Od rodzimej Skody w Czechach, Dacii w Rumunii, volkswagenów w Niemczech oraz renault i peugeotów we Francji po elektryczne modele w Skandynawii – gust innych europejskich nacji znacząco różni się od wyborów dokonywanych w polskich salonach samochodowych. Zebraliśmy najpopularniejsze modele.


Choć popularność corolli i całego portfolio Toyoty w Polsce jest w ostatnich latach niepodważalna, to gust zbieżny z polskim mają w Europie jedynie Finowie, gdzie corolla również była najpopularniejszym nowym autem 2024 r. oraz Grecy, gdzie największą popularnością cieszyły się toyoty: yaris cross oraz yaris. Taki wniosek płynie z danych serwisu Car Industry Analysis. Jakie zatem modele święciły triumfy w ubiegłym roku w innych europejskich krajach?
Koszula bliższa ciału
W państwach, które mają swoje motoryzacyjne marki lub miały je w nieodległej przeszłości, najczęściej rejestrowano przedstawicieli rodzimej produkcji. W Niemczech, największym europejskim rynku samochodowym, największymi względami w dalszym ciągu cieszą się volkswageny: golf, t-roc i tiguan. W czołowej dziesiątce znalazły się także niemieckie ople, bmw oraz auta produkowane przez należącą do koncernu Volkswagena Seata i Skodę.
Najpopularniejsze modele nowych samochodów osobowych w wybranych krajach Europy w 2024 r. |
|||
---|---|---|---|
Państwo |
Model i liczba rejestracji |
Model i liczba rejestracji |
Model i liczba rejestracji |
Niemcy |
volkswagen golf – 100 217 |
volkswagen t-roc – 75 405 |
volkswagen tiguan – 52 622 |
Czechy |
skoda octavia – 19 458 |
skoda karoq – 10 860 |
skoda kodiaq – 10 334 |
Słowacja |
skoda octavia – 4325 |
skoda fabia – 3530 |
hyundai i30 – 3294 |
Litwa |
toyota rav4 – 1443 |
toyota yaris cross – 1292 |
skoda octavia – 1245 |
Ukraina |
renault duster – 6707 |
toyota rav4 – 4106 |
volkswagen id.4 – 1849 |
Rosja |
łada granta – 203 161 |
łada vesta – 118 596 |
haval jolion – 72 212 |
Austria |
volkswagen golf – 8670 |
skoda octavia – 7876 |
tesla model y – 5470 |
Dania |
tesla model y – 10 473 |
volkswagen id.4 – 5660 |
tesla model 3 – 5527 |
Łotwa |
skoda kodiaq – 741 |
toyota rav4 – 667 |
volkswagen tiguan – 654 |
Estonia |
skoda octavia – 1698 |
skoda kodiaq – 1453 |
toyota rav4 – 1020 |
Belgia |
tesla model y – 13 223 |
bmw x1 – 13 128 |
dacia sandero – 12 674 |
Cypr |
kia sportage – 857 |
hyundai tucson – 810 |
nissan qashqai – 646 |
Chorwacja |
skoda octavia – 4339 |
volkswagen t-cross – 2333 |
suzuki vitara – 2035 |
Holandia |
tesla model y – 19 033 |
kia niro – 10 917 |
volvo ex30 – 10 818 |
Luksemburg |
tesla model 3 – 929 |
volkswagen golf – 893 |
tesla model y – 778 |
Francja |
renault clio – 91 430 |
peugeot 208 – 88 915 |
dacia sandero – 75 975 |
Portugalia |
dacia sandero – 7760 |
peugeot 2008 – 7520 |
tesla model 3 – 6764 |
Hiszpania |
dacia sandero – 32 926 |
toyota corolla – 22 075 |
seat ibiza – 21 997 |
Irlandia |
hyundai tucson – 5266 |
skoda octavia – 4458 |
kia sportage – 3866 |
Wielka Brytania |
ford puma – 48 340 |
kia sportage – 47 163 |
nissan qashqai – 42 418 |
Norwegia |
tesla model y – 16 858 |
tesla model 3 – 7264 |
volvo e30 – 7229 |
Szwecja |
tesla model y – 18 295 |
volvo xc60 – 14 996 |
volvo xc40 – 8060 |
Słowenia |
renault clio – 2299 |
skoda octavia – 1722 |
renault captur – 1604 |
Islandia |
dacia duster – 698 |
tesla model y – 433 |
toyota land cruiser prado – 421 |
Węgry |
suzuki vitara – 6893 |
suzuki s-cross – 6607 |
skoda octavia – 6097 |
Grecja |
toyota yaris cross – 8195 |
toyota yaris – 6836 |
peugeot 2008 – 4986 |
Szwajcaria |
tesla model y – 6597 |
skoda octavia – 5398 |
bmw x1 – 4255 |
Włochy |
fiat panda – 99 164 |
dacia sandero – 60 040 |
jeep avenger – 41 185 |
Andora |
porsche 911 – 83 |
toyota yaris gr – 47 |
porsche cayenne – 46 |
Albania |
volkswagen id.4 – 646 |
byd yuan plus – 328 |
fiat tipo – 310 |
Rumunia |
dacia logan – 14 874 |
dacia duster – 13 856 |
dacia sandero – 8274 |
Mołdawia |
dacia duster – 830 |
toyota rav4 – 592 |
kia sportage – 544 |
Bułgaria |
skoda octavia – 1956 |
toyota corolla – 1807 |
dacia sandero – 1504 |
Serbia |
skoda octavia – 1781 |
skoda kamiq – 1019 |
toyota yaris cross – 954 |
Turcja |
fiat egea – 86 053 |
renault clio – 50 891 |
renault megane – 40 077 |
Źródło: Car Industry Analysis |
Czeskie modele najczęściej wybierali, rzecz jasna, Czesi. W zestawieniu najpopularniejszych aut zajęły one pierwsze sześć miejsc, a udział Skody w rynku nowych aut wyniósł blisko 34 proc.
Podobna sytuacja, ale w przypadku Dacii, miała miejsce w Rumunii, gdzie należąca do koncernu Renault marka, w 2024 r. zanotowała ponad 29 proc. udziałów w rynku. Rumuni, inaczej niż mieszkańcy innych europejskich państw nie wybierali najczęściej dustera czy sandero, ale dacię logan.
Serce ku rodzimym markom mają nadal zwrócone Francuzi, w przypadku których ośmioma najczęściej rejestrowanymi modelami były renault oraz peugeoty. Gdy dodamy do nich citroeny, trzy najpopularniejsze francuskie marki w 2024 r. zdobyły ponad 36 proc. tamtejszego rynku, a gdy dodamy należącą do Renault Dacię, udział wzrośnie do blisko 45 proc.
Inaczej ma się rzecz z włoską motoryzacją. Choć najpopularniejszym autem we Włoszech w 2024 r. był fiat panda, to wszystkie modele fiata, głównie przez nie najliczniejsze portfolio, zdobyły nieco ponad 9 proc. włoskiego rynku.
Choć nie największą to wciąż dużą popularnością cieszyły się w Hiszpanii auta z logo marek SEAT i Cupra a w Szwecji, należącego już od kilkunastu lat do chińskiego Geely, Volvo.
Od skody, przez SUV-y do nietypowego dustera
Wróćmy jednak do pozostałych sąsiadów Polski. Na Słowacji, podobnie jak w sąsiednich Czechach, najpopularniejsze były skody. W czołówce znaleźli się także przedstawiciele produkowanych na Słowacji aut marki Kia.
Na Litwie, podobnie jak w pobliskiej Łotwie dominowały SUV-y: toyota rav4 i skoda kodiaq. Na Ukrainie z kolei spośród nowych aut najczęściej rejestrowano dustery, które jednak za naszą wschodnią granicą występują pod marką Renault, a nie Dacii.
W Rosji najczęściej, z braku zachodnich marek, wybierano rodzime Łady, które stanowiły blisko połowę tamtejszego, niemal milionowego rynku nowych aut. Szczególną popularnością cieszył się najtańszy model granta. W czołówce znaleźli się także przedstawiciele chińskich marek: Haval, Chery i Geely.
Elektryki nadal w modzie
Choć liczba rejestracji aut elektrycznych w Europie zmniejsza się, to wciąż można w Europie znaleźć kraje, gdzie to właśnie auta zasilane prądem są najczęściej wybieranymi modelami. Z taką sytuacją w 2024 r. mieliśmy do czynienia przede wszystkim w Norwegii, gdzie udział elektryków w rynku nowych aut wyniósł 88 proc., a w czołowej dziesiątce mogliśmy znaleźć wyłącznie modele elektryczne.
Podobny trend nadal można obserwować w Belgii, Holandii, Luksemburgu, Szwajcarii, Danii, Szwecji oraz Albanii, gdzie najczęściej rejestrowano volkswageny id.4.
Jest jednak jeden europejski kraj, który na tle pozostałych wyróżnia się modelami wybieranymi w salonach. Mowa o Andorze, gdzie – choć przy niewielkim wolumenie – dominowały dwa modele porsche: 911 i cayenne oraz usportowiona wersja GR toyoty yaris.