboru opłat pojazdy o masie powyżej 3,5 t. mogą być kierowane na skrajny prawy pas wjazdowy i dla tych pojazdów zastosowany zostanie tryb wolny (tzw. free flow). Natomiast kierowcy chcący uiszczać opłaty manualnie będą mogli skorzystać także z pasów przeznaczonych dla viaTOLL/viaAUTO. Ponadto dodatkowi zatrudnieni pracownicy będą ręcznie wydawać kierowcom wydrukowane już bilety. To ostatnie rozwiązanie, jak informuje GDDKiA, zgodził się wprowadzić także na autostradzie A1 Gdańsk - Toruń koncesjonariusz GTC S.A.

Pierwszy etap budowy obwodnicy Gdowa na drodze wojewódzkiej 967 kosztował prawie 40 mln zł. 29 mln zł pochodziło z środków UE w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013, a 11 mln zł z budżetu województwa. Na obwodnicę został skierowany ruch tranzytowy, w tym ruch ciężarówek.

Ważne są duże inwestycje i połączenie Warszawy ze stolicami województw. Natomiast również takie średniej wielkości inwestycje jak ta, obwodnice nie z czteroma pasami, a z dwoma, ale jednak objeżdżające miasto, dające dostęp do terenów inwestycyjnych, są niezwykle ważne. My to widzimy w innych miejscach Polski już po efektach - po tym jak przyjeżdżają inwestorzy i rozwija się turystyka - powiedziała Bieńkowska.

Dodała, że pieniędzy na wszystkie inwestycje w infrastrukturę drogową, mimo ogromnych funduszy przewidzianych na ten cel do 2020 r., na pewno nie starczy, ale - jak podkreśliła minister - przy dobrym gospodarowaniu i rozsądnym planowaniu inwestycji najpilniejsze potrzeby powinny być rozwiązane.(PAP)

wos/ gma/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (3)

dodaj komentarz
~pawel
Jak budować autostrady, tak jak to robią Niemcy.1. Są bezpłatne co nie oznacza że są za darmo (przejazd jest opłacany z podatku).2. Główne autostardy są 3 a niekiedy w pobliżu miast 4 pasmowe w jednym kierunku. Autostrady dwu pasmowe są pomiędzy małymi miejscowościami.Nasi budowniczowie autostrad przypominają budowniczych PRLu, którzy Jak budować autostrady, tak jak to robią Niemcy.1. Są bezpłatne co nie oznacza że są za darmo (przejazd jest opłacany z podatku).2. Główne autostardy są 3 a niekiedy w pobliżu miast 4 pasmowe w jednym kierunku. Autostrady dwu pasmowe są pomiędzy małymi miejscowościami.Nasi budowniczowie autostrad przypominają budowniczych PRLu, którzy projektowali wspólne łazienki na piętrach dla kilku mieszkań. Jak wieśniak został inżynierem to w głowie mu się nie mieściło że można mieć swoją toaletę - zawsze chodził za stodołę.Tak samo jest z naszymi rządzącymi, jak całe życie jeździli furmanką lub przewalali lub nie wytykali nosa poza Polskę. TO taki jest rezultat
~observator
na początek trzeba zmienić bieńkowską. ta baba to sory - totalna porażka
~Greg
do ObserwatorZa co chcesz ją zwalniać, za to że mówi prawdę ? Kobieta ma rację ten system powinien zostać zlikwidowany i powinny być wprowadzone winiety.

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki