Agora znów zarabia na "Wyborczej"

Restrukturyzacja w Agorze zaczyna przynosić efekty, spółka znów bowiem zaczęła zarabiać na segmencie prasowym. Wzrosty wciąż jednak napędzają przede wszystkim kina spod znaku Heliosa.

Pierwsze półrocze 2017 roku było dla Agory lepsze, niż oczekiwali analitycy, czego najlepszym dowodem są drożejące po piątkowej publikacji o blisko 5 proc. akcje spółki. Spółka zaskoczyła przede wszystkim na poziomie operacyjnym. Średnia oczekiwań dotyczących EBIT-u wynosiła 2,2 mln zł, tymczasem Agora zanotowała aż 6,7 mln zł. Dla porównania przed rokiem w pierwszym półroczu EBIT był ujemny, a strata wyniosła 1,7 mln zł. Poprawę zanotowano nawet mimo spadku przychodów o 4,6 proc., jest więc ona efektem przede wszystkim pracy po stronie kosztowej.

Sztandarowym przykładem zmian w Agorze jest segment Prasa. W I półroczu 2016 roku spółka zanotowała w nim stratę operacyjną na poziomie 25 tysięcy zł. Do końca roku rozrosła się ona do poziomu 2,8 mln zł. Rok 2017 przyniósł jednak zmianę trendu i po I półroczu EBIT Agory w tym segmencie okazał się dodatni - wyniósł 4,5 mln zł.

Agora znów zarabia na "Wyborczej"
Agora znów zarabia na "Wyborczej" (fot. Jaap Arriens/NurPhoto / FORUM)

To spore osiągnięcie, biorąc pod uwagę, że sprzedaż głównego produktu tego działu - "Gazety Wyborczej" - spada lawinowo. W pierwszym półroczu 2017 r. średnie rozpowszechnianie płatne "GW" wyniosło 131 tys. egzemplarzy i zmniejszyło się o 20,9 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2016 roku. Jednocześnie w okresie tym wpływy z jej sprzedaży spadły o 8,3 proc. rok do roku (warto dodać, że w ubiegłym roku dwukrotnie podnoszono ceny). Wpływy z reklam w "GW" stopniały zaś o 18 proc. W sumie reklamy i sprzedaż "Wyborczej" przyniosły w I półroczu 91,3 mln zł względem 93 mln zł w pierwszych sześciu miesiącach roku ubiegłego.

Akcje drożeją po wynikach
Akcje drożeją po wynikach (Bankier.pl)

Jeszcze mocniej spadły jednak koszty operacyjne, które w dziale Prasa stopniały rok do roku ze 135,7 mln zł do 113 mln zł. Spadki odnotowano we wszystkich kategoriach, w tym wynagrodzeniach, które spadły o blisko 5 proc. Spora w tym zasługa przeprowadzonych w ubiegłym roku grupowych zwolnień pracowników (pracę straciło blisko 7 proc. kadry). Dodatkowo zmniejszono nakłady gazet, dopasowując się do spadającego popytu. Istotnym ruchem dla segmentu Prasy była także rezygnacja z dniem 14 października 2016 roku z wydawania darmowego dziennika "Metrocafe.pl". W ten sposób akcent został przeniesiony właśnie na "Wyborczą".

Zyski wróciły, do dawnych czasów wciąż daleko (dane w mln zł)
Zyski wróciły, do dawnych czasów wciąż daleko (dane w mln zł) (Bankier.pl)

Wszystkie te decyzje sprawiły, że po słabym 2016 roku segment Prasa znów wyszedł ponad kreskę. To jednak wciąż ledwie cień "Gazety Wyborczej" sprzed lat, kiedy w ciągu pół roku segment Prasa potrafił generować ponad 30 mln zł zysku operacyjnego. Odbudowanie tamtej pozycji może być ciężkie m.in. ze względu przesunięcie się sporej liczby czytelników z "papieru" do internetu. To z kolei spowodowało odwrócenie się reklamodawców. "Wyborcza" - według naczelnego gazety Adama Michnika - stracić miała również na zmianie partii rządzącej.

Kinowe eldorado

Prasa już jednak od pewnego czasu nie jest języczkiem u wagi dla akcjonariuszy Agory. Z roku na rok dział ten traci na znaczeniu, w I półroczu odpowiadał już tylko za 20,1 proc. przychodów grupy. W porównywalnym okresie przed rokiem było to przeszło 22 proc. Pałeczkę przejęły kina, a dokładniej zakupiona w 2010 roku i później rozwijana sieć "Helios". 

W I półroczu 2017 roku na samej sprzedaży biletów kinowych Agora zarobiła 108 mln zł. To więcej niż łączne przychody z reklam i sprzedaży "Wyborczej". Segment ten, w przeciwieństwie do osuwającej się prasy, notuje także świetną dynamikę. Przychód z biletów był bowiem aż 21,2 proc. wyższy niż przed rokiem. A do tego dochodzą przecież jeszcze pieniądze zarobione na barze. Tych w I półroczu było 39,7 mln zł, czyli 22,5 proc. więcej niż przed rokiem. Zaraportowany w najnowszym sprawozdaniu zysk operacyjny działu Film i Książka, w którym ujmowany jest "Helios", wyniósł 18,7 mln zł.

Taki skok przychodów to przede wszystkim efekt mody na kino. Mimo średniego repertuaru w pierwszym półroczu ludzie ruszyli do kin. Liczba biletów sprzedanych w polskich kinach w pierwszym półroczu 2017 r. wzrosła o 19,5 proc. w porównaniu z pierwszym półroczem 2016 r. i wyniosła 28,3 mln biletów. To pokłosie większych budżetów domowych, ludzie bowiem, mając więcej gotówki, chętniej wydają ją na rozrywkę. Swoje zrobił też zapewne program "Rodzina 500+", co jest dosyć ironiczne, patrząc na nastawienie rządzącej obecnie ekipy do środowiska "Gazety Wyborczej" i vice versa. Bo to właśnie Agora, za sprawą Heliosa, sporo na tym trendzie zyskuje. W I półroczu na sale kinowe Heliosa sprzedano 5,9 mln biletów, czyli o 19,3 proc. więcej niż przed rokiem. 

Wyniki wg głównych segmentów Grupy Agora za pierwsze półrocze 2017 r
Wyniki wg głównych segmentów Grupy Agora za pierwsze półrocze 2017 r (Bankier.pl)

Agora sporo zarobiła także na reklamie zewnętrznej, czyli na trzecim najważniejszym pod względem przychodów spółki dziale. EBIT wyniósł tutaj 17,8 mln zł. Warto jednak zauważyć, że zarówno z Filmu i Książki, jak i z Reklamy Zewnętrznej, spółka wygenerowała więcej zysku niż przed rokiem (o odpowiednio 7,9 mln zł i 3,6 mln zł). Spore obciążenie stratą w sekcji Pozycje Uzupełniające zniwelowało jednak nieco te wzrosty i przełożyło się na stosunkowo niewielki zysk netto. Wyniósł on 0,7 mln zł względem straty sięgającej 5,5 mln zł przed rokiem.

Adam Torchała

Źródło:
Firmy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
2 5 tomek323

hahahahahahahaha...........

! Odpowiedz
54 13 john-eire

A lot of staunch Kaczynski followers on this thread. If he doesn't like something, then they don't like it too.

! Odpowiedz
11 24 obronca_przebraza

Posłuchajcie na YT choćby św. niestety już prof. Bogusław Wolniewicz!!!

! Odpowiedz
23 34 obronca_przebraza

Lemingom minusującym tu, polecam zapoznać się z hasłem Hasbara!!!

! Odpowiedz
47 112 -bertro-

Nie wiedziałem ze do ich należy helios od dzisiaj tylko multikino .

! Odpowiedz
47 102 czesio1

kto jeszcze kupuje ten paszkwil ??????

! Odpowiedz
63 114 1as

"Tylko świnie siedzą w kinie" (helios)

! Odpowiedz
87 24 john-eire

What an absurd comment. Do you not realize that you have just insulted 100s of thousands of your fellow Countrymen and women?

! Odpowiedz
86 17 john-eire

When Kaczynski starts restructuring media companies, Gazeta Wyborcza will be one of the first to feel the pain. Kaczynski believes "the newspaper disseminates liberalism, anti-traditionalism, anti-Catholicism and is against the very notion of the nation”. All state owned companies are banned from advertising on Gazeta Wyborcza and German owned media.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
19 55 kumatygosc

"co jest dosyć ironiczne, patrząc na nastawienie rządzącej obecnie ekipy do środowiska "Gazety Wyborczej". Chyba odwrotnie. To przeciez Agora zarabia na 500+ a krytykuje rzad z prawa i lewa

! Odpowiedz
AGORA -0,06% 16,02
2017-10-19 17:00:00
WIG -1,13% 63 745,00
2017-10-19 17:15:00
WIG20 -1,39% 2 467,49
2017-10-19 17:15:00
WIG30 -1,08% 2 838,04
2017-10-19 17:15:00
MWIG40 -0,55% 4 820,03
2017-10-19 17:15:00
DAX -0,41% 12 990,10
2017-10-19 17:36:00
NASDAQ -0,29% 6 605,07
2017-10-19 22:02:00
SP500 0,03% 2 562,10
2017-10-19 22:07:00

Znajdź profil

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl
Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.

Przemek Barankiewicz - Redaktor naczelny portalu Bankier.pl

Jesteśmy najważniejszym źródłem informacji dla inwestorów, a nie musisz płacić za nasze treści. To możliwe tylko dzięki wyświetlanym przez nas reklamom. Pozwól nam się dalej rozwijać i wyłącz adblocka na stronach Bankier.pl

Przemek Barankiewicz
Redaktor naczelny portalu Bankier.pl