REKLAMA

Podróż na święta autostradą? MF przypomina, ile jest ważny e-bilet w systemie e-TOLL

2022-12-23 06:00
publikacja
2022-12-23 06:00

48 godzin od rozpoczęcia podróży ważny jest e-bilet wnoszony za przejazdy autostradą w systemie e-TOLL - przypominają Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa.

Podróż na święta autostradą? MF przypomina, ile jest ważny e-bilet w systemie e-TOLL
Podróż na święta autostradą? MF przypomina, ile jest ważny e-bilet w systemie e-TOLL
/ Ministerstwo Finansów

Jak podano w komunikacie, od ponad roku na płatnych odcinkach autostrad A2 i A4, zarządzanych przez GDDKiA, nie funkcjonuje Manualny System Poboru Opłat. Przejazd odbywa się płynnie, bez zatrzymywania przed szlabanami. Użytkownicy pojazdów i zespołów pojazdów o łącznej masie całkowitej do 3,5 tony oraz motocykli opłacają przejazdy autostradą w systemie e-TOLL.

Według resortu wygodną formą wnoszenia opłaty jest zakup e-biletu autostradowego. "Należy kupić e-bilet autostradowy przed rozpoczęciem przejazdu płatnym odcinkiem autostrady. Można to zrobić z 60-dniowym wyprzedzeniem. Okres ważności e-biletu autostradowego to 48h od zadeklarowanej daty i godziny rozpoczęcia podróży, a zwrot niewykorzystanego biletu jest możliwy w taki sam sposób, w jaki go zakupiono. Bilet można zwrócić jedynie przed zadeklarowaną datą i godziną rozpoczęcia przejazdu" - podano.

Wskazano, że jeżeli kierowca wjechał na odcinek płatny i zorientował się, że nie ma ważnego biletu, powinien kontynuować przejazd. Zatrzymywanie się przy wjeździe na autostradę, by kupić e-bilet autostradowy, może powodować niebezpieczeństwo w ruchu drogowym. Przejazd należy opłacić jak najszybciej, np. korzystając z pomocy pasażera.

Dodano, że jeżeli kierowca zdecyduje się w tym celu zatrzymać w trakcie podróży, powinien to zrobić w sposób bezpieczny, w miejscu do tego przeznaczonym. Może wówczas kupić e-bilet w aplikacji e-TOLL PL BILET lub w aplikacjach partnerów. Może również kupić taki e-bilet na najbliższej stacji paliw partnerów e-TOLL. W trakcie przejazdu pojazd może jednak podlegać kontroli mobilnej lub kontroli drogowej, a za poruszanie się po płatnym odcinku bez wniesionej opłaty za przejazd na kierowcę zostanie nałożona kara grzywny w postaci mandatu - wskazano.

W przypadku gdy kierowca nie kupił brakującego e-biletu autostradowego w czasie przejazdu i nie została na niego nałożona kara grzywny w wyniku kontroli drogowej, może kupić e-bilet autostradowy na przejechany już odcinek autostrady. Zakup taki jest możliwy w aplikacji e-TOLL PL BILET, aplikacjach partnerów lub na stacjach paliw partnerów e-TOLL w ciągu 3 dni od daty i godziny zakończenia przejazdu. Dokupując e-bilet zarówno w trakcie przejazdu, jak i po jego zakończeniu, należy jako początek okresu ważności biletu podać datę i godzinę zgodną z momentem wjazdu na płatny odcinek autostrady - wyjaśniono.

KAS przypomina, że użytkownicy pojazdów lekkich mogą opłacać przejazdy autostradą, korzystając również z aplikacji e-TOLL PL (to inna aplikacja niż e-TOLL PL BILET). Aplikacja e-TOLL PL jest wykorzystywana zarówno przez użytkowników pojazdów ciężkich, jaki i samochodów osobowych. Można ją bezpłatnie pobrać w sklepach Google Play oraz w AppStore. Aby korzystać z aplikacji e-TOLL PL, konieczna jest rejestracja w systemie e-TOLL na etoll.gov.pl. Aplikacja przekazuje dane geolokalizacyjne, więc nie trzeba z wyprzedzeniem deklarować czasu ani trasy planowanego przejazdu. Naliczanie opłat odbywa się z wykorzystaniem danych geolokalizacyjnych pojazdu, dlatego w trakcie przejazdu aplikacja musi być cały czas włączona.

Kierowcy pojazdów lekkich mogą również opłacać przejazdy autostradą, wykorzystując zainstalowane w pojazdach urządzenia pokładowe OBU i ZSL, które są dopuszczone do systemu e-TOLL i przekazują dane GPS pojazdu do tego systemu.

lgs/ pad/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (2)

dodaj komentarz
dolar36
mój tel ustawiony jest tak aby omijać wszystkie płatne trasy! polecam to wszystkim!
jan-kowalski
Fakt, że "od ponad roku na płatnych odcinkach autostrad A2 i A4, zarządzanych przez GDDKiA, nie funkcjonuje Manualny System Poboru Opłat", TO JEST SKANDAL i dyskryminacja, po pierwsze osób starszych, po drugie tych, które np. nie mają smartfona, rozładował im się lub w ogóle nie korzystają z telefonów komórkowych - z tego,Fakt, że "od ponad roku na płatnych odcinkach autostrad A2 i A4, zarządzanych przez GDDKiA, nie funkcjonuje Manualny System Poboru Opłat", TO JEST SKANDAL i dyskryminacja, po pierwsze osób starszych, po drugie tych, które np. nie mają smartfona, rozładował im się lub w ogóle nie korzystają z telefonów komórkowych - z tego, co się orientuję, na razie nie ma jeszcze przymusu ich posiadania i używania.

Wiara obecnej władzy w cudowne właściwości i możliwości IT jest poniekąd "budująca", ale likwidacja rozwiązań analogowych, choćby na wypadek awarii systemu, braku prądu etc. trąci zaczadzeniem podobnym do tego, jakie co poniektórzy przedstawiciele drugiej strony prezentują w kwestiach związanych z tzw. ekologią.

Proponuję, żeby autorzy tego pomysłu zrobili test z udziałem miłościwie nam panującego Naczelnika i zobaczyli, czy sobie poradzi z przejazdem przez państwową autostradę bez narażania się na mandat za brak opłaty?

Powiązane: Bezpieczeństwo na drogach

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki